شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
مجله ویستا
مدیریت، هنر مردمداری
![مدیریت، هنر مردمداری](/mag/i/1/e789z.jpg)
یکی از گرفتاریهای بزرگ نظام مدیریتی کنونی ناآشنایی با موازین صحیح مدیریت و اعمال سوء مدیریت در سطوح مختلف جامعه است که باعث هدر رفتن سرمایه، وقت، نیروی انسانی و بسیار دیگر از منابع ملی میشود.
قبل از برعهده گرفتن هر نوع مسئولیتی باید اول به این سؤالات پاسخ دهیم:
۱) هدف از قبول این مسئولیت چیست؟
۲) چقدر به کاری که میخواهیم مسئولیت آن را برعهده بگیریم وارد هستیم؟
۳) چقدر نسبت به افراد سازمان آشنایی داریم؟
۴) اولویت کاری ما در این مسئولیت جدید چه خواهد بود؟
۵ ) و...
تعیین اهداف با کمک کارکنان خود یک عامل اصلی در مدیریت منابع انسانی کارآمد است. دلایل متفاوتی برای تعیین اهداف به وسیله کارکنان وجود دارد. این اهداف میتوانند کارکنان را بر روی هدف شغلی شما (که بیشبرد کارهای سازمان است) متمرکز کند و شانس موفقیت سازمان را افزایش دهد و برای کارکنان ایجاد انگیزه کند. همچنین تعیین اهداف باید بخش مهمی از ارزشیابی کارکنان با برنامه پاداش آنها باشد زیرا بدون این اهداف پیشبرد سازمان به راحتی امکانپذیر نخواهد بود.
اهدافی که به وسیله مدیریت از کارکنان خواسته میشود، باید شفاف و قابل فهم بوده و هر هدف باید مشخص دست یافتنی و منتقدانه برای رشد کار و حرفه باشد.
● چگونگی تعیین اهداف به وسیله کارکنان
۱) اغلب کارکنان بهترین منابع اطلاعات در مورد ارائه اهداف شغلی مشخصی که در مجموع باعث افزایش بهرهوری، تفاهم با دیگر اهداف شغلی میشوند، هستند. همچنین درگیر کردن کارکنان در تعیین اهداف باعث از بین رفتن دلخوریها میشود که در نتیجه تحمیل اهداف به وجود میآید.
۲) این اهداف را باید ارزشیابی کنیم، حداقل این عمل را باید شش ماه یک بار انجام داد، تا مطمئن شویم که هنوز این اهداف ایجاد انگیزه میکنند و کارکنان در مسیر آنها حرکت میکنند.
۳) اهداف باید دست یافتنی باشند، یعنی اینکه بتوانیم با کمک کار و تلاش به آن اهداف دست یابیم، چون اهداف بلند پروازانه دست یافتنی نیستند و منجر به دلسردی و کمبود انگیزه کارکنان میشوند، بنابراین اهداف باید واقعبینانه انتخاب شوند.
۴) هماهنگی بین کارکنان و مدیریت ضروری است.
برای کارکنانی که مسئولیت یکسانی دارند، باید اهداف یکسانی را تعریف کنیم که باعث رنجش سایر کارکنان نشود تا جو همدلی و همراهی در سازمان به وجود بیاید.
۵) تعیین زمانبندی مناسب برای رسیدن به اهداف.
۶) از چشم و همچشمی و رقابت ناسالم اجتناب کنیم، ما میخواهیم کارکنان باهم کار کنند، نه در مقابل همدیگر باشند.
۷) اهدافی را تعیین کنیم که کارکنان را به موفقیت سازمان پیوند دهند.
برای این کار میتوان تشویقهای مالی و معنوی، را بر روی اهداف کلی سازمان پایهریزی کرد. این عمل میتواند باعث تشویق کار تیمی کارکنان شود و آنها بدانند که عامل رشد و رونق مداوم سازمان ما هستند.
۸ ) تعیین نیازهای آموزشی کارکنان با استفاده از سرفصلهای پیشنهادی آنها که براساس آنها دورههای آموزش تنظیم خواهند شد.
۹) تشکیل بانک اطلاعات تجربیات کارکنان
به هرحال اگر فردی را برای برعهده گرفتن مسئولیتی در نظر بگیرند، باید بهترین راه پیشرفت سازمان را در اجرای مدیریت تعاملی بداند تا همه کارکنان سازمان در موفقیت آن نقش داشته باشند.
منبع : روزنامه اطلاعات
مسعود پزشکیان انتخابات پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ایران انتخابات 1403 ستاد انتخابات کشور دولت چهاردهم
تهران هواشناسی شهرداری تهران قتل پلیس راهور سرقت پلیس قوه قضاییه حوادث اربعین سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار خودرو بورس قیمت طلا واردات خودرو دلار قیمت خودرو حقوق بازنشستگان بانک مرکزی دولت سیزدهم قیمت سکه بازار خودرو
ماه محرم الناز شاکردوست سریال تئاتر سینمای ایران هنرمندان تلویزیون بهاره رهنما سینما بازیگر کتاب فیلم
کنکور ۱۴۰۳
رژیم صهیونیستی جنگ غزه روسیه انگلیس جو بایدن غزه فلسطین آمریکا چین دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین سازمان همکاری شانگهای
استقلال فوتبال پرسپولیس یورو 2024 تیم ملی آلمان تیم ملی اسپانیا باشگاه پرسپولیس علیرضا بیرانوند لیگ برتر کریستیانو رونالدو ترکیه نقل و انتقالات
سرطان هوش مصنوعی بهمن موتور سامسونگ فناوری ناسا گوگل اپل نخبگان
تغذیه ورزش کاهش وزن کمردرد تب دنگی فشار خون