جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

یاد بگیریم آزادانه خود را باور کنیم و احساساتمان را جهت دهیم


یاد بگیریم آزادانه خود را باور کنیم و احساساتمان را جهت دهیم
اگر از شما خواسته شود درباره خودتان چند جمله توضیح دهید و یا در حالت کلی درباره خودتان صحبت کنید، شما چه می‌گویید؟ آیا احساس نمی‌کنید که درباره اخلاق و روحیات خود واقعا چیز زیادی نمی‌دانید؟ حال از شما می‌خواهیم درباره دوستتان یا یکی از اقوامتان صحبت کنید و یا سوال می‌کنیم نظر شما درباره فلان آقا یا خانم چیست؟ دراکثر مواقع صحبت می‌کنید و نظر می‌دهید و خیلی راحت درباره او نتیجه‌گیری می‌کنید، گویا او را بهتر از خودتان می‌شناسید. این طور نیست؟!
اینکه ما خواسته یا ناخواسته دوست نداریم درباره خودمان فکر کنیم یا درست فکر کنیم، دلایل زیادی دارد و آثار مختلفی بر روند زندگی، احساسات، عواطف و روابط ما می‌گذارد.
در بسیاری موارد آزردگی‌ها و مشکلات عاطفی ما نتیجه انباشته شدن احساسات حل و فصل نشده‌ای است که مانع می‌شوند، از زمان حال و زندگی روزمره برداشت و تجربه درستی داشته باشیم. این احساسات گاه قدمتی دیرینه دارند و به دوران کودکی برمی‌گردند و گاه ناشی از یک حادثه نزدیک جروبحث با یک همکار یا همسایه است.
در هر صورت، شما فشاری را تحمل می‌کنید و نیروی فراوانی را برای پنهان کردن احساسات قدیمی‌ صرف می‌کنید، به‌گونه‌ای که قادر به انجام دادن امور روزمره، مهر ورزیدن و عمل به تعهد نیستید. احساسات ابراز نشده قضاوت را مخدوش و شما را بسیار حساس و عصبانی می‌کند. پس در برابر مسائل واکنش نامناسب نشان داده و کنترل‌تان را از دست می‌دهید.
مشکلات شخصی شما مانع از این می‌شوند که با دنیا برخورد صادقانه داشته باشید. اگرانسان بتواند محدوده تاثیر عوامل محیطی را بر رفتار و شخصیت خود کنترل کند، کمک زیادی به سلامت روانی خود کرده است. برای رسیدن به عواطف مثبت و سازنده مهم است که نقطه ضعف‌های شخصیتی خود را بشناسید و بدانید که چگونه این نقاط در ادراک و روابط شما اثر می‌گذارد.
هدف ما این است که رشد کنیم و تا حد امکان به شکوفایی و شادکامی ‌برسیم.
وقتی شما مسائل عاطفی حل نشده‌ای دارید، لحظه حال را با مسائل مربوط به گذشته مخدوش می‌کنید. برای حل این مشکل باید معانی احساسات خود را درک کنید و بیاموزید که آن‌ها را مستقیما ابراز و در هر لحظه بتوانید ارتباطی موثر را بین خود و احساساتان برقرار نمایید.
احساس خود را آزاد کنید و به نحو احسن با آن کنار بیایید.
زندگی خوب و اثربخش شرایطی است که بتوانید آزادانه آنچه راکه می‌خواهید بگویید و آنچه را می‌خواهید احساس کنید و به جامعه بشری سود برسانید. اطلاع از استعدادهای خود برای رسیدن به زندگی شاد ضروری است. اگر می‌خواهید معنای زندگی را احساس کنید باید استعداد‌های خود را بروز دهید. یاد بگیریم آزادانه خود را باور کنیم و احساساتمان را جهت بدهیم. شما اگر ناراحتی را در سینه نگه دارید، خشم ابراز نشده را در خود انباشته می‌کنید، وقتی رنجش به دل دارید، نمی‌توانید به خود احساس خوبی داشته باشید، خود را شایسته موفقیت نمی‌دانید و در نتیجه کار مثبتی انجام نمی‌دهید.
مشکل این جاست که ما همیشه احساسات منفی خود را آن قدر قورت می‌دهیم تا به لحظه انفجار برسیم، وقتی به موضوع منفی در روابط پی می‌بریم، به جای آن که آن را مطرح کنیم وراحت حرفمان را بزنیم به هزار بهانه موضوع را به عقب می‌اندازیم وسکوت اختیار می‌کنیم، خیلی مواقع افراد از ترس این که روابطشان تیره شود، احساسات منفی خود را حل نشده نگه می‌دارند، غافل از این که احساسات منفی و ناخوشایند به مرور زمان افراد را به لحظه انفجار نزدیک می‌کند و روابط سالم وشاد رنگ می‌بازد. بالارفتن ظرفیت پذیرش انتقاد، قدرت و مهارت بروز مناسب احساسات منفی کمک زیادی به افراد می‌کند.
شما مجموعه آن چیزهایی هستید که تاکنون برای شما اتفاق افتاده است. حوادث خوش و ناخوش به اتفاق شما را ساخته‌اند. ممکن است در بسیاری از حوادثی که برای شما اتفاق افتاده‌اند، مقصر نبوده و نقشی نداشته‌اید. اما در هر انتخاب نوع واکنش با خود شما بوده است. حالا شما مسوولیت دارید تا گذشته خود را سامان دهید و مدیریت کنید و هرگز تحت تاثیر آن تجارب منفی باقی نمانید.
شناخت عواطف و هیجانات و درکل شناخت خود فقط به معنی آشنایی با نقاط ضعف و کاستی‌های خود نیست. بهتر است که همزمان نقاط قوت و مواضع قدرت فردی را بشناسیم تا از این طریق بتوانیم تغییرات سازنده‌تری در زندگی خود و دیگران ایجاد کنیم و چون تغییرات حاصل برگرفته از نیروهای مثبت درون است، انگیزه فرد را برای پیشرفت و خود شکوفایی افزایش می‌دهد. وقتی که وارد جزیره ناشناخته وجود خود می‌شوید، چیزهای شگفت‌انگیزی را مشاهده خواهید کرد.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید