جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دستگاه سوهانکاری


در سال ۱۸۲۶ جیمز نازمیث (۱۸۰۸ ـ ۱۸۹۰) سازنده اتومبیل بخاری یک دستگاه سوهانکاری اختراع کرد که در اصل برای اندازه‌سازی قوز محورهای فرمان بود که این کار را به کمک یک صفحه تراش گردان انجام می‌داد. این دستگاه از صفحه تراشی که بعدها پ. دکوستر آنرا به دستگاه سوهانکاری گیره‌ای تبدیل کرد کوچکتر و سریع‌تر بود.
‌● دستگاه سوهانکاری گیره‌ای
رنده کردن سطوح بسیار کوچک برای اینکه کم هزینه باشد مکانیسین‌ها را به ساخت دستگاه‌های مشابه دستگاه‌های آخرین یعنی دارای حرکت متناوب و عمل کننده با قلم، اما با ابعاد کوچک رهنمون شد.
● دستگاه سوهانکاری با کشوی متحرک و میز ثابت
چنانچه به ماشین‌کاری قطعات بزرگ و سنگین نیاز بود ناگزیر میز دستگاه را ثابت می‌کردند و با پیشرفت کشور بر روی سکوئی کم و بیش طویل، حرکت تیغ متناسب با قطعه‌ای که روی آن کار می‌شد انجام می‌گرفت بدین ترتیب می‌توانستند یک یا چند میز را با این سکو انطباق دهند و دو یا حتی سه کشوی حامل رنده را در آن بکار اندازند به این ترتیب بر ظرفیت و بازده خود دستگاه افزوده شد. دستگاه سوهانکاری با کشوی ثابت و میز متحرک: از جمله نخستین اصلاحاتی که در دستگاه‌های سوهانکاری وارد ساختند از همه مهمتر بازگشت سریع تیغ رنده است که در آن زمان دستگاه‌های صفحه تراش ویتوورث این امتیاز را داشتند. با تغییراتی چند به‌وسیله انگلیسی‌ها، بر کار آمدی دستگاه‌های سوهانکاری افزوده شد.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید