جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مدیریت زمان


مدیریت زمان
از آنجا که بحث استفاده بهینه و صحیح از زمان و زندگی انسان ها یک ضرورت غیر قابل انکار است در این شماره نیز بدان می پردازیم.یکی از اصول مهم مدیریت زمان اصل ۸۰-۲۰ است. یعنی از ۲۰ درصد زمان برای انجام ۸۰ درصد کارهایت استفاده کن! موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به تشخیص کارهای مهم است. در این مقاله نیز سعی می شود تا به نقل از کتاب مدیریت زمان نوشته عبدالحمید سروش، تعدادی از راهکارهای مدیریت زمان را معرفی کنیم:
از نظر مدیریت زمان کارها به چند دسته تقسیم می شوند:
۱) کارهای مهم و فوری که این کارها خود به خود انجام می گیرد
۲) کارهای مهم و غیرفوری که این دسته کارهایی هستند که افراد موفق و ناموفق را از هم جدا می کنند و معمولا افراد ناموفق آن را به تعویق می اندازند.
۳) کارهای فوری و غیرمهم: این کارها در جهت اهداف انسان نیستند اما انجام می شود.
۴) کارهای کم اهمیت و غیرضروری: بعضی افراد به خاطر ناتوانی در انجام کارهای مهم و فوری (گاهی برای تنفس و گاهی برای فرار از تمرکز حواس) خود را به این کارها سرگرم می کنند.موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به انتخاب بین کارهای مهم و غیرمهم است پس برای:
‌● موفقیت تحصیلی:
۱) از کارهای غیرمهم صرف نظر کنید
۲) کارها را اولویت بندی کنید
۳) راهزنان وقت را بشناسید
۴) راه های ایجاد وقت را یاد بگیرید.
● راهزنان وقت:
۱) صحبت های کم اهمیت
۲) مهمانان ناخوانده
۳) مطالعه مطالب کم اهمیت و غیرضروری
۴) روش های غیر صحیح و عادات نادرست مطالعه
۵) تلفن های مزاحم و غیرضروری
۶) نداشتن انضباط کاری
۷) سستی و بی ارادگی در تصمیم گیری
۸) دوباره کاری
۹) ناتوانی نه گفتن به خواسته های نابجا
۱۰) نداشتن تمرکز حواس
۱۱) عادت امروز و فردا کردن
۱۲) ترس از شکست
● راه های ایجاد وقت:
۱) زنده کردن وقت مرده! (مثل زمان هایی که در انتظار هستیم، مثل زمانی که در اتوبوس می گذرد)
۲) انجام کارهای بطور همزمان
۳) تنظیم کردن وقت خواب
۴) کنترل بیشتر روی وقت تفریح
۵) نه گفتن به درخواست های غیرمهم
۶) عقب انداختن کارهای غیر مهم
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید