دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

لئوناردو داوینچی/هنر دانشمند بودن


لئوناردو همچنین در طرح قصرها و باغ های زیبا، كلیساها، قلعه ها، سیستم های كانالیزاسیون، پل ها و خیابان های چند طبقه، تبحر خود را نشان داد. او ساعت های شنی و آبی را طراحی كرد، به حل مشكلات ساعت های وزنه ای پرداخت و با نوآوری های خود در زمینه ساخت پیچ ها و چرخ دنده ها مكانیك ساعت های نوسانی و چرخ دنده ای را تكمیل كرد. در اینجا نگاهی كوتاه داریم به زندگی لئوناردو داوینچی، نابغه و هنرمند معروف ایتالیایی.
لئوناردو داوینچی در پانزدهم آوریل سال ۱۴۵۲ در روستای محقری به نام Anchiano در نزدیكی شهر كوچك Vinci به دنیا آمد. پدر او «سر پیرو» (Ser Piero) یك محضردار موفق و مادرش، كاترینا، یك دهقان زاده بود. لئوناردو تنها چند سال به مدرسه رفت و به زحمت خواندن و نوشتن و حساب كردن را آموخت. بزرگترین معلم دوران كودكی لئوناردو، عمویش فرانچسكو بود كه علاقه بسیار به طبیعت و حیوانات را در او برانگیخت. لئوناردوی جوان لاشه انواع و اقسام جانوران از مارمولك، ملخ، زنجره و شب پره گرفته تا مار و خفاش را در اتاق خود جمع آوری می كرد و علاقه او به مطالعه این جانوران تا حدی بود كه حتی بوی آزاردهنده اجساد آنها موجب ناراحتی او نمی شد. به زودی طراحی ها و نقاشی های دقیق او از طبیعت نبوغش را بر پدرش آشكار ساختند.
«سر پیرو» طی سفری به شهر فلورانس آموزش پسرش را به دست یكی از استادان نقاشی و مجسمه سازی آن زمان یعنی Verrocchio سپرد. به این ترتیب، او در طول ۱۲ سال نه تنها طراحی، نقاشی و رنگ آمیزی را یاد گرفت، بلكه تئوری علوم ریاضیات و مثلثات و آناتومی را نیز آموخت. اما به خاطر عدم شناختش به زبان لاتین و ادبیات فلسفی، هرگز به مجامع بزرگان راه نیافت.
دوره زندگی لئوناردو به عنوان یك نقاش، اگرچه او تنها تصاویر اندكی را به پایان رساند، بسیار درخشان بود. علاقه او به انجام آزمایش های علمی، وقتی برای كارهای دیگر برایش باقی نمی گذاشت.
لئوناردو داوینچی، یكی از نخستین هنرمندانی بود كه به تشریح اجساد انسانی پرداخت و بر همین اساس نتایج بررسی های خود را به تصویر درآورد. در آن زمان مطالعات در زمینه علم آناتومی یا آن طور كه داوینچی آن را می نامید، «Notomia»، به خاطر محدودیت های قانونی بسیار، امری كاملاً دشوار بود. شمار اجسادی كه هر پژوهشگر برای بررسی های خود دریافت می كرد، اندك بود. به ویژه، مقامات كلیسایی، تشریح اجساد انسانی را شدیداً محكوم می كردند. گفته می شود در سال ۱۵۱۵ كه به دستور پاپ، تشریح اجساد ممنوع بود، لئوناردو، آناتومی ۳۰ جسد مونث و مذكر را در سنین مختلف، مورد بررسی قرار داد.
برای بهبود كار تصویربرداری از جزئیات، لئوناردو، یك تكنیك ویژه طراحی را تكامل بخشید كه از طریق آن قادر بود، هر بخش، هر ارگان، هر استخوان و هر ماهیچه ای را از زاویه های مختلف دید نظاره گر، به شیوه ای كامل به تصویر كشد.
در چارچوب كارهای پژوهشی او، ۲۰۰ صفحه تصاویر كامل آناتومی پیكر انسانی با تمامی جزئیات پر دقت آن به وجود آمدند كه تا اواخر قرن هجدهم میلادی همتایی نداشتند.
داوینچی از جمله خلاق ترین و نابغه ترین اعضای جامعه بشریت بود اما نفوذ او بر پیشرفت علم و تكنیك در واقع بسیار اندك است. او تلاشی نكرد تا شناخت ها و اختراعات خود را منتشر ساخته و در اختیار نسل های بعدی قرار دهد. زمانی كه چشم از جهان فروبست یادداشت ها و طرح های بی شمارش كلاً به تملك یكی از شاگردان محبوب او در آمدند. با گذشت زمان، نگاشته های داوینچی پراكنده شده، جزیی از كتابخانه های خصوصی و كلكسیون های شخصی بزرگان شد و از نظرها ناپدید شد.
منبع : باشگاه اندیشه