شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا

رازهای طول عمر


صبح از خواب بیدار می شوید و دوش می گیرید. وقت صبحانه با همسر و فرزندانتان شوخی می كنید. از ته دل می خندید و گاهی هم چای سبزتان را مزه مزه می كنید. سپس شروع می كنید به حل كردن جدول روزنامه. كاری سرسری كه از هر كس با هوش شما ممكن است، سر بزند. روزنامه به طور ویژه برایتان پست شده است. همراه آن دو نامه دیگر نیز هست. یكی نامه تشكر بابت اهدای خون و دیگری نامه ای از بانك كه تائید می كند، كل وام شما حاضر است.حالا دیگر آماده اید كه برای پیاده روی روزانه تان بیرون روید. سپس به محل كارتان در بیمارستان كه در آن جا به عنوان پزشك مشغول به كار هستید، خواهید رفت. برای ناهار ماهی به اضافه سبزیجات و گوجه فرنگی صرف می كنید. بعدازظهر برای عبادت به یك محل عمومی می روید. شب آرام می خوابید تا صبح با نگاه مثبتی به زندگی از خواب برخیزید.اگر اینها كه گفتیم شباهتی به زندگی تان دارد، باید بگوییم كه این شانس را دارید كه صد سالگی خود را ببینید. دلیلش ممكن است شما را شگفت زده كند. در گذشته راز زندگی طولانی به نظر ساده می رسید. اگر غذای سالمی می خوردید، سیگار نمی كشیدید و مرتب ورزش می كردید، می توانستید روی احتمال زندگی طولانی حساب كنید. شانس آوردن در لاتاری ژن ها هم مفید بود. حالا اگر چه ورزش و غذا خوردن ها هنوز نقش مهمی ایفا می كنند، ولی باید به فكر آن بود كه عوامل پنهان دیگری نیز در كارند كه اغلب حاصل تصمیم گیری های آگاهانه در سنین پایین تر عمرند.همین آقای دكتر خیالی را كه احتمالاً بیشتر از ۱۰۰ سال عمر خواهد كرد، در نظر بگیرید، واقعاً چه كار خوبی می كند كه شایسته چنین عمر طولانی باشد؟
روز با یك دوش آب سرد شروع شد. مطالعات در انگلیس و آلمان نشان می دهند كه دو دقیقه دوش با فشار قوی آب سرد پس از دوش آب گرم مقاومت نسبت به سرماخوردگی را افزایش می دهد، ایمنی و باروری را بهبود می بخشد و ممكن است از احتمال حمله قلبی نیز بكاهد.همچنین می دانیم كه پزشك مذكور ازدواج كرده است. مطالعه ای تحت عنوان «مرگ ومیر در انگلستان و ولز» نشان داد كه از سن ۲۰ سالگی به بعد افراد متاهل كمتر از همسالان غیرمتاهل شان فوت می كنند. تصور می شود كه زوج ها یكدیگر را از نظر روحی مورد حمایت قرار می دهند و احتمال برخورداری از خدمات سلامتی بیشتر است. علاوه بر این افراد مجرد شیوه زندگی ناسالم تری دارند و بسیاری مردان جدا شده از همسرانشان الكل فراوان مصرف می كنند.
باید بخندید...
پزشك ما صبح را با خنده آغاز كرد. دكتر ویلیام فرای متخصص قلب از دانشگاه استنفورد می گوید: خنده سیستم ایمنی را تقویت می كند، تولید هورمون های مرتبط با استرس را كاهش می دهد، عضلات تحت فشار را شل می كند و جریان اكسیژن موجود در گردش خون را بهبود می بخشد.پژوهشگران در دانشگاه آكرون در ایالات متحده از افراد ۱۰۱-۶۶ ساله پرسیدند كه چقدر می خندند تا آنها را با اقوام دیگرشان كه زودتر به مرگ طبیعی فوت كرده اند، مقایسه كنند. تمام آنها به خاطر می آوردند كه بیشتر از برادران یا خواهران خود كه فوت كرده بودند، می خندیدند.برویم سراغ مورد دیگر كه آن هم چای سبز است كه پزشك ما میل می كند. چای سبز حاوی ضداكسیدكننده ها است كه ممكن است، ضدسرطان باشند. پژوهشگران مواد دیگری نیز در چای سبز یافته اند كه مانع ایجاد مولكول های سرطان زا می شوند.همچنین می دانیم كه قهرمان ما از هوش سرشاری برخوردار است. پژوهشگران اسكاتلندی كه مطالعه ای بر روی كودكان متولد شده در سال ۱۹۲۱ انجام دادند، دریافتند آنهایی كه هوش بالایی دارند معمولاً بیشتر از همسالان كم هوش تر خویش زنده می مانند. كسانی كه هنوز در سن ۷۰ سالگی زنده بودند، در سن ۱۱ سالگی ضریب هوش در حد ۱۰۲ داشتند. حال آنكه در دیگرانی كه فوت كردند این رقم به طور متوسط تنها ۷/۹۷ بود.فرض كنیم پزشك ما در فرانسه زندگی می كند كه از لحاظ امید به زندگی در مكان سوم قرار دارد، در حالی كه مكان انگلستان چهاردهم است. احتمالاً غذای سالم تر در این میان نقش مهمی دارد، چه مردم در فرانسه بیشتر غذای تازه مصرف می كنند تا غذاهای فرآوری و كهنه شده. امید به زندگی در جنوب شرقی انگلستان بهتر از نواحی شمالی تر است كه احتمالاً دلیل آن رژیم غذایی بهتر و فراوانی نعمت ها در این ناحیه است. در مطالعه ای در ۲۵۳ شهر در انگلستان معلوم شد كه مرگ و میر نسلی از بیماری های قلبی- عروقی در نواحی با آب فاقد املاح ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از نواحی با آب دارای املاح (آب سخت) بود.
یادتان باشد كه پزشك ما اخیراً خون اهدا كرده است. در مطالعه ای در فنلاند بر روی ۲۸۶۲ مرد معلوم شد كه طی یك دوره نه ساله مردانی كه خون اهدا نكرده بودند ۱۷۰ بار بیشتر از كسانی كه خون اهدا كرده بودند دچار حمله قلبی شدند.كاهش بیماری قلبی ممكن است ناشی از خروج آهن همراه با خون از بدن باشد. سطوح بالای آهن تشكیل رادیكال های آزاد كلسترول می توانند به شریان ها صدمه وارد سازند.خوش شانسی دیگر حاضر شدن وام است. «انجمن پزشكی بریتانیا» ادعا می كند كسانی كه در مضیقه مالی هستند و بدهی های معوقه دارند جداً در معرض خطرات برای سلامتی شان قرار دارند.
قد بلند هم مزیتی است. مردان زیر ۶/۱ متر قد بیشتر در معرض برخی انواع سكته ها قرار دارند تا كسانی كه قدشان بالاتر از ۷/۱ متر است. این یافته ای است كه «انجمن سكته های مغزی» به آن رسیده است.
پزشك ما قبل از شروع به كار پیاده روی هم می كند. از لحاظ تناسب اندام كسانی كه كمتر از ۲۰ درصد تناسب اندام خویش را حائز هستند، سه برابر بیشتر از گروه دارای بیشترین تناسب اندام فوت می كنند.
این هم كه قهرمان ما پزشكی را به عنوان شغل برگزیده حائز اهمیت است. در مقاله ای كه در «مجله انجمن سلطنتی پزشكان» در تابستان گذشته به چاپ رسید آمده كه انتخاب رشته دانشگاهی هم می تواند به عنوان عامل پیش بینی كننده امید به زندگی به شمار رود.
افرادی كه موضوعات علمی را (بین سال های ۱۹۴۸ و ۱۹۶۸ در دانشگاه گلاسكو) انتخاب كرده بودند، مرگ ومیر اساساً كمتری داشتند تا كسانی كه مثلاً در رشته هنر تحصیل می كردند. پزشكان با وجود آن كه بیشتر از سایرین سیگار می كشیدند، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند كه پزشكان احتمالاً بیشتر از سایر همسالان شان پس از فارغ التحصیلی سیگار كشیدن را رها خواهند كرد و در عین حال از اشتغال دائم و امنیت مالی برخوردار خواهند شد. در واقع وفور نعمت خود بر روی سلامت موثر است. امید به زندگی در طبقات بالا ( ۱ و ۲) در انگلستان برای مردان و زنان به ترتیب ۹/۷۴ و ۲/۸۰ سال است، در حالی كه در پائین ترین طبقات این ارقام به ترتیب به ۷/۶۹ و ۸/۷۶ كاهش می یابند.
