شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

همنشین حضرت موسی در بهشت


همنشین حضرت موسی در بهشت
روزی حضرت موسی عرض کرد خدایا می‌خواهم بدانم همنشین من در بهشت کیست؟ خداوند مرد قصابی را معرفی کرده و آدرس او را داد. موسی تعجب کرد که مگر یک قصاب چه می‌کند که همتای موسی در بهشت است. رفت و از نزدیک مراقب کار او بود. دید کسب و کار معمولی دارد و کار خاصی نمی‌کند. شب شد، دکّان قصابی را بست. موسی نزدیک رفته و خود را غریب معرفی کرد تا شب مهمان او باشد و ببیند شب تا صبح چه می‌کند که چنین مقامی دارد، زیرا در روز که کار و عبادت خاصی ندارد.
قصاب پذیرفت و به خانه او رفتند. موسی دید قصاب، قفس مانندی را که با طناب آویزان کرده بود پایین آورد و پیرزنی را که در آن بود تمیز کرده و لباسش را عوض کرد. و سپس با قاشق به دهانش غذا گذارد. بعد به موسی گفت: این مادر من هست و شب‌ها کار من همین است و چند سال است که این کار را می‌کنم و چون مادرم خیلی ضعیف است، برای حفظ او از حیوانات و خطرات، در قفس مانندی گذاشته و از سقف آویزان می‌کنم.
موسی گفت: مادرت حرف هم می‌زند؟ قصاب گفت: نه، ولی گاهی خیلی آهسته و کوتاه در گوشم دعایی می‌کند. موسی پرسید: چه دعایی می‌کند؟ قصاب گفت: می‌گوید پسرم خدا تو را در بهشت همنشین موسی قرار بدهد. حضرت موسی خود را معرفی کرده و گفت دعای مادرت مستجاب شده و خداوند به من چنین وحی کرده است.
امام سجاد(ع): حقوق رحمک کثیرهٔ بقدر اتصال الرحم فی القرابه فأوجبها علیک حق امک
حقوق خویشاوندان بسیار است. به هر میزان که در سلسله مراتب نسبت به تو نزدیک‌تر باشند، حقوقشان بیشتر است. و مهمتر و واجب‌تر از همه، حق مادرت بر تو می‌باشد.

برگرفته از کتاب اندرزها و حکایات
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید