دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

فن آوری دوربینهای دیجیتال


فن آوری دوربینهای دیجیتال
دوربینهای دیجیتال و دوربینهای معمولی ، هر دو از انرژی نور برای ثبت یک موضوع بر روی یک سطح حساس در برابر نور استفاده می کنند ، این مرحله سپس توسط مواد شیمیایی و یا وسایل الکترونیک تثبیت می شود . در دوربینهای دیجیتال ، یک حسگر الکترنیکی حساس به نور صحنه را ثبت می کند در حالیکه در دوربینهای معمولی ، این وظیفه بر عهده فیلم حساس به نور است . همچنین در فناوری دیجیتال ، تمامی مراحل ایجاد تصویر ، یعنی ثبت ، پردازش و ذخیره سازی در خود دوربین صورت می پذیرد . اما در دوربینهای معمولی ، مراحل پردازش و ذخیره سازی تصویر در خارج از بدنه دوربین انجام میگیرد .
● طرز کار دوربینهای دیجیتال
حسگر ثبت کننده تصویر در دوربینهای دیجیتال ، شبکه و یا رشته هایی از سلولهایی مجزا و حساس به نور است ، هر سلول با واکنش به مقادیر مختلف نور ، مانند یک نور سنج عمل میکند و خروجی الکتریکی (سیگنال) متناسب با نور دریافت شده را تولید می کند . در بیشتر انواع این صفوف سلولی ، هر سلول با یک فیلتر قرمز ، سبز و یا آبی پوشانده می شود ، بنابر این هر سلول فقط به یکی از رنگهای اولیه نور (قرمز، سبز . آبی) پاسخ می دهد . این فیلتر ها در گروههای چهارتایی ( دو فیلتر سبز در ازای هر جفت فیلتر قرمز و آبی) مرتب و دسته بندی شده اند . دلیل وجود فیلتر سبز اضافی به این خاطر است که چشم انسان به این نور بیشترین حساسیت را دارد.
در این مرحله خروجی الکتریکی هر سلول ، متناسب با نور دریافت شده توسط آن خواهد بود ، اما برای اینکه بتوان اطلاعات به دست آورده شده را به صورت دیجیتال در آورد ، اطلاعات باید اصطلاحا دیجیتایز Digitize شوند. به عبارتی به هر سیگنال یک شماره تعلق بگیرد . پس از این مرحله اطلاعات میتواند به سادگی توسط یک کامپیوتر پردازش شود.
مقادیر مختلف تعریف شده توسط هر سلول در دوربین پردازش شده ، تا پیکسل های تصویر بتوانند رنگ مناسب را پیدا کنند ، مقدار رنگ و روشنایی هر پیکسل با در نظر گرفتن سلولهای مجاور محاسبه و یا اصطلاحا جاانداخته می شود. این مرحله جا اندازی interpolation رنگ بسیار حائز اهمیت است ، چون محاسبه دقیق در این مرحله ، بر روی کیفیت نهایی تصویر تأثیر خواهد گذاشت . بهبود در کیفیت تصویر به همان نسبت که به دقت خود حسگرها بستگی دارد به کیفیت انجام مرحله جااندازی آنها نیز وابسته است . در این قسمت مرحله ثبت تصویر به پایان میرسد.
منبع :
کتاب عکاسی دیجیتال و ویرایش تصویر
نوشته تام انگ
ترجمه سیامک زمانی
نویسنده : تام انگ
منبع : سایر منابع