جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تراژیک یا کمدی؟


تراژیک یا کمدی؟
● جام جهانی ۲۰۰۶ و تکرار تاریخ
هیجان جام جهانی ادامه دارد. ۲۸ تیم، امیدوار و ناامید حذف شدند تا تنها این ۴ تیم برای فتح جام باقی بمانند. از فرانسه و جادوگری به‌نام زیدان شروع می‌کنیم. به راستی او تمام عظمت خروس‌ها است. زیزو با بازی خوب خود طلسم عدم پیروزی برزیل پرمدعا مقابل فرانسه را تمدید کرد (آخرین برد برزیل مقابل فرانسه را به یاد می‌آورید؟) و هم‌اکنون جدال مرحله نیمه‌نهائی مقابل پرتغال، فراروی آبی‌ها است. این بازی تکرار دیدار جذاب مرحله نیمه‌نهائی یورو ۲۰۰۰ خواهد بود. آنجا دست خطای ”آیل ژاویر“ رؤیاهای آن پرتغال که برخلاف تیم فعلی زیبا و دارای بازیکنان دوست‌داشتنی بود را نابود کرد.
پرتغالی‌ها به کریستیانو رونالدو جوان جنجالی خود می‌نازند و باید دید او قادر خواهد بود کار ناتمام اوزه‌بیو در ۴۰ سال پیش را با رساندن تیم به فینال تمام کند. دیگر جدال مرحله نیمه‌نهائی به‌نظر جذاب‌تر است. ایتالیا به هیچ‌وجه دوست ندارد مانند ”پسوتو“ خودکشی کند؛ بنابراین اشتباهات مراحل حساس تورنمنت‌های گذشته را تکرار نخواهد کرد.
جدال آلمان با ایتالیا از آن دست رقابت‌هائی است که سال‌ها در انتظارش بودیم و در دوران معاصر تنها یک بار امکان رخ دادن می‌یافت که بلغارستان موذی با شکست آلمان مانع شکل‌گیری ایین رویاروئی در مرحله نیمه‌نهائی جام جهانی ۱۹۹۴ شد. ژرمن‌های میزبان با به راه انداختن یک جو منحصربه‌فرد قصد پرواز به فینال برلین را دارند، اما ایتالیای موذی به سادگی تصمیم گرفته خاطرات خوش جام جهانی ۱۹۸۲ را تکرار کند. لاجوردی‌ها در ۱ سال با غلبه بر آلمان برای سومین و تاکنون آخرین جام جهانی را بالای سر بردند.
نکته دیگر جام سیر تکرار تاریخ است. اگر در مرحله یک‌چهارم نهائی شاهد تکرار دیدار مرحله یک‌چهارم نهائی یورو ۲۰۰۴ میان پرتغال و انگلستان، همچنین فینال جام جهانی ۱۹۹۸ در قالب جدال فرانسه و برزیل بودیم، (در هر ۲ رقابت نتایج قبلی تکرار شد!) در نیمه‌نهائی تکرار فینال جام ۱۹۸۲ و نیمه‌نهائی یورو ۲۰۰۰ را شاهد خواهیم بود و جالب‌تر آنکه در صورت فینالیست شدن ایتالیا و فرانسه بازی پایانی یورو ۲۰۰۰ و احتمالاً انتقام ایتالیائی‌ها را شاهد خواهیم بود.
این تکرار از جنبه‌های دیگر نیز قابل توجه است؛ ایتالیا در جام جهانی ۱۹۹۰ در این مرحله در حالی که میزبان بود، مغلوب شد و شاید حالا به تلافی آن تراژدی خود یک میزبان را غرق کند. از آخرین بازی که ۴ تیم اروپائی به مرحله نیمه‌نهائی رسیدند، ۲۴ سال قبل و ۶ دوره می‌گذرد؛ ایتالیا، آلمان و فرانسه ۳ تیم از ۴ تیم مرحله نیمه‌نهائی جام ۲۰۰۶ در آن دوره نیز جزء ۴ تیم پایانی بودند و تنها جای پرتغال با لهستان عوض شده است.
به هر حال می‌گویند تاریخ تکرار می‌شود، یک بار کمدی‌وار و بار دیگر تراژیک. تصور می‌کنید در نهایت کدام‌یک از ۴ تیم پرتغال، آلمان، ایتالیا و فرانسه وضعیت اول را تجربه خواهند کرد؟
ستارگان تکنیکی پرتغال، دفاع سرسخت لاجوردی‌ها و مهاجمان خطرناک و تماشاگران میزبان به‌عنوان افرادی که موجودات زمینی محسوب می‌شوند مقابل نمایش فوق‌استثنائی زیزو تسلیم می‌شوند؟
از سوئی پرتغال، فرانسه و آلمان کمتر رنج باخت و حذف خطرناک را تجربه کرده‌اند. از این نظر شاید نوبت به ایتالیای رنج‌کشیده باشد، هر چند همان‌طور که انگلستان و اسپانیا به‌عنوان بازنده‌های همیشگی این‌بار نیز باختند، به‌نظر این جام نیز با ایتالیا سرناسازگاری خواهد داشت. امیدواریم اینگونه نشود!
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید