جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


مهمترین‌ فیلم‌های‌مارلون‌ براندو


مهمترین‌ فیلم‌های‌مارلون‌ براندو
«مارلون‌ براندو» هم‌ مثل‌ هر هنرپیشه‌ دیگری‌ نقاط‌ اوج‌ و فرود در كارنامه‌اش‌ دارد. بعضی‌ از فیلم‌های‌ او چنان‌ درخشانند كه‌ نمی‌توان‌ همتایی‌ برای‌ آنها سراغ‌ گرفت‌. برخی‌ هم‌ نمی‌توانند نشانگر استعدادها و توانایی‌های‌ این‌ یكه‌ بازیگر سینمای‌ جهان‌ باشند. مطلب‌ زیر نگاهی‌ دارد به‌ چند فیلم‌ برجسته‌ كه‌ «مارلون‌ براندو» در آنها ایفای‌ نقش‌ كرده‌ است‌.
● به‌ نام‌ هوس‌ (۱۹۵۲)
كارگردان‌: الیا كازان‌
سایر بازیگران‌: ویوین‌ لی‌، كیم‌ هانتر، كارل‌ مالدن‌، رودی‌ باند و...
خلاصه‌ داستان‌: زنی‌ مطلقه‌ و میانسال‌ می‌آید تا نزد خواهرش‌ زندگی‌ كند، اما نمی‌تواند با شوهر خواهرش‌ كه‌ مرد بی‌نزاكت‌ و خشنی‌ است‌ كنار آید. با مردی‌ كه‌ قصد ازدواج‌ دارد آشنا می‌شود، اما... شوهر خواهرش‌ رازهای‌ او را برملا می‌كند.
در مورد فیلم‌: فیلم‌، اقتباسی‌ است‌ از نمایشنامه‌یی‌ به‌ همین‌ نام‌ نوشته‌ «تنسی‌ ویلیامز» كه‌ به‌ یمن‌ متن‌ دلپذیر و كارگردانی‌ برجسته‌اش‌ بدل‌ به‌ یكی‌ از بهترین‌ فیلم‌های‌ سال‌های‌ زمان‌ ساختش‌ می‌شود. فیلم‌ دو شخصیت‌ اصلی‌ دارد كه‌ شخصیت‌ مرد بی‌رحم‌ و فاقد حس‌ شفقت‌ و درنده‌ خوی‌ داستان‌ را براندو ایفا می‌كند و «ویوین‌ لی‌» هم‌ زنی‌ ترحم‌ برانگیز و روان‌ پریش‌ است‌. فیلم‌، بازی‌های‌ بی‌نظیری‌ دارد و احساسات‌ جاری‌ در آن‌ محشر است‌، چنان‌ كه‌ در پایان‌ فیلم‌، زمانی‌ كه‌ ماموران‌ تیمارستان‌ می‌آیند تا زن‌ را با خود ببرند، كمتر كسی‌ است‌ كه‌ تحت‌ تاثیر این‌ صحنه‌ قرار نگیرد.
● زنده‌ باد زاپاتا (۱۹۵۲)
كارگردان‌: الیا كازن‌
سایر بازیگران‌: آنتونی‌ كویین‌، جین‌ پیترز، آلن‌ رید، جوزف‌ وایزمن‌ و...
خلاصه‌ داستان‌: فیلمی‌ در مورد قیام‌ دهقانان‌ مكزیكی‌ به‌ رهبری‌ «زاپاتا» علیه‌ زمینداران‌ و حكایت‌ قیام‌ و سپس‌ موفقیت‌ و در پایان‌ خیانت‌ دیدن‌ و كشته‌ شدن‌ «امیلیانو زاپاتا»ی‌ افسانه‌یی‌ در مكزیك‌.
در مورد فیلم‌: فیلم‌ نگاهی‌ اسطوره‌یی‌ به‌ «زاپاتا» (براندو) این‌ رهبر انقلابی‌ دارد و به‌ این‌ دلیل‌ برخی‌ مسائل‌ تاریخی‌ را ناگفته‌ واگذارده‌ و بیشتر به‌ مسائل‌ رمانتیك‌ فیلم‌ بها داده‌ است‌. این‌ مساله‌ به‌ این‌ دلیل‌ كه‌ در كل‌ با فیلمی‌ زندگینامه‌یی‌ طرفیم‌، در زمان‌ نمایش‌ باعث‌ جنجال‌های‌ فراوانی‌ شد و خیلی‌ها آن‌ را به‌ نگاه‌ تك‌ بعدی‌ متهم‌ كردند، اما گذشته‌ از این‌ مساله‌، خود فیلم‌ و بخصوص‌ بازی‌ بازیگران‌ آن‌ عالی‌ است‌ و هیچ‌ جای‌ شك‌ و شبهه‌یی‌ باقی‌ نمی‌گذارد. براندو بی‌نظیر است‌ و سایرین‌ هم‌ همینطور. نكته‌ مهم‌ دیگر در مورد فیلم‌ این‌ است‌ كه‌ فیلمنامه‌ فیلم‌ را «جان‌ اشتاین‌ بك‌» نویسنده‌ نامدار نوشته‌ است‌ كه‌ خود این‌ مساله‌ هم‌ به‌ جذابیت‌های‌ فرامتنی‌ فیلم‌ اضافه‌ می‌كند.
● جولیوس‌ سزار (۱۹۵۳)
كارگردان‌: جوزف‌ نیكیه‌ ویچ‌
سایر بازیگران‌: لوییس‌ كلهرن‌، جان‌ گیلگود، جیمز میسن‌، دبوراكار...
خلاصه‌ داستان‌: «جولیوس‌ سزار» با توطئه‌ همراهانش‌ به‌ قتل‌ می‌رسد. بازماندگان‌ قصد فریب‌ مردم‌ را دارند، اما «مارك‌ آنتونی‌» كه‌ دوست‌ نزدیك‌ سزار بود نقشه‌ آنها را با شكست‌ روبرو می‌سازد و سپس‌ با لشگری‌ عظیم‌ به‌ تعقیب‌ قاتلین‌ سزار می‌رود.
در مورد فیلم‌: فیلم‌، اقتباسی‌ سرگرم‌ كننده‌ از اثر شكسپیر است‌ كه‌ به‌ دلیل‌ سابقه‌ تئاتری‌ كارگردانش‌ كمتر نشانی‌ از سینما دارد و این‌ از نقاط‌ ضعف‌ آن‌ است‌. در كل‌ «جولیوس‌ سزار» بیشتر از اینكه‌ یك‌ كار سینمایی‌ باشد، یك‌ كار تئاتری‌ است‌ كه‌ به‌ تصویر كشیده‌ شده‌ است‌. با این‌ همه‌ بازیگران‌ فیلم‌، بخصوص‌ براندو در یكی‌ از نخستین‌ نقش‌های‌ غیرمتعارف‌ زندگی‌اش‌ درخشان‌ ظاهر شده‌اند.
● دربارانداز (۱۹۵۴)
كارگردان‌: الیا كازان
سایر بازیگران‌: كارلن‌ مالدن‌، لی‌.جی‌ كاپ‌، رد استایگر، اوامری‌ سنت‌...
خلاصه‌ داستان‌: اتحادیه‌ كارگرهای‌ بارانداز را تبهكاران‌ رهبری‌ می‌كنند و كارگران‌ را تحت‌ فشار قرار می‌دهند. «تری‌» هم‌ یك‌ مشتزن‌ ولگرد است‌ كه‌ اوامر برادرش‌ را كه‌ وكیل‌ تبهكاران‌ است‌ اجرا می‌كند. او در قتل‌ یكی‌ از كارگران‌ دست‌ دارد و سپس‌ با خواهر مقتول‌ آشنا می‌شود و احساس‌ گناه‌ می‌كند و سپس‌ می‌فهمد كه‌ این‌ كارگر برای‌ این‌ كشته‌ شده‌ كه‌ خلافكاری‌های‌ تبهكاران‌ را افشا نكند. «تری‌» (براندو) اعضای‌ اتحادیه‌ را به‌ پلیس‌ لو می‌دهد و باند تبهكاران‌ را متلاشی‌ می‌كند.
در مورد فیلم‌: فیلم‌ به‌ دلیل‌ نگاهش‌ به‌ اتحادیه‌های‌ كارگری‌ مورد انتقاد گروه‌های‌ چپ‌ قرار گرفت‌ و شگفت‌ كه‌ دقیقاً در ادامه‌ خیانت‌های‌ كازان‌ به‌ گروه‌های‌ چپ‌ كه‌ در معرفی‌ چپ‌ها به‌ سناتور مك‌ كارتی‌ خود را نشان‌ داد، می‌تواند ارزیابی‌ شود، اما به‌ رغم‌ مسائل‌ سیاسی‌، فیلم‌ در فروش‌ امریكا یكی‌ از پرفروش‌ها بود و در جنبه‌های‌ دیگر هم‌ جریان‌ ساز شد.
این‌ سومین‌ همكاری‌ كازان‌ با براندو و برای‌ هردوی‌ آنها نتیجه‌یی‌ به‌ مراتب‌ بهتر را باعث‌ شد. فیلم‌ امتیازهای‌ فراوانی‌ دارد كه‌ مهمترین‌ آن‌ به‌ جز بازی‌های‌ به‌ یادماندنی‌، فیلمبرداری‌ و موسیقی‌ فیلم‌ است‌.
● وحشی‌ (۱۹۵۴)
كارگردان‌: لاسلو بندیك‌
سایر بازیگران‌: مری‌ مورفی‌، رابرت‌ كیت‌، لی‌ ماروین‌، جان‌ براون‌، ویل‌ رایت‌ و...
خلاصه‌ داستان‌: «یاغیان‌ موتورسوار» كه‌ چهل‌ موتورسوار كت‌چرمی‌پوش‌ هستند در حمله‌ به‌ یك‌ مسابقه‌ موتورسواری‌، مدال‌ افتخار مسابقه‌ را می‌دزدند و آن‌ را به‌ رییس‌شان‌ «جانی‌» (براندو) می‌دهند. این‌ گروه‌ در جاهای‌ مختلف‌ خلافكاری‌های‌ كوچك‌ و بزرگ‌ می‌كنند. «جانی‌» با دختر كلانتر آشنا می‌شود و برای‌ به‌ دست‌ آوردن‌ دل‌ او هر كاری‌ می‌كند. یك‌ گروه‌ دیگر خلافكار هم‌ در شهر پیدا می‌شود و دردسرهای‌ تازه‌تری‌ پیش‌ می‌آید.
در مورد فیلم‌: این‌ فیلم‌ بر مبنای‌ یك‌ اتفاق‌ واقعی‌ ساخته‌ شده‌ كه‌ در آن‌ اتفاق‌ چهار هزار موتورسوار در دهه‌ چهل‌ كالیفرنیا را به‌ هم‌ ریختند. فیلم‌، اولین‌ فیلم‌ در مورد طغیان‌ كور جوانان‌ است‌ و شگفت‌ كه‌ یك‌ سال‌ بعد از این‌ فیلم‌، پس‌ از تثبیت‌ شمایل‌ یاغی‌ «براندو» جیمز دین‌ هم‌ به‌ سینما وارد می‌شود. فیلم‌، در حال‌ حاضر فیلمی‌ چندان‌ ماندنی‌ نیست‌ و در نگاه‌ به‌ آن‌ به‌ جز بازی‌ براندو و بازی‌ لی‌ ماروین‌ بقیه‌ چیزهای‌ آن‌ كهنه‌ و رنگ‌ و رو رفته‌ به‌ نظر می‌رسد، با اینكه‌ در زمان‌ خود از فیلم‌های‌ پیشرو زمان‌ به‌ شمار می‌رفت‌.
● پدرخوانده‌ (۱۹۷۲)
كارگردان‌: فرانسیس‌ فورد كاپولا
سایر بازیگران‌: آل‌ پاچینو، جیمز كان‌، رابرت‌ دووال‌، جان‌ مارلی‌، دایان‌ كیتون‌ و...
خلاصه‌ داستان‌: ماجراهای‌ «دون‌ ویتو كورلئونه‌» رییس‌ یك‌ خانواده‌ مافیایی‌، قدرت‌ او و سپس‌ كشته‌ شدنش‌ و ادامه‌ راه‌ او توسط‌ پسرش‌ مایكل‌، كه‌ یك‌ قهرمان‌ جنگ‌ است‌ و در ابتدا هیچ‌ نزدیكی‌ با خانواده‌ و اهداف‌ آن‌ حس‌ نمی‌كند.
در مورد فیلم‌: فیلم‌ یك‌ اثر شكوهمند و درخشان‌ و عظیم‌ بر مبنای‌ رمانی‌ پرآوازه‌ از «ماریو پوزو» است‌ كه‌ توسط‌ كارگردان‌ جوانی‌ ساخته‌ شده‌ و تقریبا در هر نظرسنجی‌ جزو بهترین‌های‌ تاریخ‌ سینما قلمداد می‌شود. فیلم‌ یك‌ اثر حماسی‌ است‌ با موضوع‌ قدرت‌ و تاثیرات‌ آن‌ در زندگی‌. لحن‌ حماسی‌ فیلم‌ درخشان‌ است‌ و همه‌ عوامل‌ دست‌ به‌ دست‌ هم‌ داده‌اند تا یكی‌ از بهترین‌ فیلم‌های‌ تاریخ‌ سینما ساخته‌ شود. به‌ جز بازی‌های‌ درخشان‌ فیلم‌، فیلمبرداری‌ و نورپردازی‌، موسیقی‌، صحنه‌آرایی‌ و كلا همه‌ چیز در حد كمال‌ است‌ و بیراه‌ نیست‌ اگر از این‌ فیلم‌ به‌ عنوان‌ بهترین‌ و گرم‌ترین‌ فیلم‌ تاریخ‌ سینما كه‌ یك‌ مساله‌ مهم‌ فلسفی‌ و بشری‌ را در قالبی‌ جذاب‌ و داستانی‌ بیان‌ می‌كند، نام‌ ببریم‌.
● آخرین‌ تانگو در پاریس‌ (۱۹۷۲)
كارگردان‌: برناردو برتولوچی‌
سایر بازیگران‌: ماری‌ اشنایدر، ژان‌ پیرلئو، كاترین‌ سولا، كاترین‌ الگره‌ و...
خلاصه‌ داستان‌: «پل‌» (براندو) یك‌ امریكایی‌ است‌ كه‌ با یك‌ دختر جوان‌ فرانسوی‌ آشنا می‌شود. آن‌ دو به‌ هم‌ نزدیك‌ می‌شوند و سپس‌ هركدام‌ به‌ راه‌ خود می‌روند. اما روزهای‌ بعد هم‌ دیدارهای‌ آنها با هم‌ ادامه‌ می‌یابد، به‌ این‌ شرط‌ كه‌ آنها هیچ‌ چیز از زندگی‌ شخصی‌ همدیگر ندانند. در پایان‌، دختر فرانسوی‌ پل‌ را می‌كشد.
در مورد فیلم‌: این‌ فیلم‌، با مضمونی‌ جسورانه‌ یكی‌ از جنجال‌برانگیزترین‌ فیلم‌های‌ تاریخ‌ سینماست‌. فیلم‌، فیلمی‌ در مورد انسان‌ و تنهایی‌هایش‌ و فاصله‌ میان‌ انسان‌هاست‌ و این‌ را در رابطه‌ ناهمسان‌ «براندو»ی‌ میانسال‌ و «اشنایدر» جوان‌ و جذاب‌ می‌بینیم‌ كه‌ نمادی‌ از فواصل‌ پرنشدنی‌ آدم‌ها در دنیای‌ فیلم‌ است‌. فیلم‌، همچنین‌ از درخشانترین‌ فیلم‌های‌ سینمای‌ مدرن‌ هم‌ هست‌ و هنوز كه‌ هنوز است‌ جذابیتش‌ را حفظ‌ كرده‌ و فیلم‌ مورد علاقه‌ بسیاری‌ از علاقه‌مندان‌ سینمای‌ غیرداستانگوی‌ مدرن‌ غرب‌ است‌.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید