سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

هوش، حافظه


هوش، حافظه

● خلاصه درس:
منظور از هوش A توانایی ذاتی رشد ذهنی است که نوزاد با خود به دنیا می آورد، قابل اندازه گیری با آزمونهای هوشی نیست، هوش B حداکثر رشد هوشی فرد است که با آزمونهای هوشی اندازه …

خلاصه درس:

منظور از هوش A توانایی ذاتی رشد ذهنی است که نوزاد با خود به دنیا می آورد، قابل اندازه گیری با آزمونهای هوشی نیست، هوش B حداکثر رشد هوشی فرد است که با آزمونهای هوشی اندازه گیری می شود و تحت تأثیر محیط و یادگیری است.

پیاژه ۲ مفهوم تفکر جادویی (اشیاء و پدیده ها برای افراد نقش رمزی خاص و سمبلیک پیدا می کنند) و جان بخشی ( جان دادن با اشیاء بی جان) را مطرح کرده است.

حافظه، نگهداری آثار هر نوع یادگیری است که ۲ نوع حافظه کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارد. برای انتقال مطالب به حافظه بلند مدت نیاز به تکرار و دوره استحکام است و گر نه مطالب فراموش می شوند. علل فراموشی عبارتند از: تداخل (که دو نوع منع قبلی و منع بعدی دارد)، عدم کاربرد، (چنانچه مطلبی را یاد بگیریم، اما از آن استفاده نکنیم پس از مدتی آنرا فراموش می کنیم)، خاموشی (حذف پاسخهای یاد گرفته شده از طریق عدم ارائه تقویت)

خودآزمایی

۱) تفاوت هوشی بین زنان و مردان تحت تأثیر چه عاملی است؟

الف) هوش A ب) هوش B

ج) هوش B و A د) محیط و توارث

۲) بر اساس نظریه پیاژه اینکه کودک با دهان خود صدای موتور در می آورد نشانه چیست؟

الف) تفکر جان بخشی ب) تفکر جادویی

ج) رفتارهای بازتابی د) واکنشهای دورانی

۳) حافظه یعنی چه؟

الف) DNA تغییر یافته ب) RNA ثابت

ج) DNA ثابت د) RNA تغییر یافته

۴) کدام یک از موارد زیر در مورد شوک صحیح است؟

الف) شوک اثر زیادی در حافظه بلند مدت دارد

ب) شوک اثر زیادی در حافظه بلند مدت ندارد

ج) شوک اثر زیادی در حافظه کوتاه مدت ندارد

د) شوک تمام یادگیریها را پاک می کند

۵) کدام یک از موارد زیر در مورد منع قبلی و منع بعدی صادق است؟

الف) منع قبلی یادگیری را از بین می برد

ب) منع بعدی یادگیری را تضعیف می کند

ج) منع قبلی می تواند در اثر اختلال در استحکام پیش آید

د) منع بعدی یادگیری را از بین می برد



همچنین مشاهده کنید