یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

سومین افتخار برای رایکونن


سومین افتخار برای رایکونن

رایکونن در حالی که سه مسابقه به پایان فصل باقی مانده ۱۳ امتیاز از لوئیس همیلتون صدرنشین مسابقات عقب تر است

رایکونن در حالی که سه مسابقه به پایان فصل باقی مانده ۱۳ امتیاز از لوئیس همیلتون صدرنشین مسابقات عقب تر است. در سیزدهمین مرحله از مسابقات گرندپری فرمول یک که در پیست اسپافرانکوشامپ در بلژیک برگزار شد، کیمی رایکونن از فنلاند برای سومین بار پیاپی در این پیست اما این بار با تیم فراری به مقام اول رسید.

او پیش از این دو بار همراه تیم مک لارن بنز در پیست بلژیک اول شده بود.فلیپه مسا از برزیل، هم تیمی رایکونن در مقام دوم از خط پایان گذشت و آنها با مجموع ۱۶۱ امتیاز قهرمانی تیمی سال ۲۰۰۷ فصل رقابت های فرمول یک را به نام فراری ثبت کردند، این درحالی است که همچنان سه مسابقه دیگر تا پایان فصل باقی است.فرناندو آلونسو راننده اسپانیایی تیم مک لارن بنز دو بار قهرمان رقابت های فرمول یک در سال های ۲۰۰۵و ۲۰۰۶ که از مقام قهرمانی خود (قهرمانی رانندگان) دفاع می کند سوم شد.

رقابت شانه به شانه و جنجالی او با هم تیمی اش لوئیس همیلتون راننده تازه وارد بریتانیایی این مسابقات که در حال حاضر صدرنشین جدول فعلی رانندگان است، در لحظات آغازین مسابقه نفسگیر بود و آلونسو در پیچ اول با بستن راه همیلتون او را مجبور به خارج شدن از مسیر پیست کرد.از این اقدام ناباورانه دو هم تیمی در یک مسابقه، به هیچ یک صدمه یی نرسید و تا آخر، نتیجه مانند اول باقی ماند و همیلتون چهارم شد.

همیلتون در حال حاضر تنها دو امتیاز بر هم تیمی اش برتری دارد و در این سه مسابقه باقی مانده تا پایان فصل از سوی رقبای خود (آلونسو و رایکونن) تحت فشار بسیار قرار گرفته است. این مسابقه در شرایطی برگزار شد که تیم مک لارن در آستانه برگزاری این مسابقه به شدت از سوی فدراسیون جهانی اتومبیلرانی مجازات شد.

برخلاف مسابقات دیگر فصل فرمول یک که در بسیاری موارد تیم های ضعیف تر به دلیل مشکلات فنی قادر به تمام کردن مسابقه نیستند، این بار تیم های نامداری چون رنو، ویلیامز ردبول و هوندا بودند که از هر تیم یک راننده به خط پایان نرسید.تیم تویوتا به رانندگی رالف شوماخر(آلمان) و یارنو ترولی(ایتالیا) در مقام ششم جدول قهرمانی قرار دارد. تویوتا در این مسابقه پنجاهمین سال حضور خود در رقابت های اتومبیلرانی را جشن گرفت.

● قهرمانی بحث برانگیز در پیست اسپا

پیست اسپافرانکوشامپ که فصل گذشته به رغم محبوبیت آن میان رانندگان و تماشاگران، به واسطه نگرانی از شرایط ایمنی، از سوی فدراسیون جهانی اتومبیلرانی از فهرست میزبانی حذف شده بود، پس از یک سال غیبت و صرف میلیون ها دلار برای ایجاد تغییرات عمده در مسیرهای پیست، ورودی به گاراژ و قسمت مهمانان ویژه، خود را مجدداً به فهرست پیست های فرمول یک بازگرداند. لوئیس همیلتون پیشتاز مسابقات تنها دو امتیاز از فرناندو آلونسو بیشتر دارد و به شدت از سوی این راننده تحت فشار قرار گرفته است.

این پیست به واسطه داشتن مسیرهای مستقیم طولانی، فشار زیادی بر موتور اتومبیل ها وارد می کند، بطوری که در برخی قسمت های پیست، اتومبیل ها بیش از ۲۰ ثانیه در حداکثر دور موتور کار می کنند.همچنین داشتن پیچ هایی که عبور از آن با سرعت های متوسط ممکن است، موقعیت های زیادی را برای سبقت گرفتن ایجاد می کند، هرچند عملکرد آیرودینامیک اتومبیل ها باید در بهترین شرایط ممکن باشد.

قهرمانی این فصل از مسابقات در شرایطی به تیم فراری تعلق گرفت که هفته گذشته شورای جهانی ورزش های موتوری در فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی، در جلسه بازبینی مجدد حکم صادر شده در مورد اتهام جاسوسی از سوی تیم فراری علیه تیم مک لارن، به این نتیجه رسید که تیم مک لارن در سال جاری به مدت سه ماه متناوباً اطلاعاتی را از یک «جاسوس» در داخل تیم فراری دریافت کرده است.

این فدراسیون تیم مک لارن را ۱۰۰ میلیون دلار جریمه کرد و از رده بندی تیمی رقابت های این فصل فرمول یک حذف کرد. آنها تا پیش از این با بیش از ۳۰ امتیاز به تیم فراری برتری داشتند ولی در حال حاضر بدون امتیاز در انتهای جدول قرار دارند.تیم «بی ام و» نیز با اختلاف بیش از پنجاه امتیاز از تیم رنو، نایب قهرمانی خود را ثبت کرد.



همچنین مشاهده کنید