برای آن كه عمر طولانی كنید غذای خوب بخورید
منافع غذای سالم به ویژه ماهی، میوه جات و سبزیجات كاملاً مستند شده است. به ویژه فرآورده های غذایی تهیه شده از گوجه فرنگی مردان را در برابر بیماری های قلبی محافظت می كنند، در حالی كه سیر كلسترول خون را كاهش می دهد.پزشك ما پس از كار به سراغ عبادت می رود. مطالعه ای در دانشگاه كالیفرنیا بر روی ۵۰۰۰ تن كه لااقل هفته ای یك بار به یك عبادتگاه عمومی می رفتند نشان داد كه طی یك فاصله زمانی ۲۸ سال، این افراد ۲۳ درصد كمتر از دیگران در خطر مرگ بودند. مطالعه مشابهی نشان داد كه افراد پرهیزگار و مومن فشار خون كمتری دارند، كمتر افسرده می شوند و سیستم ایمنی بدن شان قوی تر است. باز هم جالب است كه بدانید دانشجویان رشته الهیات فارغ التحصیل از دانشگاه گلاسكو پائین ترین فشار خون را داشتند.داشتن روابط سالم نیز حائز اهمیت است. بر طبق مطالعه ای كه توسط دكتر دیوید دیكز در دانشگاه سلطنتی ادینبورو صورت گرفته، زندگی جنسی سالم از استرس می كاهد و با احساس رضایت كامل تر و خواب راحت تر همراه است. به علاوه افراد مسن متاهل نسبت به مجرد ها طولانی تر زندگی می كنند و سالم ترند. حتی پژوهشگران معتقدند كه داشتن فعالیت جنسی احتمالاً مواد سرطان زا را از بدن دور می كند و از این رو احتمال بروز سرطان پروستات در این افراد كمتر است.نكته جالب آن كه خبرها در مورد بچه دار شدن به این خوبی نیستند. برخی پژوهشگران بر این اعتقادند كه بچه دار شدن میزان مرگ و میر را بیشتر می كند، چه تغییرات ژنتیكی حاصل می شوند كه هنگامی كه فرد رو به كهولت می رود اثراتشان آشكار می شود.
جنس فرزندان نیز ممكن است اهمیت داشته باشند. پژوهشگران از انگلستان و فنلاند به این نكته پی بردند كه زنانی كه صاحب دخترند ۲۳ هفته بیشتر از پسرداران زنده می مانند، در حالی كه پسرداران به طور متوسط ۳۴ هفته را به ازای هر پسر از دست می دهند. پسرها بار بیشتری بر دوش مادران هستند، چه در رحم سریع تر رشد می كنند، هنگام تولد وزنشان بیشتر است و بعدها نیز نیاز به مراقبت بیشتری دارند. با این حال گفته شده كه مطالعه مذكور شامل جمعیتی بوده كه در قرون هفدهم تا نوزدهم زندگی روستایی داشتند و احتمالاً كمتر به زنان امروزی مربوط می شود.در پایان روز پزشك ما به بستر می رود ولی تنها هفت ساعت می خوابد. روانپزشكان در آمریكا به این نكته پی برده اند كسانی كه تنها شش تا هفت ساعت در طول شب می خوابند طولانی تر از كسانی كه بیشتر از هشت ساعت می خوابند زنده می مانند. همچنین كسانی كه كمتر از چهار ساعت در شبانه روز می خوابند احتمالاً زودتر خواهند مرد.و بالاخره پزشك ما روز را با نگرش نسبی آغاز می كند. مطالعات بسیاری در رابطه بین خوشبین بودن و زندگی طولانی یافته اند. گزارش منتشر شده از دانشگاه آیوا حاكی از آن است كه افراد بدبین و كسانی كه به راحتی ناراحت و دلخور می شوند بیشتر از كسانی كه بیماری مزمن را چالشی پیش روی خویش می بینند، از آن جان سالم به در می برند. همگان می پذیرند كه احساسات مثبت موجب ترشح هورمون هایی چون اندورفین ها می شوند كه بار بر روی سیستم قلبی _ عروقی را كاهش داده و سیستم ایمنی را تقویت می كنند. برعكس احساسات منفی هورمون های استرس ها را آزاد می كنند كه عروق را تنگ می كنند، فشار خون را افزایش می دهند و سیستم ایمنی را مهار می كنند. بدین ترتیب شخص در برابر وقوع سكته های مغزی، بیماری قلبی و سرطان آسیب پذیرتر می شود.بنابراین تا حدی به دلیل شیوه زندگی كه پزشك ما برگزیده و تا حدی شانس و اقبال می توانیم آینده خوبی را برایش تصور كنیم. لیكن به رغم تمام این عوامل مربوط به شیوه زندگی، باید قبول كرد كه ژنتیك هم می تواند به وی كمك كند. در حال حاضر گروهی از دانشمندان در ایالات متحده مشغول مطالعه بر روی گروهی از افراد صدساله هستند، به امید آن كه ژن هایی را كه احیاناً به این افراد كمك كرده ردای پیری را به كناری افكنده بیابند.شاید آنها بتوانند اكسیر جوانی را بیابند، ولی تا آن زمان شاید بهتر باشد به فكر تهیه بلیت یك سره ای برای اكیناوا -جزیره ای واقع در شمال تایوان _ باشید، این مكان با امید متوسط به زندگی برای زنان به مدت ۰۱/۸۶ سال از ۲/۸۱ سال برای زنان و مردان روی هم رفته تاج سالم ترین مكان برای زندگی كردن بر روی كره زمین را بر سر دارد.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ندا