شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


هگمتانه، شهر کوه و تاریخ


هگمتانه، شهر کوه و تاریخ
●رشته كوه الوند
الوند قله سه هزار و ۵۷۴ متری همدان در جنوب شهر همدان و شمال شهر تویسركان قرار گرفته و حد طبیعی این دو شهر است. این كوهستان از شمال غربی به جنوب شرقی كشیده شده و استان همدان را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می كند. الوند با دره های عمیق و سرسبز، چشمه سارها، چمن زارها، قله و پوشش گیاهی متنوع منطقه ای مناسب برای گردش های یك روزه است. در دامنه های شمالی الوند دره های پرآبی مانند دره برفین، دره گنجنامه، دره عباس آباد، دوزخ دره، دره گوساله، دره كیوارستان، سیمین دره، دره مرادبیگ، دره دیوین، دره قز، دره حیدریه و غیره وجود دارد. دره سركان، دره آرتیمانی، دره فاران، دره گذندره و دره شهرستانه نیز دره های دامنه جنولی الوند هستند. آلماباغ در ۴۶ كیلومتری همدان، دائم برف در ۲۰ كیلومتری همدان و غرب قله الوندكلاه قاضی در ۱۵ كیلومتری جنوب همدان از دیگر ارتفاعات همدان و مورد توجه كوهنوردان اند.
●غار علیصدر
غار علیصدر در روستای علیصدر از توابع شهرستان كبودرآهنگ و در ۷۵ كیلومتری شمال غربی شهر همدان واقع شده است. زمین شناسان قدمت سنگ های این كوه را به دوران دوم زمین شناسی، یعنی دوره ژوراسیك (۱۹۰ تا ۱۳۶ میلیون سال قبل) نسبت می دهند و شواهد به دست آمده از درون غار حاكی از آن است كه این غار پناهگاه انسان های اولیه بوده است. غار علیصدر به علت وجود گذرگاه های ممتد آبی و دریاچه های وسیع و قابل قایقرانی كه در سرتاسر غار گسترده شده اند، منحصر به فرد است. دسترسی به این غار از طریق جاده های همدان - لالجین به بیجار(مناسب ترین راه)، تقاطع سه راهی پایگاه هوایی نوژه (در جاده همدان به رزن) و همدان به صالح آباد ممكن است. در مجموعه سیاحتی غار علیصدر برای بازدیدكنندگان تسهیلاتی شامل مهمانسرا، ویلاهای چوبی، سوئیت های اقامتی، بازارچه خرید مواد خوراكی و صنایع دستی، نمازخانه، پاركینگ و فضای سبز فراهم است.
● گنجنامه
گنجنامه، در یكی از دامنه های كوهستان الوند و به فاصله ۵ كیلومتری جنوب غربی همدان، در دره عباس آباد قرار دارد. در نزدیكی گنجنامه، چشم انداز زیبایی از آبشار گنجنامه و دره های سرسبز عباس آباد، تاریك دره و كیوارستان دیده می شود. به دلیل آن كه هگمتانه پایتخت تابستانی هخامنشیان بوده و در مسیر جاده شاهی قرار داشته است، داریوش اول هخامنشی پس از اتمام كار سنگ نوشته بیستون، دستور نقد كتیبه كنونی گنجنامه را داده است.
● تپه های باستانی هگمتانه
قدیمی ترین محوطه باستانی همدان شهر هگمتانه است كه پیش از آن كه پایتخت مادها باشد وجود داشته و مردمانی از قوم كاسی در آن زندگی می كرده اند. از ویژگی های شهر باستانی هگمتانه معماری و طرح و نقشه منظم این شهر است كه در بین آثار باستانی به دست آمده كم سابقه است.
● آرامگاه باباطاهر
باباطاهر شاعر، عارف و اندیشمند مشهور قرن پنجم قمری است. شهرت باباطاهر سرودن دوبیتی های شیرین و عارفانه اوست كه به «ترانه» و «فهلویات» معروف هستند. باباطاهر را به خاطر اندیشه خاصی كه داشته به دیوژن یونانی و برنز ایرلندی مانند كرده اند. باباطاهر در حدود سال ۴۵۰ قمری فوت شده و آرامگاه او زیارتگاه عارفان و دوستداران عرفان است.
● آرامگاه ابن سینا
آرامگاه ابوعلی سینا فیلسوف قرن چهارم هجری در همدان یكی از شاهكارهای معماری معاصر است كه با الهام از معماری ایران قدیم بنا شده. طرح برج آرامگاه بوعلی از برج قابوس وشمگیر (گنبد كاووس) گرفته شده و هر یك از ستون های سنگی و مدور جلو آرامگاه نشان دهنده گذشت یك قرن از تولد ابن سینا است. همدان با رشته كوه های مرتفع و پرآب و آثار تاریخی متعددش مقصدی مناسب برای سفر در ماه های تیر و مرداد است. سفری دو یا سه روزه برای دیدن طبیعت و بعضی از آثار تاریخی همدان كافی است.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید