جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


فناوری اطلاعات و تلاش برای نوآوری


فناوری اطلاعات و تلاش برای نوآوری
خریداران و کاربران محصولات فناوری اطلاعات و مشتریان فروشندگان نوظهور همواره می توانند مزیت ها و سودهای رقابتی را از آن خود کنند، البته این امر مشروط بر آن است که پیش از اقدام به قدر کافی دقت کنند.سال های کمبود نقدینگی و مشکلات جدی ناشی از خرید انبوه در دهه نود، هنوز هم باعث تردید بسیاری از شرکت ها برای خرید محصولات فناوری های نوین می شود. ایستادن در اول صف خریداری محصولات مبتنی بر آخرین و جدیدترین فناوری موجود بازار، زمانی بیشتر باعث نگرانی می شود که طرف معامله یک فروشنده تازه وارد باشد. در این میان معدودی از شرکت ها که قدرت ریسک پذیری بیش از میزان متوسط دارند، از فرصت ها استفاده کرده و از آن سود می برند.
شرکت ها به دلایل متفاوتی خریدار و متقاضی استفاده از فناوری های جدید می شوند. برای برخی از آنها استفاده از فناوری های جدید بیشتر یک الزام است تا انتخاب، به ویژه زمانی که فناوری جایگزینی را برای رفع نیازهای خود نمی یابند. برای سایر شرکت ها، این به معنی ذخیره میزان قابل توجهی پول و برای شرکت های دیگر نیز گامی لازم برای پیشی گرفتن از سایر رقبا است.
تحقیقات نشان می دهد که انتظار از فناوری اطلاعات برای نوآوری و مزیت رقابتی سال به سال بیشتر می شود و ضرورت به کارگیری روش های جدید رو به افزایش است. حتی نیکولاس کار- معروف به «فناوری اطلاعات مهم نیست» - نیز در کتابش می پذیرد که پیشگامان بهره گیری از فناوری اطلاعات فرصت مناسب تری برای دستیابی به مزیت رقابتی دارند.اما پیش از آن که چنین گام بزرگی بردارید، باید دارای کسب و کاری قوی برای این کار باشید. برای شروع باید به چند پرسش پاسخ دهید. برای مثال آیا استفاده از فناوری جدید پیروزی در میدان رقابت را برای شما به ارمغان می آورد؟ آیا شما این امکان را خواهید یافت تا به موقعیت تجاری جدیدی دست یابید که کسب آن از راه های دیگر غیرممکن باشد؟ هزینه های اجرایی و فعالیت ها را طوری کاهش می دهد که از هیچ راه دیگری مقدور نباشد؟ اگر نمی توانید پاسخی مناسب و مطمئن به هر یک از این پرسش ها بیابید، پس به دنبال راهکاری عاقلانه تر و مطمئن تر باشید.
حتی اگر بتوانید برای تمامی پرسش های مطرح شده، پاسخی مناسب ارائه دهید، باز هم باید اطمینان حاصل کنید که آیا شما و شرکت تان از آمادگی و توانمندی لازم برای ورود به راه جدید برخوردار هستید یا نه؟ استفاده از فناوری جدید ممکن است مزیت های قابل توجهی به دنبال داشته باشد، اما راهی که برای استفاده از این فناوری مورد استفاده قرار می گیرد در مقایسه با زمانی که به شکل عملی وارد اجرا می شوید و آن را از یک فروشنده خریداری می کنید، نیاز به اقدامات بیشتری خواهد داشت. گاه ممکن است تداوم پشتیبانی فنی از فناوری جدید محدود و یا حتی غیرممکن باشد. گاه شما نیاز به تست آلفا و یا حتی بتای (نسخه های آزمایشی) محصولات جدید دارید.
فرایند پیاده سازی نیازمند برنامه ریزی بسیار کم هزینه (با ریسک پایین) و نظارت مداوم است. ولی با این توضیحات آیا همچنان به استفاده از فناوری جدید علاقه مند هستید؟ اکنون زمان آن رسیده تا ببینیم شرکت های مختلف چگونه از فناوری های جدید استفاده می کنند.زمانی که میسیا بنفورد در نوامبر سال ۲۰۰۱ به سمت مدیریت سیستم های اطلاعاتی و محاسباتی (ABNA) نایل آمد، از این موضوع اطلاع داشت که وارد شرکتی می شود که تاکنون نتوانسته در فرایندهای کسب و کار خود تغییر ایجاد کند و برخی از فرایندهای کسب و کار به مدت چندین دهه در محصولات کشاورزی و خدمات شرکت بدون تغییر باقی مانده اند. به عنوان مثال کشاورزان زمانی تقاضای غلات می کردند که دانه های غذایی آنان در شرف اتمام بودند. در این شرکت، محصولات غذایی براساس تقاضاها تولید می شدند، بنابراین تاخیر در ارائه تقاضا، موجب تغییر و دگرگونی در برنامه تولید می شد. تمام این مسائل نیز در حالی بود که در شرکت ABNA زمان برداشت و عرضه محصولات نیز هیچگاه دقیق و منظم نبود.
راهکار مناسب برای غلبه بر این روش های غیرمنطقی و ناکارآمد، استفاده از یک سیستم ERP بود. اما بنفورد معتقد بود که چنین سیستمی راهکار اجرایی برای پاسخ به پرسش «آیا جالب نیست که همیشه یک راه وجود دارد که بتوان با استفاده از آن بر تمامی مشکلات غلبه کرد؟» است.
به عقیده وی این تصور ناشی از بی تجربگی و ساده اندیشی بود. در عوض بنفورد به دنبال راهکاری بود که به وی امکان دهد تا فرایندهای جدید کسب و کار را هرچه سریع تر و بدون نیاز به ERP یکپارچه کند.
بنفورد عقیده دارد که تمامی اصول ERP بدان معنا هستند که شما پیش از آنکه حتی بدانید این نرم افزار چگونه کار می کند، نیازمند استفاده از مشاوره متخصصان هستید. در آن صورت اگر چنین اتفاقی روی دهد و برای استفاده از چنین سیستمی به مشاوره با دیگران روی آورید، به این مفهوم خواهد بود که سازمان شما قابلیت فهم و درک چگونگی عملکرد کسب و کار خود را از دست داده است. جایگزینی که بنفورد در اوایل سال ۲۰۰۲ برای این سیستم در نظر گرفته بود، یک معماری مبتنی بر سرویس SOA بود که بر اساس یکی از زیرساخت های سازمانی (ESB) شرکت سونیک سافت ور ساخته شده بود.قابلیت یکپارچگی که این سیستم برای ABNA فراهم می سازد، به این معنا است که ۸/۲ میلیون دلار سرمایه گذاری برای پیاده سازی این نرم افزار در سونیکESB هزینه صد میلیون دلار سالانه ABNA را از پنج تا ده درصد کاهش خواهد داد.تبدیل شدن به یک تازه وارد در بازار فناوری های نوین ممکن است تنها راه عملی برای شرکت هایی باشد که منابع محدودشان، امکان تولیدات پرهزینه و خریداری از فروشندگان بزرگ را فراهم نمی سازد. اما فراهم کردن شرایطی که تمامی بخش های زنجیره تولید بتوانند از قابلیت های SOA استفاده کنند، چالشی مهم و همیشگی است. به طور مثال، زمانی که کشاورزان با سیلوهای خالی مواجه می شدند، ABNA به آزمایش سنسورهایی می پرداخت که بتوانند درخواست های XML را زمانی که محصولات غذایی به انتها می رسند، ارائه دهد. اما به عقیده بنفورد ارسال پیام های XML تنها باعث اتلاف وقت می شد و شرکت را با مشکلاتی مواجه می ساخت. بنابراین ABNA تصمیم گرفت فردی را برای تیم خدمات مشتریان استخدام کرده تا بدین ترتیب به نیازها و تقاضای مشتریان به نحو مناسبی رسیدگی شود. Epsilon یکی از شرکت های تابع به کار اداره پایگاه های داده بازاریابی در حجم وسیع می پردازد. Epsilon در سال ۲۰۰۰ پس از جست وجوهای دقیق، Netezza راشناسایی کرد. Netezza شرکتی نوپا با ایده ای جالب توجه بود. این شرکت عقیده داشت که ساخت ابزار ذخیره سازی داده در مقایسه با امکانات موجود، عملکرد بهتری ارائه خواهد داد. این ابزار حتی یک مشتری هم نداشت، اما به نظر می رسید که برای برطرف ساختن نیازهای Epsilon ایده آل باشد. بنابراین پس از بررسی دقیق وضعیت امنیتی، Epsilon به عنوان نخستین مشتری کار با این ابزار را آغاز کرد. برخلاف شرکت های بزرگ که ممکن است درخواست های شرکتی نظیر Epsilon را به فهرستی بلندبالا اضافه کرده تا در آینده به بررسی تغییرات بپردازند، Netezza همکاری با این شرکت را به سرعت آغاز کرد. این یکی از مزایای مشتریان پیشگام در استفاده از یک محصول جدید است.
استفاده از این فناوری جدید به مشتریان کمک می کرد تا عملیات کسب و کار خود را با سرعتی هفت بار بیشتر از زمانی که از سیستم Epsilon استفاده می کردند، انجام دهند. یافتن راهکاری درست و دقیق برای استفاده از فناوری های جدید، خود یک موفقیت محسوب می شود. نخستین گام به سوی کاهش نقاط ضعف آثار استفاده از فناوری های جدید، ایجاد فرایندی برای تشخیص و شناسایی این فناوری ها است که قطعاً ارزش به کارگیری را دارند. در شرکت Pilkington North America، تمامی کارمندان فناوری اطلاعات، به عنوان بخشی از شغل خود، گوش به زنگ هستند تا از فرصت های مناسب برای به کارگیری فناوری های جدید استفاده کنند. در این شرکت، زمانی که یک فناوری تا حدی به تکامل می رسد، می تواند وارد مرحله اول شده و مورد بررسی قرار گیرد. چنانچه کمیته ارزیابی شرکت فناوری مورد نظر را قابل توجه دانسته اما تشخیص دهد که هنوز آماده به کارگیری نیست، فناوری در همان مرحله باقی خواهد ماند.
اگر فناوری مورد بحث همچنان به سیر تکاملی خود ادامه دهد وارد مرحله دوم خواهد شد که در این زمان می توان در فرایندهای کسب و کار از آن استفاده کرد. چنانچه این فرایند به درستی انجام شود وارد مرحله سوم می شود که همان مرحله پیاده سازی است. همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که تلاش های شما برای به کارگیری یک فناوری تازه وارد به بازار ممکن است به رقبای شما نیز کمک کند.
به عنوان نتیجه گیری از مجموعه مطالب یاد شده، هشت گام برای موفقیت در به کارگیری فناوری های نوین به صورت زیر معرفی می شود:
۱) در تصمیم گیری برای استفاده از فناوری های نوین، سایرین به ویژه افرادی را که خارج از حیطه فناوری اطلاعات فعالیت می کنند، سهیم کنید.
۲) وضعیت مالی شرکت را بررسی کرده و برای اطمینان از این وضعیت با افراد بخش پشتیبانی مشورت کرده و تایید لازم را دریافت کنید.
۳) از تیم مدیریت فروشنده مورد نظر تحقیقات لازم را به عمل آورده و اطلاعاتی را درباره سوابق آنها به دست آورید.
۴) مدارک و مجوز استفاده از کد فناوری نوین را در اختیار داشته باشید.
۵) از وضعیت مشتریان قدیمی خود به عنوان وسیله ای برای بهبود وضعیت تولید محصولات جدید کمک بگیرید.
۶) انحصاری بودن فناوری را در قراردادهای خود عنوان کنید تا بدین ترتیب تلاش های شما به نفع رقبا تمام نشود.
۷) حوزه پیاده سازی را محدود کنید تا در صورت بروز خطا آسیب کمی متوجه کسب و کارتان شود.
۸) چنانچه یک مشتری تازه وارد هستید، از فروشنده تخفیفی قابل توجه درخواست کنید تا بدین ترتیب خطرات مالی خود را کاهش دهید.
ترجمه : یاسمن حریری
منبع : پورتال مديريت فناوري اطلاعات


همچنین مشاهده کنید