شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


تحولات عمده جهان


تحولات عمده جهان
●نفت گران، بهره گران
واردات گران نفت در منطقه یورو باعث شده تا نرخ تورم این منطقه بار دیگر روندی بحرانی را تجربه كند، به نحوی كه بانك مركزی اروپا خبر از افزایش نرخ بهره در این منطقه می دهد. بانك مركزی اروپا نرخ پایه بهره را به ۷۵/۲ درصد در ماه گذشته افزایش داد تا بتواند بر افزایش میزان شاخص تورم بهای مصرف كننده و بازگشت تورم غلبه كند.
●بدقولی ایرباس
شركت ایرباس كه ۸۰ درصد آن به EADS اروپا و ۲۰ درصد باقی مانده به BAE بریتانیا تعلق دارد ، اعلام كرد كه به علت نقص در سیم كشی های ایرباس ، از بیست و هفت فروند مورد توافق در سال ۲۰۰۷ تنها ۹ فروند را به بازار عرضه خواهد كرد. هواپیمای ، بزرگ ترین هواپیمای جهان با ظرفیت ۸۰۰ مسافر است كه تاكنون ۱۵۹ شركت معتبر هوایی آن را سفارش داده اند.
●بزرگ ترین ادغام مخابراتی جهان
بر اساس یك برنامه استراتژیك، شركت فنلاندی نوكیا و شركت آلمانی زیمنس، شبكه تجهیزات تلفن همراه و تلفن زمینی خود را در یكدیگر ادغام نموده وبدین ترتیب، به بزرگ ترین شبكه مخابراتی جهان تبدیل شدند. براساس توافق، هر دو شركت مالك۵۰ درصد سهام شركت جدیدی خواهند شد كه مركز آن در فنلاند خواهد بود. ارزش معامله صورت گرفته كه مراحل پایانی آن ژانویه سال آینده تكمیل خواهد شد، ۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است.
●روسیه در WTO
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، اعلام كرد كه نسبت به مذاكرات با سازمان تجارت جهانی برای عضویت روسیه در این سازمان در ماه آینده، بسیار خوش بین است. این در حالی است كه آمریكا سابقه رعایت حقوق بشر در روسیه، نحوه كنترل منابع مهم ارزی این كشور، رعایت حق مالكیت معنوی و محدودیت های روسیه برای شركت های خارجی كه در این كشور فعالیت بازرگانی دارند را مورد سؤال قرار داده است. روسیه ده سال است كه منتظر پیوستن به سازمان تجارت جهانی بوده و از اینكه پیشرفتی در روند عضویتش در این سازمان حاصل نشده، ناخرسند است.
●اخطار آمریكا به آزمایش موشكی كره شمالی
مقامات ارشد آمریكایی و كره جنوبی، به كره شمالی اخطار داده اند تا از هرگونه آزمایش موشكی و عمل تحریك آمیزی خودداری كند. با آنكه كره شمالی از سال ۱۹۹۹ به این سو به طور داوطلبانه آزمایش موشك های بالستیك را معلق نموده است، اما خبر رسیده كه به تازگی این كشور مدلی تازه از این موشك ها را كه می تواند به آلاسكا برسد، طراحی كرده است.
●تنظیم استاندارد مصرف سوخت در آمریكا
با افزایش قیمت بنزین در آمریكا، بحث درباره استاندارد ملی مصرف سوخت خودرو ها در این كشور جدیتر شده است. طرحی نیز به سنا ارایه شده كه براساس آن بالا بردن استاندارد فعلی مصرف سوخت و بهینه سازی مصرف آن در تمام خودرو های جدید در ده سال آینده، باید رعایت شود. این طرح تنها شامل خودرو های نو نبوده و خودرو های دست دوم را شامل می شود.
●نفت، ارزان تر
لُرد براون، مدیر عامل شركت بی پی)BP( ، اعلام كرد كه با اكتشاف میدان های جدید نفتی و همچنین عملی شدن عملیات استخراج در مدت زمان نه چندان طولانی، شاهد كاهش قیمت ها خواهیم بود. وی در مصاحبه با مجله اشپیگل آلمان، قیمت نفت را ۴۰ دلار برای هر بشكه در آینده ای نزدیك پیش بینی كرد. این در حالی است كه گرانی نفت در یك سال اخیر باعث توجه بسیاری از كشور ها به انرژی های جایگزین شده است. تصادفاً براون این موضوع را یكی از دلایل عمده كاهش بهای نفت در آینده نزدیك می داند.
●اولین ماهواره قزاقستان
قزاقستان برای اولین بار موفق شد یك ماهواره مخابراتی به فضا پرتاب كند. ماهواره ۶۵ میلیون دلاری قزاقستان كه با هدف پخش برنامه شبكه های رسانه ای و برقراری ارتباطات مخابراتی میان قزاقستان و دیگر نقاط آسیای مركزی طراحی شده است، توسط موشك فضایی“پروتون” كه معمولاً برای مأموریت های فضایی روسیه مورد استفاده قرار می گیرد، به فضا پرتاب شد. این اولین گام قزاقستان در اجرای طرح بلند پروازانه نظربایف برای گسترش صنایع فضایی این كشور است.
●دریافت اولین مالیات از كویتی ها
برای اولین بار در میان كشور های نفت خیز عرب حاشیه خلیج فارس، دولت كویت طرح جمعآوری مالیات بر درآمد شهروندانش را تنظیم نموده و قرار است آن را به پارلمان ارایه كند. در همین حال، دولت كویت مالیات شركت های خارجی فعال در كویت را به نحو قابل ملاحظه ای كاهش داده تا زمینه سرمایه گذاری در این كشور را تسهیل نماید. تاكنون شهروندان كشور های عرب حاشیه خلیج فارس از پرداخت مالیات معاف بوده اند.
●پایان مبارزه مایكروسافت و اتحادیه اروپا
جلسه دادگاه مایكروسافت و اتحادیه اروپا بدون آنكه نتیجهای در بر داشته باشد، به پایان رسید. به این ترتیب، انتظار نمی رود بررسی پرونده مایكروسافت پیش از پایان سال ۲۰۰۷ به اتمام برسد. اتحادیه اروپا از مایكروسافت خواسته تا برنامه های ویندوز را در اختیار شركت های اروپایی قرار دهد تا بتوانند برنامه های سازگارتری با این سیستم عامل طراحی كنند. اما مایكروسافت چنین عملی را مغایر با قانون كپیرایت می داند. در صورت محكوم شدن مایكروسافت در این دادگاه، این شركت روزانه تا ۲ میلیون دلار جریمه خواهد شد.
●۳۰ میلیارد دلار ضرر پركاری ژاپنی ها
یافته های محققان ژاپنی از كاهش بهره وری ژاپنی ها به خاطر كار زیاد حكایت دارد. این پژوهش جدید حاكی از آن است كه كارمندان ژاپنی كه بیش از حد كار می كنند، به طور فزاینده ای برای بیدار ماندن در حین كار تلاش می كنند. محققان برآورد كرده اند كه این نوع پركاری ها موجب كاهش سطح تولید ژاپن و ۳۰ میلیارد دلار ضرر سالانه به اقتصاد این كشور می شود.
●اخراج توافقی
یكی از مدیران ارشد فولكس واگن گزارش اخراج ۱۰ هزار نفر از كاركنان این شركت خودروسازی را بی اساس دانست، اما موقعیت این شركت را بحرانی توصیف نمود. هورست نیومن همچنین گفت: هیچ كارمندی بدون دلیل اخراج نشده است، بلكه برخی شامل بازنشستگی پیش از موعد شده اند و یا با توافق های دو طرفه شركت را ترك كرده اند. فولكس واگن پیش از این اعلام كرده بود برای رسیدن به بهره وری باید ۲۰ هزار نفر از كارمندان خود را اخراج كرده و بسیاری از كارخانجات گران قیمت این شركت در خاك آلمان را تعطیل نماید.
●گروه ۸ خطرات اقتصادی جهان را بررسی كرد
وزرای دارایی گروه ۸ كشور صنعتی جهان موسوم به در سن پترزبورگ روسیه گرد هم آمدند تا در مورد بهای بی سابقه نفت و نگرانی درباره امنیت عرضه نفت در جهان به گفت و گو بپردازند. ضعف دلار، كسری تجاری باور نكردنی آمریكا و افزایش نرخ بهره از جمله مسایل عمده ای است كه اقتصاد جهان را با چالش رو به رو كرده است و این گروه سعی بر مرتفع نمودن پیامد های این معضلات دارد.
منبع : ماهنامه اقتصاد ایران


همچنین مشاهده کنید