دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷ / Monday, 16 July, 2018

صداهایی در پاییز


صداهایی در پاییز
اما مهرماه كه می شود، حال و هوای تازه ای با خود پدید می آورد. شاید رخوت و سستی گرمای تابستان در پاییز تعدیل می شود. حال سه ماه را پشت سر گذارده ایم و وارد اولین ماه زمستان شده ایم. به پشت سر نگاهی می كنیم تا گذری و نظری به فعالیت های موسیقی در این سه ماه بیندازیم: با یك نظر با وجود اجرا و برگزاری چند كنسرت مهم، اتفاق و رویداد ویژه ای در موسیقی مشاهده نمی شود. با این حال كنسرت ها آنقدر مهم بوده اند تا پیكره جامعه را به سوی خود معطوف كنند.
۱- از همان هفته اول مهر، اركستر سمفونیك تهران، همزمان با روز جهانی موسیقی و جشن سالیانه خانه موسیقی، به مدت ۵ شب سمفونی ۹ بتهون را برای نخستین بار پس ازانقلاب اجرا كرد.
آنچه این اجرا را مهم جلوه می دهد، نه تنها اجرای این سمفونی، كه حضور چهره ای برجسته چون علی رهبری به عنوان سكاندار اركستر بود.
علی رهبری كه حدود ۳۰ سال در خارج از كشور به سر برده و بسیاری از اركسترهای بزرگ دنیا را رهبری كرده است، به وطن مراجعت كرد تا جانی تازه در كالبد اركستر سمفونیك تهران بدمد، اجرای نسبتاً موفق سمفونی۹ توسط وی نوید تازه ای در این عرصه داد.
۲- هرساله خانه موسیقی، همزمان با روزجهانی موسیقی، جشن سالیانه خود را برگزارمی كند. امسال نیز روز ۹ مهرماه پس از ۵ اجرای اركستر سمفونیك و ۲ اجرای اركستر ملی، اهالی خانه گردهم آمدند تا یك جشن تشریفاتی دیگر را رقم زنند. خانه موسیقی كه برای اهالی موسیقی با پرسش های متعدد روبرو بوده است، اكنون پس از گذشت حدود ۶ سال از آغاز فعالیت، توانسته حدود ۸۰۰۰ نفر را جذب كند. شاید مهمترین دستاورد و فعالیت خانه موسیقی، بیمه هنرمندان موسیقی بوده كه به گفته مسؤولین پیگیری بیمه این تشكل _ به نقل از خبرنامه خانه موسیقی _ تاكنون حدود هزار نفر بیمه شده اند. این مسأله خود جای شكر بسیاردارد. هرچند موسیقیدانان بسیار دیرتر از سایر هنرمندان و تحت عنوان نویسندگان بیمه می شوند. البته بیمه از نوع اختیاری مشابه بیمه كارگرانی كه شغل ثابت ندارند و...
با این حال باز هم جای شكر دارد كه موسیقیدانان بالاخره به رسمیت شناخته شده اند تا بیمه شوند. اگر موسیقی به عنوان یك صنف یا شغل موردتأیید نظام بیمه كشور نبود، آن وقت همین دفترچه های بیمه اختیاری هم دراختیار اهل موسیقی قرارنمی گرفت. جشن خانه موسیقی، گزارش عملكرد یك ساله هیأت مدیره خانه موسیقی به همراه چند برنامه موسیقی است. با وجود آنكه هرساله گزارش های معمول و مرسوم ارائه می شود، اما هیأت مدیره خانه موسیقی، با جلسات پیگیر و هفتگی درحوزه كاری خود، تمام تلاش و كوشش خود را مصروف می كنند.
اگر جشن سالیانه شور و حال ندارد و موسیقی درخور و شایسته با كیفیت ممتازی هم اجرا نمی شود، تاحدودی، مسؤولیت آن از شانه برگزاركنندگان ساقط می شود. زیرا بسیاری از بزرگان موسیقی حاضر نیستند در این برنامه حضور یافته یا به اجرای برنامه بپردازند.
با همه اینها، اینكه سالی یكبار، اهالی موسیقی گردهم می آیند تا همزمان با روز جهانی موسیقی لحظاتی را با هم سپری كنند.
۳- كنسرت های موسیقی بخصوص موسیقی های جدی و هنری نظیر موسیقی كلاسیك ایران، آنقدر كم حضور است كه كنسرت آذرماه حسین علیزاده و كیهان كلهر به همراهی محمدرضا و همایون شجریان، یك اتفاق موسیقایی محسوب می شود.
به هر تقدیر، این كنسرت آنچنان مهم بوده است كه روزهای متمادی نقل محافل عام و خاص و حدود هجده هزارنفر را به دیدن و شنیدن این كنسرت كشاند.
تمام شدن بلیت این كنسرت در روز اول فروش بلیت و ازدحام جمعیت مشتاق و حضور این تعداد در این كنسرت شاید، این شائبه را ایجاد كند كه در كشور ما، هنوز موسیقی كلاسیك ایرانی _ به غلط موسوم به موسیقی سنتی _ این همه خواهان و طرفدار دارد، اما واقعیت چیز دیگری است. مردم ساعتها در صف ایستادند شاید بیش ازهزارنفر، هرشب تا صبح در شهر كتاب نیاوران گردهم می آمدند تا شاید بلیت تهیه كنند و سالن كنسرت نیز علاوه بر حضور آنهایی كه بلیت داشتند، شاهد حضور جمعیتی انبوه و بدون بلیت بود.
با همه این اوصاف، موسیقی رسمی و كلاسیك ایران فاقد مخاطب است و مردم دیگر نه چون گذشته خواهان شنیدن موسیقی كشور خود نیستند.
شاید این سخن قدری عجیب باشد. مگر می شود با وجود حضور ۱۸۰۰۰نفر در یك كنسرت موسیقی ایران، از عدم جایگاه این موسیقی در میان مردم سخن گفت؟ به موضوع دقیق تر می نگریم. اگر مردم هواخواه و مشتاق شنیدن موسیقی ایرانی بودند، باید درهمه كنسرت های این طیف از موسیقی، با حضور مخاطبان، ولو اندك روبرو شویم. مثلاً یك گروه موسیقی كلاسیك ایران كه چندان شناخته شده نیست، باید انتظار مثلاً دویست نفر مخاطب _ از جمعیت ۱۵میلیونی تهران _ را داشته باشد.
اما آیا چنین است؟ به استثنای افراد و گروههای مشهور هیچ موسیقیدان یا گروهی، امیدی به حضور مخاطبان حتی اندك هم ندارد. تجربه نشان داده در اجرای این گروهها اغلب دوستان، آشنایان و مهمانان حضور می یابند و درصد فروش بلیت، رقم قابل گفتاری نیست!
درواقع مردم به كنسرت «شجریان» رفتند. همان گونه كه به كنسرت «ناظری»، «علیرضا اعصار»، «محمد اصفهانی» و «مهران مدیری» هم می روند. موضوع آنها نه خود موسیقی و موسیقی ایرانی، بلكه تفریح و گذران وقت ناشی از حضور در این گونه جمع ها است. مردم با نام خواننده و میزان شهرت او در جامعه یك كنسرت را به رسمیت می شناسند. اگر برای موسیقیدانان حرفه ای، دانشجویان موسیقی و افراد فرهیخته و آشنا به موسیقی، حضور حسین علیزاده و كیهان كلهر مغتنم بود، شاید برای بسیاری از مردم عادی این مسأله چندان مهم هم نبود و اگر مهم هم بود باز به میزان شهرت و اعتبار این دو موسیقیدان ارتباط داشت.
بسیاری از آنها كه به این كنسرت آمدند به كنسرت های مشابه دیگر با هرنوع موسیقی هم رفته و می روند.
میزان استقبال از كنسرت _ از هرنوع موسیقی _ به میزان شهرت افراد بستگی دارد.
سالیان سال است اساتید برجسته موسیقی ایرانی، تمایلی به كنسرت بخصوص كنسرت تكنوازی و بداهه نوازی از خود نشان نمی دهند.اگر سری به سالن كنسرت هایی كه در زمینه موسیقی كلاسیك ایرانی اجرا می شود بزنیم، به خوبی درك خواهیم كرد كه دركجای جهان ایستاده ایم...
فصل پاییز با كنسرت های اركستر ملی با حضور رامین قلی اف و كنسرت گروه ارامنه آرمن باباخانیان در آخرین روز آذرماه به پایان رسید.حالا باید چشم به زمستان داشت.


منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

مخاطب بی گناه ایرانی

مخاطب بی گناه ایرانی
نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت مخاطب ایرانی آن هم به جرم اینکه نمی تواند سوپرانو۱ را با متسوسوپرانو۲ یا تنور۳ را از باریتون۴ تشخیص دهد و اصلاً اطلاع درستی اپرا ندارد، به هیچ وجه استدلال درستی نیست. باید ببینیم مخاطب ایرانی از عرضه کننده چه خوراکی دریافت کرده است. اگر عرضه کننده اصلی فروشگاه های صوتی و تصویری و سی دی فروشی ها باشند - که نیستند - غیر از در نهایت پوستر اجرای سه تنور در رم - اجرای پاواروتی، دومینگو، کارراس - چه چیز دیگری را به صورت نمایان به عنوان این نوع محصول ارائه کرده اند؟ که البته حق هم دارند که ارائه ندهند.
آنها در جایگاه عرضه کننده اصلی نیستند. افراد جامعه برای خرید آخرین آثار خواننده های محبوب شان و مثلاً پاپ های مجاز به سی دی فروشی ها می روند و فروشنده هم هیچ وقت این اشتباه را نمی کند که مثلاً فلان اثر وردی را در مغازه اش به گوش مخاطب برساند. وظیفه او دادن خوراک نیست همان طور که وظیفه آن فروشنده سی دی در باغ فردوس هم نیست که مخاطب خاص را پیدا کند یا به مخاطب خوراک بدهد - در سی دی فروشی های آن منطقه شاید گاهی یک اجرای اپرا را بشنوید. عرضه کننده اصلی یا بهتر بگوییم خوراک دهنده اصلی رسانه گروهی این مملکت است. تلویزیون و رادیو در آن جایگاه هستند نه صاحب سی دی فروشی کنار خیابان.
قبل از انقلاب تلویزیون فعالیت هایی را در این زمینه انجام می داد. هر چند کم ـ یک اپرا کامل از تلویزیون پخش نمی شد ـ اما حداقل مردم با این جنس از هنر تا حدی آشنا شده بودند و همین تاثیر بود که باعث می شد به عضویت بسیاری از انجمن های هنری در زمینه آواز دربیایند. این هنر خاص است و در این موضوع شکی وجود ندارد. حتی همان سال ها هم بیشترین مخاطبانش از قشر پولدار جامعه ایرانی بودند اما در عین حال بودند افرادی که جدا از استعداد و علاقه یی که به اپرا داشتند از طریق همین تلویزیون به این هنر علاقه مند می شدند. این درست که به دلیل شرایطی که وجود دارد صدای زن را نمی توانیم داشته باشیم اما مگر پاواروتی، دومینگو یا کارراس این سه تنور مطرح زن هستند؟ یعنی اجرای آنها در رم یا اجراهای دیگر حتی فقط برای چند دقیقه هم امکان پخشش وجود ندارد؟ واقعاً تلویزیونی که همواره آثار ونجلیس، کیتارو، یانی و خیلی های دیگر را روی تیتراژ پایانی برنامه هایش و با تصاویر گل و بلبل، بدون اینکه اسمی از آنها بیاورد پخش می کند نمی تواند اثری از این افراد یا خواننده هایی مثل آندره بوچلی که آثاری در سبک Operaticpop دارند و درک شان هم برای مردم ساده تر است پخش کند؟ خود بوچلی در آلبوم Ave maria - مخصوص آوازهای مذهبی - قطعات مذهبی را اجرا کرده است که حتی اجرای زنده او در کلیسای سانتاماریای رم هم مدت هاست در دسترس است. اثری کاملاً مجاز از نظر خط قرمزهای تلویزیون که البته تصور پخش شدنش شاید رویایی بیش نباشد.
چه دلیلی دارد که مخاطب ایرانی به اپرا علاقه یی داشته باشد؟ هنرهای بسیار راحت تر در کشور ما در دل مردم جایی باز نکردند. حالا چه برسد به این هنر که حتی در اروپا هم شکل ویژه یی دارد اما حداقل در همان کشورها به اندازه کافی به اپرا بها داده می شود. فرانسه، آلمان، اتریش، ایتالیا و خیلی کشورهای دیگر در طول سال ضررهای فراوانی بابت داشتن این هنر می دهند اما هرگز آن را از دست نمی دهند.
□□□
همواره و در مقاطع مختلف زمانی اپرا، این هنر ارزشمند، دستخوش تغییر و تحول بوده است اگر روزگاری هاینریش شوتس آلمانی با سفر به ایتالیا
- محل تولد اپرا - مکتب هنر پلی فونی ونیز را با موسیقی آلمانی آواز تلفیق کرد تا به اعتقاد خیلی ها اپرا به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد، امروز نیز این هنر به شکل های گوناگون و با توجه به سلیقه مردم این دوره و زمانه که خیلی سختگیرتر از قدیمی ها هستند حداقل در فرم تغییر می کند. امروز هنر اپرا به شکل مدرن در بسیاری از نقاط دنیا اجرا می شود. شیوه های نوین کارگردانی و اجراهای پرهیجان باعث شده که امروز اپرا تنها هنر مورد علاقه افراد خاص یا خانواده های پولدار و فرزندانشان نباشد.
□□□
در چند سال اخیر بودند افرادی در ایران که در وجودشان دغدغه این هنر بزرگ دیده شده است. افرادی مانند بهروز غریب پور که با وجود همه مشکلات با اپراهای عروسکی مردم را به این هنر نزدیک کرد هر چند که تعدادشان کم است. افراد توانای زیادی در این مملکت وجود دارند که با وجود همه سختی هایش می توانند جانی تازه به اپرا بدهند. شاید در گوشه نشستن و تنها غر زدن با وجود همه شایستگی هایی که این افراد دارند و نق زدن به عدم صلاحیت بعضی ها برای همیشه ایده مناسبی نباشد. اپرا هم می تواند در ایران جان بگیرد حتی با وجود همه محدودیت ها و خط قرمزهایی که برایش وجود دارد و حتی اگر عرضه کننده اصلی نخواهد آن را در دل هنرهای رایج جا دهد.

وبگردی
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟ - احزاب و شخصیت‌ها - زندگی ساده آیت‌الله جنتی گرچه از ویژگی‌های مثبت شخصیت وی است اما نوع نگاهش به عرصه سیاسی و مصداق‌یابی های وی درخصوص افراد انقلابی انتقادهای زیادی را متوجه او می‌کند.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا - صحبت های تامل برانگیز آیت الله رودباری درمورد ربا در کشور
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس)
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس) - سردار آزمون نیمه شب گذشته و در نزدیکی‌های صبح امروز با خودوری پورشه شخصی خود در محور نکا بهشهر پس از عبور از روستای کمیشان با تصادف زنجیره‌ای مواجه شد که در این حادثه خودروهای زیادی خسارت دیدند
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+)
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+) - فیلم - گزارشی کامل و کوتاه از سرگذشت وحید مرادی گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان را در ویدئوی زیر ببینید.
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا - مراسم اکران خصوصی فیلم هزارپا با حضور هنرمندان و بازیگران این فیلم سینمایی شب گذشته 9 تیر 1397 در برج میلاد برگزار شد.
قصور تاریخی دولت
قصور تاریخی دولت - چه باید کرد؟ پرسشی که نوبخت پرسیده است، اما شاید به دنبال پاسخ آن نباشد. در شرایط کنونی دولت و حامیان اصلی آن در مظان این اتهام تاریخ قرار خواهند گرفت که چرا به دنبال طرح و پاسخ مهم‌ترین سوال شرایط بحرانی کنونی نرفتند.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند