جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تزریق آمپولهای بوتوکس برای رفع چین و چروک صورت


تزریق آمپولهای بوتوکس برای رفع چین و چروک صورت
حتما دیگر همه شما اسم بیماری بوتولیسم به گوشتان خورده است ، همان بیماری که در اثر خوردن کنسرو فاسد ایجاد می شود و خیلی هم کشنده است. در واقع عامل ایجاد این بیماری یک باکتری است بنام کلستریدیوم.این باکتری سمی تولید می کند که اگر شما غذای آلوده به آن سم را بخورید، بیمار می شوید. ویژگی این سم این است که عضلات بدن را فلج می کند و به دنبال فلج شدن عضلات تنفسی هم معلوم است که چه می شود. بیمار می میرد!اما دانشمندان علوم پزشکی از همین ویژگی خطرناک سم این باکتری در جهت منافع انسانها و البته بیشتر خانمها! استفاده کرده اند. آنها با توجه به این ویژگی ، حدس زدند که اگر این سم را به مقادیر کم در چین و چروکهای پیشانی تزریق کنند، احتمالا عضلات پیشانی شل می شوند و در نتیجه چین و چروکها صاف می شود.حتما می دانید که چین و چروکهای پیشانی عمدتا به دلیل انقباض عضلات این ناحیه در اثر اخم کردن ایجاد می شود.
بوتوکس چیست؟
بوتوکس در واقع نام تجاری همان سمی است که باکتری کلستریدیوم بوتوم تولید می کند.این سم در مقادیر بالا سبب مسمومیت غذایی کشنده ای بنام بوتولیسم می شود؛ ولی مقادیر اندک و رقیق شده آن اگر مستقیما به برخی عضلات تزریق شود سبب شل شدن آن عضلات می شود.استفاده از بوتوکس برای اولین بار در اواخر دهه ۸۰برای درمان بیماری هایی نظیر بلفارواسپاسم (بسته شدن غیرارادی پلک ) و استرابیسم (لوچی چشم) از سوی اداره نظارت بر غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مورد تایید قرار گرفت.از سال ۱۹۸۷بتدریج استفاده از آن برای مقاصد زیبایی نظیر صاف کردن چین و چروکهای صورت گسترش پیدا کرد تا این که در آوریل سال FDA ۲۰۰۲ استفاده از بوتوکس را برای درمان خطوط اخم متوسط تا شدید بین ابروها (که خطوط گلابلار نامیده می شوند) تایید کرد.البته از بوتوکس در نواحی دیگر صورت هم به طور گسترده ای استفاده می شود. استفاده از بوتوکس آنقدر سریع گسترش یافت که طی سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ تنها در امریکا یک میلیون نفر به تزریق بوتوکس اقدام کردند.
بوتوکس چگونه عمل می کند؟
نحوه عملکرد بوتوکس به این صورت است که پیامها یا سینگال هایی را که از اعصاب به عضلات فرستاده می شود، بلوکه می کند.
بنابراین عضلاتی که بوتوکس به آنها تزریق شده دیگر منقبض نمی شوند و در نتیجه چین و چروکها شل شده و صاف می شوند.
از بوتوکس اغلب برای درمان خطوط پیشانی ، خطوط اطراف چشم و خطوط اخم استفاده می شود، ولی توجه داشته باشید چین و چروکهایی که در اثر قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید ایجاد شده اند، به بوتوکس پاسخ نمی دهند.
عمل تزریق بوتوکس به چه صورت است؟
این عمل فقط چند دقیقه طول می کشد و هیچ گونه بیهوشی هم در کار نیست. بوتوکس به وسیله یک سوزن نازک به عضلات خاصی تزریق می شود. این کار تنها باعث ناراحتی بسیار اندکی می شود.
عموما ۳تا ۷روز طول می کشد تا بوتوکس تاثیر کامل خود را نشان دهد. پزشکان توصیه می کنند طی یک هفته قبل از تزریق ، بیمار از الکل استفاده نکند و آسپرین و داروهای ضدالتهاب هم از دو هفته قبل از درمان باید قطع شوند.به هر حال ، اگر از داروی خاصی استفاده می کنید آن را حتما به اطلاع پزشک خود برسانید.
تاثیر بوتوکس چه مدت باقی می ماند؟
تاثیر بوتوکس ۴ تا ۶ ماه می ماند. پس از این مدت عملکرد عضله بتدریج باز می گردد و در نتیجه خطوط و چین و چروکها دوباره ظاهر می شوند و نیاز به درمان مجدد دارند.البته دیگر چین و چروکها بشدت سابق نخواهد بود، چون عضلات عادت کرده اند که متداول شل باشند.
آیا بوتوکس عارضه ای ندارد؟
شایع ترین عارضه جانبی تزریق بوتوکس ، یک کبودی موقتی است ، سر درد هر چند بندرت ممکن است ایجاد شود، ولی در صورت بروز هم طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت بهبود می یابد.درصد اندکی از بیماران ممکن است دچار افتادگی پلک شوند. این بیماران هم لازم نیست زیاد بترسند؛ چون مشکل آنها هم در مدت ۳ هفته برطرف می شود.دلیل بروز این مشکل ، حرکت بوتوکس از محل تزریق است ، به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند شما تا ۱۲ساعت پس از درمان ، محل تزریق را نمالید و همچنین طی ۳تا ۴ساعت پس از تزریق دراز نکشید.فراموش نکنید در صورت استفاده مکرر از بوتوکس ممکن است عضلات ناحیه نازک و ضعیف شده و مشکلات بعدی را به وجود آورند. اگر بوتوکس بیش از حد به کار رود، در بیان حالات چهره مشکل ایجاد می کند و برای بازیگرها دردسر درست می کند!
البته در حدود یک سال پیش عده ای از پژوهشگران هشدار دادند، شرکتهای سازنده بوتوکس با ارائه اطلاعات غلط مشتریان را گمراه می کنند. اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هم هشدار داده اطلاعات روی شبکه های اینترنتی و نیز برچسب دیال های بوتوکس ، اصلا در این مورد که از هر ۱۰نفر افراد استفاده کننده ۴نفر دچار عوارض جانبی آن شده اند صحبتی نمی کنند. البته عمده عوارض جانبی همانهاست که نام بردیم.
چه کسانی نباید از بوتوکس استفاده کنند؟
با وجودی که هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست ، ولی به هر حال توصیه می شود خانمهای باردار و شیرده و نیز بیمارانی که بیماری های نورولوژیک (اعصاب ) دارند نباید از بوتوکس استفاده کنند.
از آنجایی که بوتوکس برای درمان تمام چین و چروکها موثر نیست ، قبل از اقدام به این کار حتما با یک پزشک مشورت کنید.
بوتوکس چقدر هزینه دارد؟
راستش در مملکت ما و بسیاری از جاهای دیگر دنیا، فروشندگان این طور چیزها را هر اندازه دلشان بخواهند و یا بتوانند گران تر می فروشند، برای همین هم ما قیمت درست و حسابی و دقیقی از آن نداریم ، ولی لااقل می توانیم به شما بگوییم قیمت واقعی یک دیال بوتوکس در کشورهای اروپایی حدود ۲۰۰ پوند انگلستان است.
البته لازم است به شما بگوییم که هر دیال بوتوکس برای ۴تا ۶ نفر قابل استفاده است ، پس مواظب باشید کلاه سرتان نرود.
آیا بیمه ها کمکی می کنند؟
بوتوکس در صورتی که برای مقاصد زیبایی استفاده شود، عموما توسط بیمه ها پذیرفته نمی شود، ولی در صورتی که استفاده از آن از نظر پزشکی برای بیمار لازم باشد (مثل بیماری بلفارواسپاسم و استرابیسم که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم) باز هم بین شرکتهای بیمه تفاوت وجود دارد.شما می توانید قبل از تصمیم به این کار با شرکت بیمه خود مشورت کنید.

دکتر محمدعلی شهاب الدین
منبع : انجمن درمانگران ایران


همچنین مشاهده کنید