جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


چگونه گرم شویم؟!


روز به روز سردتر می شود. برودت هوا كاملا محسوس است. نمی شود هنگام بیرون آمدن دست ها را در جیب نكرد یا هنگام سوار شدن در صبح های زود روی تشك سرد خودرو، در خود چنبره نزد و جمع نشد. اینها همه نشانه های سرماست. ارتفاعات البرز سفیدپوش شده و توده هوای سرد، پس از فیروزكوه و توچال، آرام آرام روی سر تهران سایه می اندازد.این روزها بخاری های خانه ها روشن شده و گرمای خوبی به كانون های گرم خانوادگی می بخشد. بسیاری از شهروندان، بخاری ها را از انباری بیرون آورده و روشن كرده اند. برخی نیز امسال وسایل گرمایشی دیگری خریده اند. عده ای نیز با تعمیر و سرویس از وسایل گرمایشی سال قبل استفاده می كنند. هنگام خرید وسایل گرمایشی رعایت و آگاهی از چند نكته به شما كمك می كند با كمترین هزینه گرم شوید واز معرض سرما و سرماخوردگی در امان بمانید. نكته ای كه در زمستان نباید فراموش شود، روش بهینه استفاده از سوخت است.اغلب سوخت موردنیاز و مصرفی مردم تهران و بسیاری از شهرها، گاز مایع شهری است. هرچند هنوز در برخی نقاط، نفت، گازوئیل و حتی چوب به عنوان سوخت، سوزانده می شود.
یكی از این نكته ها، استفاده از درزگیر و پرده های ضخیم است. می توانید از فروشگاه ها درزگیر را كه به شكل نواری از اسفنج چسبناك است، تهیه و نصب كنید. این نوارها مانع ورود و خروج هوا می شود. از سوی دیگر نصب پارچه پشت شیشه ها یا پرده های ضخیم در این فصل، از هدررفت انرژی و زود سرد شدن خانه جلوگیری می كند.قبل از خرید وسایل گرمایشی به نكته ای دیگر نیز توجه كنید. بخاری خریداری شده شما قرار است در چه محیطی، با چه ابعادی و برای گرم كردن چند نفر به كار رود. حتی در این میان اندازه اسباب چیده شده در منزل یا دفتر كار، می تواند روی قدرت گرمادهی تاثیرگذار باشد. رنگ در و دیوار نیز در این بین بی تاثیر نیست. معمولا اگر در اسباب چیده شده و در و دیوار رنگ های گرم لحاظ شده باشد، خود به خود فضای اتاق از گرمای محسوسی برخوردار است. مقدار اثاثیه نیز به گرمتر شدن فضا كمك می كند.
هرچه تعداد افراد ساكن در مكان موردنظر شما بیشتر باشد، بخاری با قدرت كمتری نیاز است و هرچه افراد در حال تردد بیشتری آمد و شد كنند، بخاری با قدرت بیشتر نیاز شما را برآورده می كند. به هر حال از پس آمد و شدها، هوای اتاق مدام تغییر می كند و از پس این تغییرات سردتر می شود.كارخانه های تولید بخاری های گازی چند سالی است از رونق خوبی برخوردار شده اند. از وقتی پایتخت به سیستم گاز شهری مجهز شد، چرخ های این كارخانه ها به چرخش درآمد.كارخانه آزمایش از تولیدكنندگان قدیمی لوازم خانگی به حساب می آید. این كارخانه چند سالی است كه انواع بخاری گازی را تولید و روانه بازار می كند. كارخانه های مهیاگاز، مهرایران، سپهر الكتریك جنرال استیل سابق، آبسال، بوتان و نیك كالا از عمده ترین و معروف ترین تولیدكنندگان بخاری های گازی به شمار می روند.
جایی برای خرید
لوازم خانگی در تهران نیز بورس های مختلفی دارد. یكی از این نقاط، خیابانی است در مركز شهر تهران به نام خیابان جمهوری اسلامی. این خیابان به گونه ای بازار مدرن تهران محسوب می شود. بازار قدیم تهران گنجایش حجم معاملات تجار و تولیدكنندگان را ندارد، از این رو تا خیابان های اطراف توسعه پیدا كرده است. سه راه امین حضور و خیابان جمهوری، بورس فروش لوازم خانگی است. البته در این خیابان لوازم صوتی، تصویری، ابزار و آلات موسیقی و پوشاك نیز گله به گله بورس خود را جا انداخته اند.حوالی تقاطع كارگر تا سه راه جمهوری در تقاطع خیابان ولیعصر می شود وسایل گرمایشی كارخانه های متفاوت را قیمت و ارزیابی و در نهایت خرید كرد.بخاری های گروه تولیدی آزمایش در انواع مختلف، نرخ های متفاوتی بر پیشانی دارد. بخاری آزمایش هلیا مدل ۱۴۰۰۰ به قیمت ۵۷ هزار تومان به فروش می رسد.این بخاری توان گرم كردن فضایی حدود ۴۵ مترمربع را دارد. با روشن بودن آن هنگام برودت هوا می توان فضای منزل را گرم كرد. در كنار این بخاری ها، محصولات مهیاگاز در مدل RTC و با قدرت ۷۰۰۰، حول و حوش قیمتی حدود ۵۳هزار تومان به فروش می رسد. همین كارخانه محصولات جدید دیگری نیز روانه بازار كرده و با قدرت ۱۲۰۰۰ آن را به قیمت ۷۵ هزار تومان می فروشد. این بخاری های بزرگ را می توان برای گرم كردن فضایی تا ۱۲۰ متر استفاده كرد. قدرت گرمادهی بالای اینگونه از بخاری، شما را از سرمای بیرون محافظت می كند.كارخانه مهرایران محصولات جدیدش را وارد بازار كرده و سه گونه از بخاری هایش را در معرض فروش گذاشته است. مدل ۷۰۰۰ آن با قیمت ۵۵ هزار تومان فروخته می شود و مدل ۹۰۰۰ آن با قیمتی حدود ۵۹ هزار تومان.مدل های ۷۰۰۰ بخاری معمولا هم قد وقواره یكدیگر است، ولی در اندازه های بزرگتر رقمی به عنوان مدل مطرح می شود كه بیانگر قدرت بخاری در ایجاد گرمایش فضا است. بخاری های مدل ۷۰۰۰ برای گرم كردن فضایی تا حدود ۳۰ تا ۴۵ متر مناسب به نظر می رسد. بخاری های مدل ۹۰۰۰ برای فضاهایی حول و حوش ۴۵ تا ۷۵ متر و بخاری های مدل ۱۰۰۰۰ برای مكان هایی با فضای حدود ۹۰ متر و بیش از آن تا مساحت ۱۲۰ متری را گرما می بخشد.بزرگترین مدلی كه كارخانه مهرایران با برچسبی بر پیشانی برای فروش گذاشته، از قیمتی معادل ۶۵ هزار تومان برخوردار است.
بخاری های هوشمند تمام لعاب نیك كالا با شیشه سكوریت برنزی سیلك شده به قیمت حدود ۶۴ هزارتومان فروخته می شود. مدل های این كارخانه كه اغلب با اسامی فارسی نامگذاری شده قیمت هایی به مراتب بالاتر از گونه های قبلی دارد. البته این تفاوت قیمت به اندازه قدرت، فرم ظاهری و رعایت موارد استاندارد در استفاده بهینه از سوخت است.بخاری گازسوز ایده آل حول و حوش ۶۹ هزار تومان و مدل مریم نیز با همین قیمت توان گرمادهی برای فضای ۱۰۰ تا ۱۲۰ متری را دارد. البته توان گرمادهی كه از آن نام می بریم، منوط به سرمای سخت بیرون از دیوار دور شماست. اگر سرمای امسال چیزی حدود سال پیش باشد، با این بخاری ها می توان فضاهای قید شده در گزارش را گرم كرد.بخاری مدل شراره با قیمتی حدود ۷۰ هزار تومان و بخاری گازسوز نگین با تفاوت ۲ هزار تومان فروخته می شود. بخاری مرجان و مرجان الماسه تنها حدود هزار تومان تفاوت قیمت دارند و با قیمتی معادل ۷۸ و ۷۹ هزار تومان به فروش می رسند.بخاری گازسوز طرح سرامیكی مدل۴۱ CE قیمتی حدود ۸۹ هزار تومان دارد و البته شومینه گازی سیمین نیز با مدل۶۲ MC با استفاده از شیشه روباكس آلمانی و مقاومت تا ۷۵۰ درجه سانتیگراد و با هیزم نسوز سرامیكی از قیمتی حدود ۱۶۴ هزار تومان برخوردار است. شومینه زرین علاوه بر امكانات سیمین در برابر شوك های حرارتی نیز مقاوم است. این بخاری ها را می توان با پرداخت ۱۷۰ هزارتومان به منزل آورد.شومینه های پیش ساخته و دستی نیز در این فصل و برای مقاومت در برابر سرما زیاد ساخته می شود. البته این قضیه بستگی به نوع تملك شما دارد؛ استیجاری یا ملكیت قطعی. اگر خانه خودتان باشد می توانید با نگاهی به الگوها و كاتالوگ های مختلف، فرمی در نظر بگیرید و از دفاتر تزئینات ساختمانی بخواهید شومینه ای برایتان نصب كنند. این شومینه ها از قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزارتومان در منزلتان نصب می شود و بسته به ابزاری كه استفاده می كنید و اندازه و میزان كاركرد هنر دست، افزایش پیدا می كند.
منبع : مجله پرواز


همچنین مشاهده کنید