سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

درباره سلامت مادران


درباره سلامت مادران
۱) در سطح جهان، در هر دقیقه یک مادر به‌دلیل عوارض حاملگی و یا حین زایمان جان خود را از دست می‌دهد که این تعداد در طول سال، بالغ بر ۵۰۰هزار نفر می‌شود.در کشورهای در حال توسعه و فقیر، حاملگی و زایمان، دومین عامل مرگ بانوان ( بعد از بیماری ایدز) در سنین جوانی و زایایی است.
۲) ۵ علت اصلی، بیش از ۷۰درصد مرگ مادران را در سطح جهانی سبب می‌شوند که شامل خونریزی شدید، عفونت‌ها، مشکلات فشار خون (در مسمومیت‌های زایمان)، جلوگیری از حاملگی و سقط جنین غیرایمن می‌شوند. خونریزی پس از وضع حمل اگر سریعا به آن توجه نشده و جلوی آن گرفته نشود می‌تواند در عرض دو ساعت باعث مرگ یک مادر سالم شود.
۳) طی سال، بیش از ۱۳۶ میلیون مادر، فرزند خود را به دنیا می‌آورند. پس از زایمان، در حدود ۲۰ میلیون از این مادران دچار بیماری‌های مرتبط با حاملگی می‌شوند. فهرست این بیماری‌ها طولانی و مختلف بوده و شامل تب، کم خونی، فیستول، نازایی و افسردگی می‌شود. در اغلب موارد، این مادران بیمار دچارکم محلی و بی‌توجهی همسران، خانواده و جامعه خود می‌شوند.
۴) حدود ۱۴ میلیون مادری که در طی سال زایمان می‌کنند، بین ۱۵ تا ۱۹ سال سن دارند و تخمین زده می‌شود که این تعداد ۱۰درصد تمام زایمان‌ها در تمام دنیا باشد. در کشورهای در حال توسعه در حدود ۹۰ درصد زایمان‌ها در سنین نوجوانی رخ می‌دهد. در بیشتر کشورها، احتمال خطر مرگ در بین مادران نوجوان، دو برابر بیشتر از سایر زنان باردار است.
۵) وضعیت سلامت مادران، آینه تمام نمای فاصله میان فقر و ثروت است. فقط یک درصد مرگ مادران در کشورهای ثروتمند و با درآمد بالا رخ می‌دهد. به این آمار توجه کنید؛ میزان احتمال مرگ مادران به‌دلیل عوارض زایمان یا حاملگی، یک نفر به هفت بانو در کشور نیجر، در مقایسه با یک به ۴۸۰۰ بانو در کشور ایرلند است.
۶) بیشتر موارد مرگ مادران درصورت وجود کادر ماهر و آموزش دیده در هنگام زایمان و دسترسی به امکانات بهداشتی درمانی اورژانسی و فوری زایمان قابل پیشگیری است. در مناطق صحرای آفریقا که میزان مرگ مادران بالاترین حد است، فقط ۴۰درصد بانوان تحت مراقبت‌های حاملگی بوده و زایمان آنها توسط پزشکان، ماما‌ها و پرستاران آموزش دیده انجام می‌شود.
۷) در کشورهای در حال توسعه، درصد بانوانی که حداقل ۴ معاینه پزشکی در طول حاملگی و تا قبل از زایمان داشته‌اند از کمتر از ۱۰درصد تا بیش از ۹۰درصد متفاوت است. زنان فقیر به‌ویژه در مناطق روستایی دسترسی به معاینه و اقدامات درمانی اضطراری ندارند.
۸) سالانه در کشورهای در حال توسعه، حدود ۱۸ میلیون سقط جنین غیرایمن رخ داده که باعث مرگ ۷۰هزار مادر می‌شود. اگر اطلاعات و آموزش کافی به خانواده‌ها داده شود و نیز امکانات پیشگیری از حاملگی مهیا بوده و توسط مردم نیز مورد استفاده قرارگیرد، بیشتر این موارد مرگ قابل پیشگیری است.
۹) یکی از اهداف پیشرفت هزاره سازمان بهداشت جهانی (WHO)، کاهش مرگ مادران به میزان سه چهارم و در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ است. البته پیشرفت به سمت این هدف آهسته است. تا سال ۲۰۰۵ میزان مرگ مادران تا ۵درصد، از ۴۰۰ تا ۴۳۰ مورد مرگ به ازای هر ۱۰۰هزار مورد تولد زنده کاهش یافت. نکته مهم این است که در منطقه صحرای آفریقا پیشرفتی به‌دست نیامد، جایی که میزان خطر مرگ مادران در بالاترین حد است.
۱۰) مهم‌ترین مانع برای پیشرفت به سمت سلامت بهتر مادران، فقر کادر آموزش دیده بهداشتی درمانی است. کمبود کادر بهداشتی درمانی آموزش دیده و با کیفیت در سطح جهانی وجود دارد. تا سال ۲۰۱۵ به ۳۳۰هزار مامای دیگر نیاز است تا مراقبت‌های مادران حین حاملگی و زایمان را پوشش دهند.
منبع : روزنامه هموطن سلام


همچنین مشاهده کنید