چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Wednesday, 25 April, 2018

موسیقی و ایدئولوژی


موسیقی و ایدئولوژی
بحث در مورد موسیقی و خصوصیات ذاتی آن امری است مشکل. این موضوع را میتوان دلیل دو بعدی بودن موسیقی دانست؛ یعنی موسیقی از جهتی متاثر از اندیشه و عواطف بشری و نشات گرفته از یکسری فعل و انفعالات ذهنی است و از جهتی دارای قواعد و اصولی است که با معیارهای مادی و حقیقی تا حدی قابل تجزیه و تحلیل و ارزیابی میباشد.
معمولا" مباحثی که پیرامون موسیقی مطرح شده، تا کنون از جانب افرادی بوده که تنها به یکی از این دو بعد احاطه داشته اند. یعنی گاهی فلاسفه از دیدگاه روانی و فلسفی به موسیقی پرداخته اند، بدون توجه به اصول فنی موسیقی و گاهی نیز موسیقیدانان در مورد موسیقی بحث کرده اند، بدون لحاظ عنصر روانی موسیقی، در نتیجه این موضوع باعث شده که تا امروز نیز موسیقی جزو فنون یا شاید بتوان گفت علوم تا حدی ناشناخته بشری قلمداد شود. دیگر اینکه نتوان راجع به موسیقی موضعی واحد گرفت و تاثیرات مادی و معنوی آنرا به خوبی شناخت. در این بین نیز عده ای از روی عناد به کلی موسیقی را عامل انحراف اخلاقی و پیشرفت بشری و عده ای دیگر موسیقی را ضامن بقای فرهنگ و اصالتهای انسانی میدانند.
در این بحث سعی شده در حد امکان موسیقی از هر دو زاویه بررسی شود تا موارد اصلی کاربرد آن را بتوان معین کرد.
از آنچه که تا کنون راجع به موسیقی و تاثیر آن بحث شده میتوان به این نتیجه رسید که موسیقی اساسا" نمیتواند هیچگونه واقعیتی را در ذهن انسان نمودار کند. زیرا آنچه که از موسیقی در ذهن منعکس میشود، شکل خاص و عینی نیست،بلکه توجیه کننده نوعی از ادراک است بسوی چیزی که واقعیت ملموس ندارد. به دیگر سخن، نغمات موسیقی در ذهن تجسم کننده احساساتی است خالص ولی فاقد عینیت. توضیح آنکه علم و معرفت حقیقی نسبت به امری مستلزم حصول شکل یا صورتی است از آن امر در ذهن؛ در غیر این صورت انسان نسبت به آن امر نمیتواند هیچگونه معرفت حقیقی پیدا کند.
این به واقعیت نرساندن موسیقی را برخی علما اختلال در حس واقع یابی انسان میدانند. یعنی انسان اساسا" به دنبال کشف واقعیات اطراف زندگی خود است و پیوسته در پی راهی است که بتواند با فعالیت ذهنی خود مجهولات را به معلومات تبدیل کند. حال آیا موسیقی در ذهن باعث مختل کردن این حس میگردد؟
به عقیده برخی، شنوندگان موسیقی به طور ناخودآگاه با یقین به عدم محتوای واقعی و عینی در موسیقی، توقع رسیدن به واقعیت را توسط موسیقی ندارند. ولی برخی نیز به این عقیده اند که انسان حتی با در نظر گرفتن این طرز فکر قبلی از شنیدن موسیقی، به طور غیر ارادی تحت تاثیر این واقعیت معدوم شده قرار میگیرد که خود باعث میشود ارزش و اعتبار ادراک واقعی و حقیقی به مرور زمان کم رنگ شود؛ یعنی اینکه عادت به موسیقی موجب استفاده از آن به عنوان راهی برای فرار از مواجهه با واقعیات زندگی با تمام سختی ها و نا ملایمات آن میشود، که در نتیجه باعث میشود رشد شخصیتی انسان که در گرو حل مشکلات و فائق آمدن بر آنها است و نیز در گرو تحمل شدائد روزگار میباشد، دچار نوعی اختلال گردد.
با این حال لذت شنیدن موسیقی به نظر میرسد به دلیل پوشش و ابزار عاطفی آن است که برای بیان مفهومی تجریدی به کار میرود. به دیگر سخن موسیقی ابزاری است با پوششی عاطفی برای فرار از واقعیت، یعنی فرار از هوشیاری و اختیار.
حال موسیقی چیست؟ تا به امروز تعریفی جامع و مانع از موسیقی ارائه نشده و هرکس بنا به مهارتهایی که داشته و از زاویه ای که به موسیقی نگاه میکرده تعریفی ارئه نموده است. دشواری تعریفی جامع و مورد قبول همه معلول سه علت میتواند باشد.
اول اینکه موسیقی به دلیل تجریدی بودنش قابل تعریف با ارکان و اجزاء تعاریف معمولی در علوم عینی و تحقیقی نمی باشد. دیگر اینکه اختلاف در فرهنگها و اقوام موجب برداشت ها و تعاریف متفاوتی از موسیقی شده و شاید بتوان گفت این اختلافات قومی باعث تفاوت در موارد استفاده از موسیقی شده، یعنی برخی اقوام، موسیقی را صرفا" در جهت شادی و نشاط روحی مورد استفاده قرار میدهند و برخی نیز خواص درمانی و افزایش راندمان کاری موسیقی را در اولویت قرار میدهند و غیره. دلیل سوم نیز برمیگردد به اینکه هر یک از افراد با توجه به وضعیت خاص روحی و روانی تاثیرات مختلفی از موسیقی میگیرند که دلیل اخیر در راستای دلیل دوم باید مورد بررسی قرار گیرد. به عبارت دیگر نوع تاثیر از موسیقی براساس وضعیت روحی و روانی افراد را می توان معلول شرایط محیطی و اجتماعی و نیز عوامل فرهنگی دانست.

علی نجفی ملکی

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی گفتگوی هارمونیک

مطالب مرتبط

برگزاری کنسرت در ایران سودآورترین فعالیت موسیقایی است

برگزاری کنسرت در ایران سودآورترین فعالیت موسیقایی است
برگزاری كنسرت در ایران با وجود تمام موانع و افزایش چشمگیر هزینه‌های اجرا، سودآورترین فعالیت درحوزهء موسیقی به شمار می‌آید.
در نگاه اول با توجه به تعداد اندك كنسرت‌هایی كه در ایران برگزار می‌شود و قیمت بلیت‌هایی كه درمقایسه با كنسرت‌های مشابه در جهان بسیار كم‌تر است، به نظر می‌آید برگزاری كنسرت در ایران نسبت به انتشار سی دی، سود چندانی نداشته باشد، اما حقیقت این است كه دست‌اندركاران بازار موسیقی، بازهم بیش‌ترین درآمد خود را از محل برپایی اجراهای زندهء موسیقی و كنسرت‌ها كسب می‌كنند.
عموما قیمت بلیت كنسرت‌هایی كه در اروپا برگزار می‌شوند، حداقل ۱۰ و حداكثر ۱۰۰ یورو است. البته در بعضی از كنسرت‌ها بلیت‌های ۱۵۰ یورویی یا حتی بیش‌تر هم فروخته می‌شود. این قیمت در آمریكا از ۲۰ دلار آغاز می‌شود و تا ۱۵۰ دلار افزایش می‌یابد. كنسرت گروه‌های ایرانی مثل گروه آریان ۴۰ تا ۵۰ یورو و هنرمندانی مثل استاد شجریان بین ۵۰ تا ۱۰۰یورو متغیر است. به این ترتیب می‌توان گفت گران‌ترین بلیت‌های كنسرت تقریبا حدود ۱۰ برابر، ارزان‌ترین بلیت‌هاست. این نسبت در ایران هم چندان تفاوتی با آمریكا و اروپا نمی‌كند، یعنی ارزان‌ترین بلیت‌ها در ایران پنج هزار تومان و گران‌ترین بلیت ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است. با توجه به دستمزد هنرمندان اروپایی و آمریكایی و هزینه‌های برگزاری كنسرت در خارج از ایران، تا این مرحله باید بگوییم، قیمت‌های بلیت‌های كنسرت، چندان تفاوتی با هم ندارند، اما تفاوت این برنامه‌ها و سودهای كلان و میلیاردی كنسرت‌های اروپا و آمریكا وقتی خود را نشان می‌دهد كه تعداد مخاطبان كنسرت‌ها را با هم مقایسه كنیم.
رامین صدیقی، مدیر نشر موسیقی هرمس كه كنسرت‌های گروه موسیقی نور و حسین علیزاده (باهمكاری خانهء موسیقی) را در پیش دارد، در این باره می‌گوید: «تعداد مخاطبان هر كنسرت و در حقیقت تعداد بلیت صندلی‌هایی كه برای هر اجرا فروخته می‌شود، نقش موثری در سود سرانه دارد. مهم‌ترین هزینه‌های كنسرت به ترتیب دستمزد هنرمندان و گروه، دستمزد سالن و متعلقات آن و هزینه‌های نورپردازی و صدابرداری است. به این ترتیب هر چقدر تعداد بلیت‌ها بیش‌تر باشد، سود كنسرت‌ها بیش‌تر خواهد بود.»
بزرگ‌ترین كنسرت‌های ایرانی حداكثر با سه تا پنج هزار نفر برگزارمی‌شود. در حالی كه این رقم در اروپا و آمریكا رقم ناچیزی است. بارها و بارها شنیده‌ایم كه كنسرت ستارگان موسیقی جهان در بزرگ‌ترین سالن‌ها، استادیوم‌های ورزشی و یا حتی پارك‌ها و فضاهای باز برگزار شده است و جمعیت‌های چند ۱۰ هزار نفری و گاهی چندصدهزار نفری برای اجرا قیمت‌های گزافی داده‌اند.
بلیت آخرین كنسرت مدونا خوانندهء مشهور آمریكایی در لندن ۸۰ تا ۱۶۰ پوند به فروش رسید. علاوه بر این علاقه‌مندانی كه می‌خواستند اینترنتی یا تلفنی بلیت تهیه كنند، باید ۱۳ پوند نیز اضافه پرداخت می‌كردند. درآمد حاصل از فروش بلیت‌های این كنسرت، بالغ بر ۱۴۰ میلیون دلار بوده است. این در حالی است كه كنسرت هنرمندان بزرگی مثل محمدرضا لطفی در ایران با قیمت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان بود و شش هزار نفر در سه شب به دیدن این اجرا رفتند. به این ترتیب كنسرتی كه به راحتی می‌توانست، در یك شب و با شش هزار نفر برگزار شود، در سه شب متوالی انجام شد و هزینه‌های نور، صدا، اجاره سالن و هزینه‌های دیگری از قبیل نیروی انسانی و تامین نیروی انتظامی ‌برای امنیت را سه برابر كرد.
تعداد مخاطبان كنسرت در جهان، تنوع موسیقی و همچنین تبلیغات و حمایت‌هایی كه از موسیقی و برگزاری موسیقی می‌شود، این هنر را به یك صنعت پولساز در جهان بدل كرده است. در حالی كه میان درآمدحاصل از كنسرت در ایران و سایر نقاط جهان تفاوت از زمین تا آسمان است. علاوه بر این بعضی از كنسرت‌های برگزار شده در اروپا و آمریكا پا را از این قیمت‌ها هم فراتر گذاشته و فروش‌های بالاتری داشته‌اند. اگرچه همهء آن‌ها كنسرت‌های موفقی نبوده‌اند.آن‌ها همچنین برای جذب مخاطب به راه‌ها‌ی دیگری هم متوسل می‌شوند، برای مثال تبلیغ برای تماشای یك كنسرت و دو شب اقامت در هتل فقط با ۱۹۹ یا ۲۵۰ پوند.
البته آن‌ها هم همیشه در برپایی كنسرت موفق نیستند، به طوری كه از آخرین كنسرت باربارا استرایسند، ستاره محبوب موسیقی و سینما در پاریس به دلیل قیمت گزاف بلیت استقبال چندانی نشد قیمت بلیت‌های این برنامه ۵۸۲ یورو بود .استرایسند از این كنسرت به عنوان یكی از تلخ ترین خاطراتش یاد می‌كند. او ناچار شد، برنامه‌اش را در حالی اجرا كند كه بیش از نیمی از صندلی‌های سالن ۳۰۰۰ نفره اجرا خالی بود.
آمار نشان می‌دهد، بهای بلیت در اروپا و آمریكا از سال ۱۹۸۲ تا سال ۱۹۹۶، _۴/۶ درصد افزایش داشته است. در حالی كه از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۳ این افزایش قیمت به ۹/۸ درصد رسیده و در سال‌های بعد رشد خود را ادامه داده است. در حالی كه قیمت بلیت‌های كنسرت در ایران در طول پنج، شش سال گذشته تغییر چشمگیری نداشته و ثابت مانده است.
صدیقی كه طی این سال‌ها كنسرت‌های متعددی برگزار كرده است، در این مورد توضیح می‌دهد: «به نسبت افزایش قیمتی كه در اروپا و آمریكا شاهد آن هستیم، رشدی در ایران نداشته‌ایم، اما در عوض هزینه‌های برگزاری به شدت افزایش داشته است. قیمت سالن‌های كنسرت دو برابر شده است، قیمت تجهیزات صوتی و نور چند برابر شده است و هزینه‌های دیگری از قبیل هزینهء مجوز نیروی انتظامی و ادارهء اماكن كه در گذشته خبری از آن نبود هم به هزینه‌های كنسرت‌های ما اضافه شده است.»
او ادامه می‌دهد: «ما برای این‌كه مخاطبان خودمان را از دست ندهیم میزان سودمان را پایین آورده‌ایم و سعی كردیم در این شرایط مخاطبمان را از دست ندهیم، اما با همهء این حرف‌ها در میان فعالیت‌های دست اندركاران موسیقی، هنوز هم اجرای كنسرت جزو سودآورترین برنامه‌های ماست و در حقیقت بقیهء فعالیت‌های ما از قبیل انتشار كتاب و سی‌دی‌های موسیقی را تضمین می‌كند.»
برای تعیین قیمت عموما تمام هزینه‌های كنسرت و دستمزد گروه بر تعداد صندلی‌ها تقسیم می‌شود. به این ترتیب قیمت متوسط هر بلیت مشخص می‌شود. البته در خارج از ایران و گاهی در بعضی از كنسرت‌های انگشت شمار در ایران، حضور شركت‌های اقتصادی _به عنوان اسپانسر بخش اعظمی‌از بازگشت مالی را بر عهده دارد. گاهی استقبال از كنسرت‌ها این‌قدر بالا نیست كه بتوان بلیت‌ها را با قیمتی فروخت كه پاسخگوی هزینه‌ها باشد. این امر در ایران بسیار اتفاق می‌افتد به خصوص كه برخی از گروه‌ها صرفا با حمایت‌های دولتی ادامهء حیات می‌دهند.
یكی از عواملی كه در سال‌های اخیر روی قیمت بلیت‌ها در ایران تاثیر داشته است، افزایش سال به سال اجارهء سالن و فضاهای باز كنسرت و هزینه‌های آماده‌سازی مكان است. این قیمت‌ها روی بلیت‌های موسیقی و درآمد برگزار‌كنندگان كنسرت تاثیر زیادی داشته است.
با همهء این مشكلات، صدیقی وضعیت برگزاری كنسرت را از انتشار آلبوم‌های موسیقی بهتر ارزیابی می‌كند: «در ایران به دلیل عدم رعایت قانون كپی رایت و همچنین فروش كم سی‌دی‌های موسیقی سود چندانی به هنرمندان و شركت‌های تولیدكننده نمی‌رسد. ضمن این‌كه ایران سهم زیادی هم در تجارت بزرگ بازار موسیقی در جهان ندارد. پس تنها چیزی كه باقی می‌ماند برگزاری كنسرت است. هنرمندان از این طریق هم به درآمدی دست پیدا می‌كنند و هم به لحاظ فرهنگی و هنری برنامهء زنده اجرا می‌كنند. با وجودی كه ما در سال‌های اخیر ۱۰ تا ۱۵درصد افت قیمت داشته‌ایم اما باز هم برگزاری كنسرت در ایران بهترین گزینه است.»

وبگردی
ماجرای انحصار عربستان بر روغن مایع ایران / تا 100 درصد پالم !
ماجرای انحصار عربستان بر روغن مایع ایران / تا 100 درصد پالم ! - روغن های نباتی را خوب بشناسید. سخنان یک تولید کننده سابق روغن نباتی.
آشغال‌سازها گرفتار خانم مدیر شدند
آشغال‌سازها گرفتار خانم مدیر شدند - رییس سازمان ملی استاندارد ایران مجددا با خودروسازان در ارتباط با رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی از ابتدای دی‌ماه سال جاری اتمام حجت کرد.
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای ...
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای ... - مرتضوی هیچ گاه قاضی و حقوق دان نبود و نباید کار قضایی انجام می‌داد. اما این ضعف ماست که چنین فردی در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد. شگفتی من از قاضی مرتضوی و رفتار او نیست که چرا خودش را برای اجرای حکم خود به زندان معرفی نکرد. من رفتار او با زهرا کاظمی را دیده بودم.
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟ - بعد از انقلاب، به واسطه تنیده شدن حکومت و دین بسیاری از پست‌ها و سمت‌های سیاسی با هاله‌ای رو به رو شد که اجازه نمی‌داد صاحب آن منصب مورد نقد قرار بگیرد....
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 30 فروردین با حضور فیلم سازانی از ایران و نمایندگانی ازسینمای 78 کشور جهان تا 7 اردیبهشت در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می شود.
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!