جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ایده‌ها؛ سبزی‌ها و میوه‌‌ها


ایده‌ها؛ سبزی‌ها و میوه‌‌ها
اندازه ایده‌آل برای مصرف میوه و سبزیها ۵ وعده در روز است. در حالی كه بیشتر مردم كمتر از این مقدار میوه و سبزی در روز مصرف می‌كنند.
ما راهكارهای زیر را برای افزایش وعده‌های مصرفی میوه و سبزی توصیه می‌كنیم.
۱ – وعده اصلی غذای خود را با سبزیجات آغاز كنید: پیش از آنكه غذای اصلی را در بشقاب قرار دهید. سالاد، سبزیجات و یا كاهو میل كنید. پس از صرف سبزی یا سالاد به سراغ غذای اصلی بروید. از آنجایی كه در زمان گرسنگی صرف غذا را با سبزیجات شروع می‌كنید، بنابراین احتمالاً سبزی و سالاد بیشتری خواهید خورد.
۲ – سالاد مخصوص درست كنید: یك بسته ۲۵۰ گرمی كاهو كمی بیش از یك وعده غذایی حجم دارد. یك گوجه‌فرنگی متوسط، یك سیب متوسط و یك چهارم فنجان كشمش به آن اضافه كنید تا ارزش غذایی آن بیشتر شود.
۳ – استفاده از سبزیجات را برای خود آسان كنید: اگر فرصت كافی برای تمیز كردن و خرد كردن سبزیجات ندارید، آنها را به صورت آماده تهیه كنید. نگران اختلاف قیمت آن نباشید.
این اختلاف قیمت بسیار كمتر از بهایی است كه در اثر نخوردن سبزیجات و از دست دادن سلامتی خود برای خرید دارو پرداخت خواهید كرد. از میوه‌های كمپوت شده نیز استفاده كنید. كمپوتها منبع سریع و راحت برای دسترسی به میوه‌ها در هر فصلی هستند.
می‌توانید در تهیه سالاد نیز از میوه‌های كمپوت شده استفاده كنید. می‌توانید همچنین میوه‌ها را در فریزر منجمد كنید و یا اینكه آنها را خشك كنید و در همه فصول سال مورد استفاده قرار دهید.
۴ – از نوشیدنیها استفاده كنید: هر چند كه نوشیدن آب میوه به اندازه خوردن میوه تازه و یا كمپوت میوه فیبر را به بدن منتقل نمی‌كند ولی باز هم راه خوبی برای رسانیدن ویتامینها به بدن است. می‌توانید بنابر ذائقه خود میوه‌های مختلف را به همراه ماست و یا شیر در مخلوط‌كن ریخته و یك عصرانه درست كنید.
۵ – از سبزیجات در پیتزا استفاده كنید. پیتزای گوشت را فراموش كنید. به جای آن پیتزای سبزیجات سفارش دهید. به این ترتیب در هر قطعه پیتزا سبزیجات تنوری میل خواهید كرد.
۶ – آنها را در غذا پنهان كنید: شما می‌توانید هویج خرد شده را به مایه ماكارونی و یا لازانیا اضافه كنید. از پوره سیب‌زمینی برای غلیظ كردن سوپ استفاده كنید و به این شكل سبزیجات مصرفی خود را افزایش دهید.

ترجمه دكتر فرشته شهیدزاده
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید