شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


شارلوت برونته


شارلوت برونته
«شارلوت برونته» نویسنده رمان مشهور «جین ایر» و یكی از سه خواهر معروف ادبیات انگلستان «آن برونته» - نویسنده رمان «آگنس گری»- و «امیلی برونته» - نویسنده رمان «بلندی های بادگیر» - است كه هر سه آنها نه تنها به واسطه آثارشان بلكه به دلیل عمر كوتاه و غم انگیزشان صاحب شهرت اند. شاید همین زندگی غمبار آنها بوده كه تعبیری صادقانه از عشق را در آثارشان متبلور كرده است. به رغم آنكه پرداختن به چنین مقوله ای در ادبیات آن دوره انگلستان معمول نبوده است اما در طول ۴۰ سال گذشته هر روز بر شهرت «شارلوت برونته» افزوده شده است چرا كه منتقدان نظام مردسالارانه معتقدند «شارلوت» در آثارش زندگی زنانی ستمدیده را روایت می كند و بدین ترتیب اعتراض خود را به نمایش می گذارد.
او در جایی از رمان «جین ایر» می نویسد: «اصلاً به این فكر نباش كه در جایگاهی برابر با آنها قرار گیری. همان كه می گذارند در كنارشان باشی از لطف آنها است. ثروت همیشه از آن آنها است و از آن تو هیچ. جایگاه تو فروتنی و تواضع می طلبد و تلاشی سخت كه از نگاه آنها قابل قبول به نظر برسی.»
«جورج لوئیس» در گفت وگویی با «جورج الیوت»، «شارلوت» را اینگونه معرفی می كند: «دختری روستایی، ساده و كوتاه قامت كه ظاهری همچون خدمتكاران نحیف دارد.»
«شارلوت برونته» ((Charlatte Brante در آوریل سال ۱۸۱۶ در شمال انگلستان متولد شد در روستایی به نام «سورنتون». سراسر چشم اندازهای زیبا و مناظر بدیع كه عمیقاً او را تحت تاثیر قرار داد و به قول خودش: «این طبیعت زیبا، آدمی را به سكوت و تنهایی دعوت می كند، به تجرد و تجربه حسی غریب كه تنها وقتی در دل طبیعتی به تو دست می دهد.» و شاید به همین دلیل بود كه او خیلی زود مادر و دو خواهر خود را از دست داد و دوران كودكی را در كنار «امیلی»، «آن» و تنها برادرش «برن ول» (Branwell) زیر نظر پدر و عمه ای مذهبی و سختگیر گذراند.
این سه خواهر بیشتر وقت خود را در یكی از اتاق های طبقه بالای خانه كوچك شان می گذراندند و آنجا بود كه در بازی هایشان برای خود قلمروی خیالی می یافتند كه بعدها الهام بخش معروف ترین آثار ادبی شان شد. اما برخلاف این سه «برن ول» تنها پسر خانواده بهره ای از هنر و ادبیات نبرده بود و پس از آنكه بخت خود را در نقاشی و نویسندگی آزمود و به نتیجه ای نرسید به تدریس خصوصی پرداخت و مدتی را نیز در راه آهن مشغول شد اما به واسطه اعتیادش به الكل و تریاك شغل خود را از دست داد و پس از آنكه مدتی را نزد خواهرش«آن» بود، در جوانی از دنیا رفت.
«شارلوت» برای تحصیلات ابتدایی به مدرسه ای روحانی فرستاده شد اما او پس از یك سال به دلیل شرایط سخت آنجا را ترك گفت و به مدرسه ای دیگر رفت.
او پس از اتمام دبیرستان به افسردگی شدید مبتلا شد و در این حال بود كه تصمیم به انتخاب نویسندگی به عنوان یك شغل گرفت گو اینكه «رابرت ساوثی» در بیست ویكمین سالگرد تولد «شارلوت» او را نصیحت كرده بود كه «هیچ زنی نمی تواند از نوشتن امرار معاش كند.» «شارلوت» در سال ۱۸۴۲ به قصد یادگیری زبان های فرانسه، آلمانی و همچنین مدیریت به بروكسل سفر كرد و در همان دوران بود كه اولین مجموعه شعرش را با نام مستعار «كارر بل» (Currer Bell) به چاپ رسانید كه تنها دو نسخه از آن به فروش رفت. او پس از آنكه اولین رمانش با عنوان «استاد» نیز با موفقیت مواجه نشد نگارش رمان «جین ایر» را آغاز كرد كه در اكتبر سال ۱۸۴۷ به چاپ رسید و در مدت زمان كوتاه موفقیت و شهرتی بسزا برای «شارلوت» به ارمغان آورد.
قهرمان داستان «جین ایر» دختری یتیم و فقیر است كه با تلاش بسیار موفق می شود به مقام معلمی برسد و مدارج افتخار را طی كند و پس از آنكه از عموی خود ثروتی به ارث می برد عاقبت زندگی مشتركی تشكیل می دهد. «شارلوت» پس از این موفقیت بزرگ رمان «شرلی» و سپس «ویلت» را به رشته تحریر درآورد. «شارلوت برونته» یك سال پس از انتشار آخرین رمانش در حالی كه برادر و خواهرش «امیلی» را در یك سال از دست داده بود، در ۳۱ مارس ۱۸۵۵ در حالی كه به تازگی ازدواج كرده و باردار بود در همان دوران و قبل از آن كه فرزندش متولد شود چشم از جهان فروبست.
گردآوری و ترجمه: فرهاد كاوه
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید