جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


فرهنگ نقشه خوانی


فرهنگ نقشه خوانی
آیا تا به حال شده هنگام مسافرت همراه خود نقشه ببرید؟ این اتفاق به ندرت می افتد و همراه داشتن نقشه راهها و شهرها به هنگام مسافرت برخلاف اكثر كشورها هنوز در ایران به یك فرهنگ تبدیل نشده است.
درمصاحبه شركت «میعاد اندیشه ساز» با دكتر هان استاد دانشگاه اشتوت گارت آلمان و كارشناس نقشه برداری این سوال همراه چند سوال دیگر پرسیده شده كه پاسخها را به اتفاق می خوانیم.
ممكن است در معرفی تاریخ و كاربردهای ژئوماتیك درجهان مطالبی بفرمایید.
- بیشتر كاربردهای نقشه برداری در قدیم برای اندازه گیری و تعیین حدود مالكیتهای زمین و مستغلات بوده ولی امروزه سازمانهای دولتی و معتبری درجهان با وسائل و ابزار جدید، همین كار را با عنوان كاداستر (CADASTRE) با سرعت و دقت بیشتری انجام می دهند. نقشه برداری همواره از تخصصهای زیربنایی برای تهیه برنامه های زیرساختاری و جمع آوری اطلاعات جغرافیایی و مكانی بوده است كه امروزه توسط عكسهای ماهواره ای در وسعت و دقت بیشتری به آن پرداخته می شود.
امروزه كاربرد نقشه با برنامه ها و ابزار جدید فناوری اطلاعات، فراتر از ثبت حدود مالكیت املاك و اطلاعات جغرافیایی زمین است. از برنامه های نظارت و اداره كردن پروژه های زیرساختاری كشورها، نظیر سدسازی، راهسازی، صنایع نفت وگاز و كشاورزی، خدمات توریستی و جهانگردی گرفته، تا نظارت بر امنیت و امدادرسانی و خبررسانی جهانی و اداره كردن بنگاههای بین المللی و صنایع چندملیتی توسط نقشه های رقومی شده پیش رفته است.
● چه تفاوتهایی بین استفاده از نقشه در كشور شما (آلمان) و كشورهایی مثل ایران وجود دارد؟
- استفاده از نقشه در آلمان و خیلی از كشورهای اروپایی به یك عادت تبدیل شده است. اما در ایران چنین اتفاقی نیفتاده است.
● آیا استفاده از نقشه در مدارس آلمان تدریس می شود؟
- من به یاد نمی آورم كه به طور كلاسیك درس نقشه خوانی داشته باشیم، ولی توزیع نقشه به طور فراوان در سطح فروشگاهها، سوپرماركتها، پمپ بنزین ها و... تقریبا همه جا، در شركتها، دفاتر تجاری و صنعتی و مهندسی و غیره. مثلا در اغلب خودروها حتما یك نقشه از شهر ویا راههای كشور وجود دارد، و این باعث می شود تا مردم به طور مستمر در معرض استفاده از نقشه قرار بگیرند. در ایران به نظر می رسد كمتر اتومبیلی همراه خودش نقشه داشته باشد. من با دوستان وهمكاران ایرانی خودم هم كه در صنعت تهیه نقشه هستند وقتی به سفر می رویم، متوجه شدم كه آنها هم نقشه با خود ندارند. و اغلب من می بینم كه با توقف اتومبیل های خود، آدرس راه و اطلاعات اماكن را از افراد محلی جویا می شوند.
● به نظر شما در ایران چه سیاستی را برای استفاده بیشتر مردم از نقشه باید به اجرا درآورد؟
- سازمانهای دولتی و شركتهای ژئوماتیك با مشاركت مراكز صنعتی و تجاری باید توزیع نقشه های كاغذی رایگان را بین عموم مردم توسعه دهند. مثلا از طریق كارخانجات اتومبیل سازی و واردكنندگان اتومبیل، در كلیه خودروهای جدید، و مراكز تجاری، سوپرماركتها، ایستگاههای پمپ بنزین و گاز، كتابخانه ها، هتل ها، متل ها، رستوران ها، مساجد، زیارتگاهها و كلیه مراكز تفریحی و توریستی نقشه رایگان دردسترس مردم قرار بدهند. سیاست تامین و توزیع نقشه باید ازطریق سازمانهای حمایت از مصرف كننده در اماكن نام برده و سایر اماكن موردنیاز تعریف گردد. خیلی از شركتهای بزرگ ژئوماتیك و صاحب نام امروز آلمان كار خود را در همین چند دهه اخیر با تكثیر و توزیع نقشه های كاغذی شروع كردند و همین نقشه های كاغذی عامل تبلیغاتی و شناساندن آنها در سطح وسیعی در كشور و جهان شد.
مترجم: حمید رسته
منبع : ماهنامه تدبیر


همچنین مشاهده کنید