جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ / Friday, 23 February, 2018

زبیگنیو پرایزنر


پرایزنر فارغ التحصیل تاریخ هنر و فلسفه از دانشگاه شهر زادگاهش كراكوف است. اما علاقه وافرش به موسیقی باعث شد به طور خودجوش آن را بیاموزد. او بعدها آموزش های تكمیلی را زیر نظر «الزبیتا تورانیچكا» ادامه داد. پرایزنر كه همیشه ضبط صوت كوچكی روی میز كارش مشغول پخش موسیقی است، عاشق موسیقی رمانتیك است و از علاقه مندان آثار رمانتیسیست های هموطنش «پاگانینی»۲ و «سبیلیوس»۳ به شمار می رود. وی بر اهمیت ملودی در موسیقی مدرن و پرهیز از به كارگیری ملودی های تصنعی تاكید فراوان دارد. پرایزنر در سال ۱۹۸۱ موسیقی متن فیلم گزارش هواشناسی ساخته «آنتونی كراوس»۴ را ساخت. او در اولین تجربه اش در سینما ساخت موسیقی متن را همزمان با نگارش فیلمنامه آغاز كرد و با پایان یافتن فیلمبرداری او نیز موسیقی اش را آماده كرده بود. هر چند فیلمنامه بارها بازنویسی شد، اما او كه در جریان مستقیم این تغییرات بود، هر بار موسیقی را تغییر داد تا بیشترین هماهنگی را بین تصویر و موسیقی به وجود آورد. در اوایل دهه هشتاد _ پرایزنر با «كریشتف كیشلوفسكی»۵ فیلمساز بزرگ هموطنش آشنا شد و این آشنایی سرآغاز همكاری آنان در تعدادی فیلم درخشان با موسیقی های مسحوركننده و جادویی بود. او در سال۱۹۸۸ برای دو اثر كیشلوفسكی به نام های «فیلمی كوتاه درباره قتل» و «فیلمی كوتاه درباره عشق» به طور همزمان موسیقی ساخت و نام خود را همراه با وی پرآوازه ساخت. در همان سال ساخت موسیقی متن فیلم «ده فرمان» كیشلوفسكی را بر عهده گرفت و كم كم به یكی از اعضای ثابت گروه فیلمسازی وی تبدیل شد. در سال های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ پرایزنر با دیگر فیلمساز هموطنش «آنی یژكا هولاند»۶ نیز همكاری كرد كه حاصل آن موسیقی متن دو فیلم اروپا اروپا و الیور است. ساخت موسیقی متن فیلم زندگی دوگانه ورونیك ساخته كیشلوفسكی اولین موفقیت برون مرزی را برای پرایزنر به وجود آورد. در زندگی دوگانه ورونیك، پرایزنر از كنسرتوی ئی مینور زیبای موسیقیدان گمنام هلندی، «واندن بودن مایر»۷ در قالب های تازه استفاده كرد. (بعدها پرایزنر در فیلم سه رنگ: آبی نیز از آثار این آهنگساز هلندی استفاده كرد) پرایزنر روحیات و ذوق شخصی خود را در موسیقی بودن مایر دمیده بود. موسیقی این فیلم جایزه بهترین آهنگساز از طرف انجمن منتقدان لس آنجلس را برای او به ارمغان آورد. پرایزنر این موفقیت را در سال های ۱۹۹۲ با فیلم تباهی ساخته فیلمساز فرانسوی «لویی مال»۸ و ۱۹۹۳ با فیلم «سه رنگ: آبی» ساخته كیشلوفسكی تكرار كرد و موفق شد سه سال پیاپی این جایزه را به چنگ آورد. در سال ۱۹۹۱ نیزموسیقی متن فیلم «هكتو بابنكو»۹ با نام «هنگام بازی در زمین پروردگار» نیز اثری تحسین برانگیز شناخته شد. در ادامه باغ تنهایی اثر آنی یژكا هولاند دیگر فیلمی بود كه به سال ۱۹۹۳ با موسیقی پرایزنر به نمایش درآمد. اما این پایان كار نبود. پرایزنر كه به همراه كیشلوفسكی و «كریشتف پیه شیه ویچ»۱۰ فیلمنامه نویس یك تیم رویایی سینمایی تشكیل داده بودند، در ادامه همكاری شان سه گانه سه رنگ: آبی، سفید و قرمز را ساختند كه افتخارات فراوانی برای آنان به بار آورد. جایزه سزار (معادل اسكار در فرانسه) برای سه رنگ: آبی، سفید، قرمز دستاورد پرایزنر از این پروژه عظیم و دوست داشتنی سینما بود. او سال بعد هم جایزه سزار را برای فیلم «الیزا» ساخته «جین بكرز»۱۱ به دست آورد تا نشان دهد با یك بار بردن هیچ جایزه ای اشباع نمی شود. جایزه خرس طلایی جشنواره ۱۹۹۷ برلین برای موسیقی «یك داستان حقیقی» ساخته «چارلز استاریج»۱۲ از دیگر جوایز پرایزنر در این زمینه به شمار می آید. در پایان دهه نود وزارت امور خارجه لهستان جایزه ویژه ای را به خاطر موفقیت چشمگیر در معرفی فرهنگ لهستان در سطح بین المللی به او اعطا كرد و همچنین به عضویت آكادمی فیلم فرانسه درآمد. از دیگر كارهای شنیدنی پرایزنر، موسیقی متن سریال بیست و شش قسمتی «قرن مردم» از محصولات BBC است كه در سال ۱۹۹۵ تهیه و پخش شد.پرایزنر عمده شهرت و موفقیت خود را مدیون كریشتف كیشلوفسكی كارگردان لهستانی است. این دو نفر همراه با پیه شیه ویچ دوستانی صمیمی و جدایی ناپذیر بودند. كیشلوفسكی قصد داشت سه گانه دیگری با نام های: بهشت، دوزخ و برزخ را نیز بسازد كه قطعاً پرایزنر در آن سه فیلم هم شاهكارهای دیگری خلق می كرد. اما مرگ ناگهانی كیشلوفسكی به این دوران پربار همكاری پایانی غم انگیز بخشید. پرایزنر در این باره می گوید: «علاوه بر پروژه سه گانه بهشت، دوزخ و برزخ قصد داشتیم كنسرت های متعددی برنامه ریزی و اجرا كنیم، چیزی غریب مثل یك راز، تلفیقی از موسیقی كلاسیك، اپرا و موسیقی راك. بعد ایده ما به برگزاری كنسرتی كلاسیك همراه با اركستر فیلارمونیك تعدیل یافت. آهنگسازی به عهده من بود، پیه شیه ویچ نویسنده و خود كیشلوفسكی كارگردان این برنامه ها. قرار شد اولین برنامه در آكروپولیس آتن اجرا شود. همه چیز آماده بود و اسم كنسرت را هم گذاشتیم زندگی. اما كمی قبل از اجرا، زندگی كیشلوفسكی در سیزده مارس ۱۹۹۶ به پایان رسید و این پروژه نیز ناتمام ماند.» مرگ كیشلوفسكی باعث افسردگی شدید پرایزنر شد و او به یادبود یار دیرینش اولین اثر موسیقی غیرسینمایی خود را با نام «مرثیه ای برای یك دوست» ساخت و آن را به خاطره این فیلمساز ارزشمند تقدیم كرد. مرثیه ای برای یك دوست در تاریخ اول اكتبر ۱۹۹۸ در سالن ویلكی شهر ورشو و توسط اركستر سمفونیك و گروه كر مجلسی این شهر به رهبری «یاسك كاسپسكی» و با همراهی صدای «الیزابتا توارینكا» خواننده آوازهای فیلم های كیشلوفسكی اجرا شد و تحسین و تاثر شنوندگان را برانگیخت. دومین اجرای زنده این اثر در روز نوزدهم مارس ۱۹۹۹ در سالن فستیوال رویال لندن توسط اركستر BBC توجه همه محافل موسیقی جهان را به خود جلب كرد و توانایی پرایزنر در خارج از مدیوم سینما را نشان داد. «... ساخت مرثیه ای برای یك دوست را سه شب پس از درگذشت كیشلوفسكی آغاز كردم. می خواستم چیز خارق العاده ای به او تقدیم كنم. ما دوستانی صمیمی بودیم و سال ها با هم همكاری كرده بودیم؛ من، او و پیه شیه ویچ. دوران خوشی بود، بهترین روزهای زندگی ام. قسمت اول مرثیه ای... گویای تمام احساس من نسبت به كریشتف كیشلوفسكی است و قسمت دوم آن همان كنسرت زندگی است كه قرار بود در آكروپولیس برگزار شود. البته من و پیه شیه ویچ كمی آن را تغییر داده ایم.» مرثیه ای برای یك دوست به موفقیتی جهانی بدل شد و تا پایان سال ۲۰۰۰ بیش از سیصد هزار نسخه از آن در سرتاسر دنیا به فروش رسید. پرایزنر درباره طیف گسترده مخاطبانش اظهار می كند: «آنها خیلی برایم مهمند. تصور نمی كردم مرثیه ای... كه یك اثر مشكل و دیرفهم است و كمترین ارتباطی با موسیقی پاپ و راك امروزی ندارد، جوانان را به خود جلب نماید. بچه های دوستانم عكس العمل بسیار مثبتی نسبت به این كار نشان دادند كه نمی توانم دلیلش را توضیح دهم».پرایزنر درباره سبك و نحوه كارش می گوید: «همیشه با خودم می گویم جوری موسیقی می سازم كه خودم از شنیدنش لذت ببرم. همیشه به ذائقه ام اطمینان كردم و هرگز از این اعتماد متضرر نشده ام. موسیقی من روی خط مرزی بین موسیقی كلاسیك و سینمایی قدم می زند. به ساختار تركیبی در موسیقی علاقه مندم. دوران موسیقی چند صدایی و پیچیده در قرن بیستم به پایان رسید. آنچه مانده كمی رمانتیسیسم ناب است و موسیقی ام از همین جا نشات می گیرد.اما مرثیه ای برای یك دوست درباره مرگ است یا زندگی؟ همه ما كسانی از عزیزانمان را از دست داده ایم. بالاخره همه روزی خواهیم مرد. كسی كه با وقار زندگی می كند، با وقار هم خواهد مرد. مرگ كیشلوفسكی در من خلایی پدید آورد كه با قسمت اول مرثیه ای... سعی كردم آن را جبران كنم. به مرگ خیلی فكر می كنم، چون زیاد دوروبرم می پلكد اما ازش نمی ترسم. اغلب كارهای ما با كیشلوفسكی درباره مرگ بود. درباره زندگی و مرگ. البته مرگ و زندگی دو مبحث متضادند. درباره مرگ همیشه فكر می كنم كه بالاخره این اتفاق خواهد افتاد و این سئوال برایم مطرح است: چگونه زندگی كنم كه مرگی با وقار داشته باشم؟ اما در مورد قسمت دوم مرثیه ای برای یك دوست. نام این قسمت زندگی است. داستانی درباره زندگی یا شاید درباره امید به زندگی. به شدت به زندگی امیدوارم و آرزویم این است كه همه به زندگی امیدوار باشند.» پرایزنر همچنان در زادگاهش كراكوف، آنجا كه ریشه هایش پا گرفته اند، زندگی می كند و به آهنگسازی ادامه می دهد. پی نوشت ها: ۱. Zbigniw Preisner ۲. Paganinni ۳. Sibelius ۴. Antoni Krauze ۵. Krzystof Kieslowski ۶. Agnieska Holland ۷. Vanden budenmayer ۸. Luis Malle ۹. Hector Babenco ۱۰. Krzystof Pieciewicz ۱۱. Jean Beckers ۱۲. Charles Sturridge
مازیار فكری ارشاد


مطالب مرتبط

یک آلبوم موسیقی چقدر هزینه دارد؟


یک آلبوم موسیقی چقدر هزینه دارد؟
اون اوایل وقتی تازه به دنیای موسیقی پا گذاشته بودم، برام جالب بود بدونم یه نوار کاست و حالا سی دی، چقدر آب می خوره تا به انتشار برسه. خب، کسی رو نمی شناختم اطلاعات بده و خیلی مهم هم نبود که حتماً دنبالش برم. می گن گذر پوست به دباغ خونه می افته و بالاخره گذر منم به خرج و مخارج تولید آلبوم افتاد. کار اول و دوم را به هزار بدبختی و کلی چک و چونه زدن و از این و اون تخفیف گرفتن به انجام رسوندم. راستش چیزی هم گیرم نیومد. ولی به قول معروف از رو نرفتم و کار سوم را از اوایل سال جاری کلید زدم.
حالا که تقریباً تموم شده و به زودی باید برم سراغ ناشر و مجوز و بعدش هم به امید خدا انتشار، گفتم بد نیس یه گزارشی از مخارج اون ارائه بدم تا اگه یکی مث خودم خیلی مایله بدونه پشت پرده تولید موسیقی چه خبره، یه ذره از عطش نادانسته هاش کم بشه.
عرض شود که خرج اصلی یه آلبوم مربوط به ضبط اونه. ابتدا پول اجاره استودیوس که معمولاً نقدی کار می کنن. بعد دستمزد نوازندگان، خوانندگان و ناظر ضبطه. بعدش هم اگه پای شاعر یا ترانه سرای زنده ای در میون باشه، باید حق و حساب اونم بپردازی. اگر هم مثل من سراغ شاعران مرده بری که دیگه خیالت از بابت این یه قلم راحته. مگه این که یکی بیاد ادعا کنه ورثه حافظه!! البته شوخی می کنم. تا حالا همچین آدم پر رویی پیدا نشده.
● هزینه های استودیو
استودیوهای ضبط به طور معمول از ساعتی ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان می گیرن. بستگی به سابقه اونا و نوع دستگاه هایی که خریدن و همچنین به اسم و رسم صدابردارش داره. به همین دلیل می تونه قیمتای مختلفی داشته باشه. مقدار ساعت مورد نیاز هم فرمول نداره. اگه تکنوازی و دونوازی باشه با چهار پنج ساعت سرش به هم می آد ولی اگه کار گروه نوازی ایرانی باشه و هر نوازنده ای بخواد خط خودش را تک تک بزنه و بره، اون وقت ممکنه بین ۶۰ تا ۱۲۰ ساعت لازم بشه. این اختلاف هم به خاطر اینه که برخی کارهای ایرانی، تک صدایی نوشته می شن و طبیعتاً در استودیو خیلی زودتر جمع می شه. اما اونایی که یه مقدار چند بخشی یا چند صدایی نوشته باشن، کارشون بیشتر طور می کشه. یا اگه گروه کر باشه یا احیاناً نوازنده و خواننده هاشون خیلی حرفه ای نباشن، جناب تهیه کننده در مجموع ساعات بیشتری را باید در استودیو بگذرونن و البته از جیب مبارک هم خرج کنن.
● دستمزد نوازندگان و ناظر ضبط
نرخ نوازنده ها به طور معمول بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان برای هر قطعه حساب می شه. البته چنتایی از اونا که اسم و رسمی دارن، به کمتر از ۹۰ یا ۱۰۰ راضی نمی شن. در عوض ممکنه یکی پیدا بشه که ۴۰ یا ۵۰ هم قبول کنه. بستگی به رفاقتش با صاحب اثر داره و این که اول کار خیلی نخواد مته به خشخاش بزاره تا بلکه کم کمک کارش بگیره. اما حساب ناظر ضبط جداست. چون اون باید برای یک قطعه دست کم چهار یا پنج بار هنر نوازنده ها را کنترل کنه. برا همین دستمزدش برای هر قطعه حدود ۱۵۰ هزار تومنه و می تونه ۲۰۰ هم باشه. بستگی داره ناظر ضبط کی باشه و صاحب خرج کی.
● دستمزد خوانندگان
امان از دست این خواننده ها! واقعاً بی حساب و کتاب قیمت می دن. خیلی خیلی که کم بگیرن، دست کم چهار برابر دستمزد یه نوازنده پول می خوان. یعنی برای هر قطعه به کمتر از ۲۰۰ هزار تومن راضی نمی شن. معمولاً از ۳۰۰ شروع می شه و می ره تا ۵۰۰ و شاید یه ذره هم بیشتر. البته این مال خواننده هاییه که معروف نیستن و هنوز سیمای مبارکشون از سیمای مبارک جمهوری اسلامی مشاهده نشده. در اون صورت قضیه خیلی فرق می کنه. خودت را بکشی و چونه بزنی شاید به آهنگی ۵۰۰ هزار تومن راضی بشن. ولی معمولاً صحبت ۷۰۰ هزار و گاه یه میلیون تومنه. تعزیرات حکومتی هم که قرار نیس بیاد یقه شونو بگیره. هر جور می خوان می کشن بالا. اما خدا نکنه سر کارتون با خواننده های مشهور بیفته. دیگه نمی تونید حتی پول یه آهنگ را از جیب خودتون بدید. چون هر آهنگی بین ۳ تا ۶ و گاه تا ۸ میلیون تومن آب می خوره. در اینگونه موارد معمولاً سرمایه گذار که معمولاً یه ناشر مایه دارم هست، وارد گود می شه و به آهنگساز بخت برگشته می گه، حساب خواننده را من می دم و بعدش یه چک ۱۵، ۲۰، ۲۵ یا ۳۰ میلیون تومنی در وجه خواننده محترم صادر می کنه. یعنی آقای آهنگساز برو آهنگتو بساز!
● دستمزد شاعر و ترانه سرا
اینم از ۵۰ هزار تومن برا هر شعر یا ترانه شروع می شه تا ۵۰۰ هزار تومن. اونایی هم که خیلی دیگه اسم در کردن، ممکنه هر ترانه را تا یه میلیون تومن هم آب بکنن. من در این کار اخیر اصلاً سراغشون نرفتم. چون پارسال می خواستم یه کار ضبط کنم که نیاز به شعر جدید داشت. با یه بنده خدایی کاغذی نوشتیم و قرار شد وقتی اومد تو استودیو شعراشو خوند، ۵۰۰ هزار تومن پول بگیره و بره. خلاصه جور نشد که خود کار را کلید بزنیم و قرارداد روی کاغذ موند. طرف هم رفته شکایت کرده تا ۵۰۰ هزار تومنش را بگیره. می گه من از حقم نمی گذرم! ما هم که دیدم اینجوری نمی تونیم پیش بریم کلاً بی خیال خرید شعر شدیم و گفتیم این دو روزه عمرمونو با شعر شعرای مرده به سر کنیم بهتره!
● هزینه طراحی جلد سی دی
اینم خوشبختانه تعرفه داره. فعلاً حدود ۲۵۰ هزارتومن می گیرن. ممکنه ۱۰۰ هزاتومن بالا پایین هم بشه ولی در مجموع همینه. الته اگه بخوای فقط عکس خواننده روی جلد کار بشه، کمتر می شه.
● هزینه های متفرقه مثل غذا و کرایه
خب، بدون آب و غذا هم که نمی شه زندگی کرد. اونم تو استودیو که خداییش کم از عملگی نیس. از خودم نمی گم. اگه دوست نوازنده ای دارید بپرسید تا معلوم بشه کار چقدر سخته. اول این که کولر اتاق صدا، باید خاموش بشه. چون صدای فش فش اون مزاحمه. کم کم هوای اتاق هم گرم می شه و هم دم می کنه. بیچاره نوازنده یا خواننده بد جوری به زحمت می افته. هر ۵ دقیقه هم که نمی شه بیاد بیرون. بعدش وقتی کار طولانی می شه، دیگه هوش و حواس اولیه هم سر جاش نیس. ضمن این که گوش طرف خسته می شه و خیلی از ایراد ها را متوجه نمی شه. مث این که از موضوع پرت شدم.
آره داشتم می گفتم که نوازنده و صدابردار و غیره و ذالک، آب و غذا می خوان که معمولاً از بهترین رستوران محل باید سفارش بدی. رفت و اومدشون هم خرج خودشو داره. گاهی با دربستی می آن و می رن و گاه کرایه معمولی. یا گاهی لازم می شه یه کاغذ نت و یا یک نمونه صوتی را فوری به دست کسی برسونی. در نتیجه پیک می گیری و خلاصه چند هزار تومن پول ضمیمه اش می کنی. دیگه همین. عرضی نیس....


وبگردی
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا - پرواز تمام هواپیماهای «آسمان» در اروپا ممنوع است
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری - دگرديسي‌هاي فراواني در ايران صورت گرفته‌است؛ اصولگرايان اصلاح‌طلب شده‌اند، تحول‌طلبان محافظه‌كار شده‌اند، مسئولان پاسخ ناكارآمدي‌هاي خود را از مردم مي‌خواهند و در تازه‌ترين نوع اين استحاله‌ها فردي كه بسياري مدعي هستند او برآمده از مهندسي انتخابات است با ارسال نامه به رهبرمعظم انقلاب درخواست برگزاري انتخاباتي آزاد، زودهنگام و به دور از مهندسي كرده‌است! محموداحمدي‌نژاد همان پديده خانمان براندازي كه براي…
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز - فیلم - زهرا خوش نواز در گفتوگو با یورونیوز از مراحلی که برای آماده سازی ظاهرش طی کرد تا با چهره‌ای متفاوت وارد استادیوم شود گفت. او می‌گوید: «زمانی که از تونل گذر کردم و وارد ورزشگاه شدم و چشمانم به چمن ورزشگاه افتاد گریه‌ام گرفت.»
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    زیاد نخوان، خوب بخوان!
    به نظر می‌آید دانستن با فهمیدن تفاوت دارد همان طور که دیدن با نگریستن تفاوت دارد یا همان طور که شنیدن با گوش سپردن فرق دارد شاید درست بر عکس هم باشد شاید آنها که کم می‌دانند ولی …