دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
گمشدهای به نام تکریم ارباب رجوع
تکریم ارباب رجوع که این روزها به مهمترین شعار مدیران اجرایی در بدو فعالیتشان تبدیل شده، لابهلای هیاهوی ادارات گم میشود. حکایت این گمشدگی، حکایت دربهدری مراجعهکنندگانی است که هیچ شباهتی به ارباب ندارند و همچون زیردستان با آنها رفتار میشود و به بهانهای مانند کمی دستمزد و وجود تبعیض و نابرابری و نبود انگیزه در میان کارکنان دستگاهها، این ارباب رجوعها هستند که قربانی میشوند.
با وجود منشوراخلاقی کارکنان ادارات و سازمانها در خصوص تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع، هنوز معلوم نیست چرا به این اصل بیمهری میشود؟ برخی کارشناسان مدیریت معتقدند: بعضی از ادارات ما نیاز به اصلاح و خانهتکانی دارند، چرا که گاهی اوقات مشاهده میشود ارباب رجوع در بدو ورود به آن اداره به دنبال آشنا میگردد تا مشکلش را سریعتر حل کند و بعضیها راحت آشنا پیدا میکنند! این از علائم بیماری یک اداره تلقی میشود. انسان سرمایهدار و بیسرمایه، اداری و غیراداری، منصبدار و بیمنصب، شهری و روستایی و… از حقوق یکسان در ادارات برخوردار هستند، اما گاهی میبینیم که به یک دید به این افراد نگاه نمیشود و در مراجعه به ادارات سرمایهدار، منصبدار و… بیشتر تحویل گرفته میشوند و کارشان در کمترین وقت ممکن به سرانجام میرسد و این یکی از معضلات و مشکلات جامعه تلقی میشود چون با مقدم و موخر کردن، وقت دیگر مراجعان گرفته میشود و انسان قطعا در این مورد مسوول خواهد بود.
به گفته آنان، وقتی که مدیریت زمان و زمانبندی در سازمان وجود ندارد، مردم مراجعهکننده هم به نوعی وقتسنجی خود را از دست میدهند که به نوعی همان سوخت فرصتهاست. به یک اداره میرویم، کارمند پاسخگو مشغول چایخوردن است یا باتلفن همراهش صحبت میکند و... این گونه کارکرد و بهم ریختگی زمانبندی پیوسته در وقت اداری، در برخی کشورها وجود ندارد. کارمند در آنجا به هنگام آغاز کار، تلفن همراه خود را خاموش میکند و... اما متاسفانه ما به دلیل نبود رعایت زمانبندی انجام وظیفه در کار اداری، باعث نارضایتی و اعتراض ارباب رجوع و لذا مقوله تکریم ارباب رجوع از جایگاه اصل خود دور میشود. تکریم ارباب رجوع چه برگرفته از ویژگیهای اخلاقی برخی کارمندان و چه ضعف نظام اداری، حلقه مفقوده کار در ادارات است و بهرغم تاکید شعارگونه در آن همچنان مغفول مانده است. به نظر میرسد سازمانهای اجرایی برای تحقق آن به دستورالعملهایی با ضمانت اجرایی و نظارتهای نظاممند احتیاج دارند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب رافائل گروسی مجلس شورای اسلامی حج انتخابات دولت شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان رسانه
تهران هواشناسی شهرداری تهران فضای مجازی وزارت بهداشت قتل آموزش و پرورش سلامت شهرداری سازمان هواشناسی باران پلیس
ایران خودرو قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن قیمت تورم
تئاتر محمدعلی علومی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مهناز افشار دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما مسعود اسکویی سینما کتاب
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین طالبان طوفان الاقصی نتانیاهو
فوتبال استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران نساجی بازی رئال مادرید بارسلونا جواد نکونام پرسپولیس سپاهان باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اینترنت فناوری اپل مایکروسافت سامسونگ آیفون باتری گوگل ناسا ویندوز ماهواره
رژیم غذایی مواد غذایی پزشک چای زیبایی ویتامین بیمه کاهش وزن آلرژی افسردگی