چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

نکات فرمان پذیری در هنگام وقوع آلکواپلانینگ


نکات فرمان پذیری در هنگام وقوع آلکواپلانینگ
در هنگامی که آکوالپلانینگ به وقوع می پیوندد فرمان اتومبیل به یک سمت منحرف می شود و یا اینکه به طور کلی و به صورت ناگهانی تمایل خود را با سطح مسیر حرکت از دست داده و تبدیل به حالت هرز گردی کامل می شود.
در هنگام شناور شدن اتومبیل، راننده نباید اعتماد به نفس و کنترل خود را از دست دهد، بلکه لازم است در چنین شرایطی با صبر و حوصله تلاش کند که وضعیت فرمان را به حالت اولیه برگرداند. به محض اینکه تایرهای چسبندگی از دست رفته را باز می یابند اتومبیل در مسیری که فرمان آن نشانه رفته شروع به حرکت می کند. در یک جاده مستیم به شرط آنکه راننده عصبی پشت فرمان ننشته باشد شرایط قابل کنترل است و بدین ترتیب پدیده آکواپلانینگ می تواند در عبور از پیچ به معنای واقعی شرایط دشواری را پیش روی راننده قرار دهد.
زمانی که چرخ جلو به یک آب کم عمق انباشته بر روی سطح مسیر حرکت بر خورد می کند، اتومبیل بلافاصله در دایره پیچ به وضعیت منحرف شدن قسمت جلو دچار شده و به سمت بیرون دایره پیچ برای خارج شدن از آن حرکت می کند. در چنین شرایطی اغلب رانندگان در عبور از پیچ چنانچه با حالت منحرف شدن مواجه شوند واکنش نا مناسب نشان داده و فرمان را بیش از حد لزوم در جهات غلط حرکت می دهند. چنین واکنشی را فقط از رانندگان غیر حرفه ای می توان دید. به یاد داشته باشید شرایط مرطوب و خیس واکنش هایی بی نهایت خطرناک در پی دارد. زمانی که قسمت جلوی اتومبیل دچار انحراف می شود به راننده خاطر نشان می سازد که میزان چسبندگی در چرخ های جلو با توجه به سرعت اتومبیل در حال حرکت کافی نبوده و بنابراین چرخ های جلو قادر نیستند فرامین راننده را در خصوص میزان چرخش فرمان برای عبور از پیچ رعایت کنند. در چینن شرایطی با فرمان بیش از حد اگر بازی کنید می توان گفت شانسی برای باقی ماندن در دایره پیچ و ادامه حرکت در مسیر صحیح را از بین برده اید . در حالت آکواپلانینگ زمانی که چرخ های جلو وضعیت چسبندگی خود را مجدداً بدست می آوردند احتمال دارد به پیچیدگی موضوع اضافه شود. در این وضعیت چون اتومبیل در حالتی حرکت می کند که فرمان اتومبیل آن را مشخص کرده ضمن اینکه چرخ های عقب فاقد چسبندگی هستند و بنابراین قسمت عقب اتومبیل پایداری خود را از دست داده که در نهایت پیچ خوردن و از دست رفتن کامل کنترل اتومبیل اجتناب ناپذیر است.
● پیشنهاد
چنانچه در عبور از پیچ های دچار پدیده آکوا پلانینگ شدید برای استفاده از پدال های ترمز و کلاچ با دقت و وسواس زیادی این کار را انجام دهید. در چین شرایطی می بایست مراقب عقب اتومبیل و احیاناً منحرف شدن آن نیز باشید. چنانچه احساس کردید که قسمت عقب در حال منحرف شدن و خارج شدن از دایره پیچ است جهت حرکت فرمان را در جهت خلاف دایره پیچ انجام داده و بدین ترتیب از منحرف شدن قسمت عقب پیشگیری کنید .
در اغلب شرایط سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا DSC با اعمال نیروی ترمز به چرخ های عقب تلاش نماید که در مواقع لزوم اتومبیل را در عبور از پیچ در حالت پایداری حفظ کند. از طرف دیگر سیستم DSC به گیربکس های اتوماتیک و یا SMG ارتباط مستقیم داشته و در اتومبیل هایی که مجهز به این گیربکس ها هستند در مواقع اضطراری نیرو در چرخ های متحرک کاهش پیدا می کند.
● راهنمایی
به صورت کلی قانون این است که در مواقعی که باران می بارد میبایست سرعت اتومبیل خود را کاهش دهید و فاصله اتومبیل خود را با سایر اتومبیل های اطراف خود افزایش دهید. در مورد نقاطی مثل شانه های جاده، فرو رفتگی ها، شکاف های موجود در مسیر دقت زیادی کنید. به این نکته نیز باید اشاره کرد که در مسابقات فرمولاوان هیچ راننده ای توجهی به این مقررات و قوانین ندارد.
http://sd-asman.blogfa.com/۸۶۱۰.aspx