جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۷ توصیه به اهالی اسکی


۷ توصیه به اهالی اسکی
۱) همیشه فرا رسیدن فصل سرما و بارش برف نویدی دوباره برای کسانی است که خود را عاشقان برف می‌دانند و از اسکی‌‌بازی لذت می‌برند. متاسفانه در میان این افراد، حتی آنها که به اسکی به چشم ورزش خاص می‌نگرند دیده شده که نکات ساده بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. توصیه من یادآوری چند نکته ساده است که می‌تواند علاوه بر بهره‌گیری از لذت اسکی، سلامت شما را هم تضمین کند...
۲) به عنوان متخصص پوست و مو اولین توصیه‌ام مراقبت از پوست است. مناطق برفی یا کنار دریا ۸۰ درصد اشعه خورشید را بازتابش می‌کنند و هر چه افراد سفیدتر باشند، آسیب‌های وارده از این بازتابش، به خصوص در اسکی‌بازان بیشتر خواهد بود. به این معنا که در ماه‌های زمستان اگر به ورزش اسکی در کوهستان بپردازید باید حتما کرم ضد آفتاب را با خود همراه کنید. چون شما نیازمند استفاده از ضد آفتاب بیشتری هستید. اشعه ماورای بنفش از طریق بدن و آب منعکس شده و احتمال سوختگی بیشتر است.
۳) در مواردی که طول مدت تابش زیاد است هر دو ساعت یک بار بهتر است ضد آفتاب را تجدید کنید. دقت کنید که از ضد آفتابی با مقاومت بیشتر استفاده کنید و نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید آن را روی پوست بمالید.
۴) نکته بعدی استفاده از کرم مرطوب‌کننده است. با توجه به هجوم سرما و هوای خشک توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن حتما از این کرم‌ها بهره بگیرید.
۵) اسکی‌بازان باید دقت کنند هر چه ارتفاع بالاتر باشد، آفتاب سوختگی سریع‌تر ایجاد می‌شود. آکادمی درماتولوژی آمریکا استفاده از یک ضد آفتاب با SPF معادل ۱۵ یا بالاتر را حتی در روزهای ابری توصیه می‌کند. امتناع از مواجهه با نور خورشید بین ساعات ۱۰ صبح تا چهار بعدازظهر تا جای ممکن الزامی است.
۶) نکته دیگر اینکه برخلاف انتظار معمول، برای شما که اسکی‌بازی می‌کنید، این چوب اسکی نیست که بیشترین اهمیت را دارد بلکه انتخاب کفش مناسب بهترین بخش در این ورزش است چون پاهای شما مدام در حال سرخوردن و عقب و جلو شدن است و کفش مناسب می‌تواند از کوفتگی پا و همچنین تاول زدن پوست جلوگیری کند.
اغلب شما برای پوشاندن سر و جلوگیری از نفوذ سرما از کلاه‌های پشمی و بافتنی استفاده می‌کنید. یادتان باشد این کلاه‌ها به تنهایی برای شما کفایت نمی‌کند چون باید به منظور حفاظت در برابر ضربه‌های احتمالی از کلاه ایمنی استفاده کنید.
۷) نکته دیگر هم در خصوص استفاده از عینک آفتابی است. به ویژه در میان جوانان رواج زیادی یافته است و متاسفانه اغلب موارد، این عینک‌ها به عنوان تزیین استفاده می‌شود و به همین خاطر در انتخاب نوع آن دقت کافی نمی‌شود. بهترین رنگ شیشه عینک، زرد کهربایی است که خاصیت جذب‌کنندگی نور آبی را دارد و نور آبی را تا حد زیادی جذب می‌کند. فرکانس نور آبی بیشتر از نورهای دیگر است و انرژی بیشتری دارد بنابراین هنگام استفاده از این عینک اشیاء را با وضوح بیشتری خواهید دید.

دکتر نیلفروش‌زاده، متخصص پوست و مو، رییس مرکز تحقیقات پوست و سالک
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید