یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

نگاهی به ورزشگاه های دو میزبان


نگاهی به ورزشگاه های دو میزبان
داشتن ورزشگاه مناسب مهم ترین فاکتور لازم برای کسب میزبانی است. اینک که دو کشور اتریش و سوییس به عنوان میزبانان مشترک به دنبال برگزاری هرچه با شکوه تر این مهم ترین رقابت فوتبالی در عرصه ملی اروپا هستند، ۸ ورزشگاه به عنوان محل برگزاری بازیها انتخاب شده است. در ادامه به معرفی این ورزشگاه ها می پردازیم: هر دو کشور میزبان ۴ ورزشگاه را به عنوان محل برگزاری رقابت ها مد نظر گرفته اند. در سوییس ۴ شهر بازل، برن، ژنو و زوریخ و در اتریش شهرهای وین، سالز بورگ، گلاگنفورت و اینسبراک میزبان تیم های حاضر در مرحله پایانی هستند.
ورزشگاه سوییس استاد دو ژنو است که در شهر ژنو قرار دارد این ورزشگاه که در سال ۲۰۰۳ افتتاح شده است ورزشگاه خانگی سروته است که دارای ظرفیتی معادل ۳۰ هزار نفر است. قرار است در این ورزشگاه ۳ بازی مرحله گروهی انجام شود.
استادیوم سنت جیکوب پارک در شهر بازل که ورزشگاه اصلی تیم اف س بازل محسوب می شود دارای ظرفیتی معادل ۵۰۰/۴۲ تماشاگر است. در این ورزشگاه قرار است ۳ بازی مرحله گروهی سوییس که بازی افتتاحیه نیز شامل آن می شود به علاوه دو دیدار مرحله یک چهارم نهایی و یک دیدار از مرحله نیمه نهایی برگزار شود.
ـ ورزشگاه لتزیگراند استادیومی در شهر زوریخ با گنجایش ۳۰ هزار نفر دیگر محل برگزاری رقابت های سوییس است. این ورزشگاه که در سپتامبر ۲۰۰۷ افتتاح شده است ورزشگاه خانگی اف س زوریخ است و ۳ دیدار مرحله گروهی در آن انجام می شود.
ـ ورزشگاه استاد دوسوییس وانکدورف چهارمین ورزشگاه سوییس برای میزبانی یورو ۲۰۰۸ است. این ورزشگاه که در سال ۱۹۵۴ محل برگزاری فینال جام جهانی بود، در سال ۲۰۰۱ تخریب شد و در سال ۲۰۰۵ بازسازی آن به پایان رسید. این ورزشگاه که در شهر برن قرار دارد ورزشگاه خانگی بی اس سی یانگ بویز محسوب می شود و گنجایش ۷۸۴/۳۱ نفر را دارد. در این ورزشگاه ۳ دیدار مرحله گروهی انجام می شود.
ـ اتریش
دیگر میزبان یورو ،۲۰۰۸ ۴ شهر وین، سالزبورگ، گلاگنفورت و اینسبراک را به عنوان میزبان برگزیده است.
ـ ورزشگاه ورترسی اشتادیون در گلاگنفورت با گنجایش ۳۰ هزار نفر دیگر محل برگزاری این رقابت ها محسوب می شود. در این ورزشگاه که به تیم اف س کارشن تعلق دارد دیدار مرحله گروهی برگزار می شود.
ـ سالزبورگ و الزسیزن هم استادیوم دیگر محل برگزاری رقابت های یورو است. این ورزشگاه ۳۰ هزار نفری که در سال ۲۰۰۳ افتتاح شده است ورزشگاه خانگی رد بولز سالزبورگ محسوب می شود. همچنین ۳ دیدار مرحله گروهی در این استادیوم برگزار می شود.
ـ ورزشگاه ارنست هاپل استادیوم که در شهر وین قرار دارد ورزشگاه اصلی اتریش محسوب می شود. این ورزشگاه که گنجایش ۵۳ هزار نفر را دارد، علاوه بر برگزاری ۳ دیدار مرحله گروهی اتریش، دو دیدار مرحله یک چهارم نهایی و یک دیدار مرحله نیمه نهایی در آن برگزار می شود. در این ورزشگاه ۴ فینال رقابت های اروپایی برگزار شده است
ـ ورزشگاه تیووس نیو اشتادیون در اینسبراک با گنجایش ۳۰ هزار نفر که ورزشگاه اختصاصی اف س واکر تیروی محسوب می شود، دیگر ورزشگاهی است که رقابت های یورو ۲۰۰۸ در آن انجام می شود. در این ورزشگاه تنها ۳ دیدار مرحله گروهی انجام می شود.
منبع : روزنامه ایران ورزشی