جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی سیستم های خنک کننده موتور


بررسی سیستم های خنک کننده موتور

استانداردهای آلودگی سخت تر، قوانین جدید حقوق عابرین و فشارهای شدید برای کاهش مصرف سوخت منجر به ابداع سیستمهای نوین خنک کننده موتور شده است. در زیر گزارش متئو بیچمن، گزارشگر …

استانداردهای آلودگی سخت تر، قوانین جدید حقوق عابرین و فشارهای شدید برای کاهش مصرف سوخت منجر به ابداع سیستمهای نوین خنک کننده موتور شده است. در زیر گزارش متئو بیچمن، گزارشگر جاست اتو در این زمینه را می خوانیم.

کوچک کردن فضای پکیجهای خنک کننده

اوو کروگر، نائب رئیس واحد توسعه محصول شرکت بهر۱ می گوید:«علاوه بر فشارهایی که برای کاهش قیمت و کوچک کردن موتور وجود دارد، قوانین جدید آلودگی ما را مجبور به تغییر در تکنولوژیها و محصولات خنک کننده موتور می کنند. همچنین به دلیل محدودیتهایی که در ایجاد فضای مناسب در زیر کاپوت وجود دارد، فشارهایی برای کاهش پکیجهای خنک کننده موتور وجود دارد. از طرف دیگر، فشارهایی نیز برای عرضه تکنولوژیهای جدید در جهت کاهش آلودگی وجود دارد در حالیکه قیمتهای بالا این مسئله را مشکل می سازند. ما باید هر دو این موارد را رعایت کنیم. آنچه مشتریان از ما می خواهند عملکرد خوب و قیمت پایین است.» بی شک کوچک کردن پکیجهای خنک کننده موتور یک الزام است. گرام استووارت، یکی از تکنسینهای واحد سیستمهای خنک کننده و مبدلهای گرمایی ویستئون، در این باره می گوید:« در کل پکیجهای خنک کننده در حال کوچک شدن هستند تا در زیر کاپوت خودروهای جدید جای گیرند و این مستلزم ابداع مبدلهای گرمایی کوچک تر و کاراتر است.

ما به این نیاز با بررسی جنبه های مختلف تیغه های خنک کننده و ابعاد تیوبها پاسخ می گوییم. با این رویه ما انتقال گرما را افزایش داده و همزمان به سیکل فشار بالاتر پاسخ می گوییم. مسئله دیگری که به سیکل فشار مربوط می شود، تغییر از ترموستات خروجی به ترموستات داخلی است تا کنترل واحد و بهتری از دمای سرسیلندر بدست آوریم.» فشارهایی که روی تامین کنندگان برای کاهش حجم محصولات است به کوچک شدن رادیاتورها نیز منجر شده است. برای مثال اندازه یک رادیاتور آلومینیومی جدید در حدود دو سوم اندازه رادیاتورهای تولید شده در دهه هفتاد میلادی است. قیمت بالای سوخت در بیشتر نقاط جهان علی الخصوص اروپا طراحان را وادار به یافتن راههایی برای کاهش جریان هوا در خودرو کرده که لازمه این امر استفاده از مبدلهای کوچکتر است. نه تنها روند موجود به کوچک کردن قطعات خنک کننده بلکه به یکپارچه کردن قطعات نیز منجر خواهد شد. برای مثال تلفیق چگالنده (کندانسور) و رادیاتور می تواند به صرفه جویی در فضا و کاهش هزینه ها منجر شود. مدول۲ بودن قطعات (حالتی که قطعات می توانند در حالات مختلف مونتاژ شوند) نیز نقش مهمی در کوچک کردن سیستم خنک کننده بازی می کند. این کار منجر به کاهش هزینه می شود و نصب کردن سیستم را بسیار ساده می کند.



همچنین مشاهده کنید