شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

روز جهانی قدس از دیدگاه امام خمینی


روز جهانی قدس از دیدگاه امام خمینی
امام خمینی (ره) در روز ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۸ مصادف با سیزدهم رمضان ۱۳۹۹ همزمان با شروع دور تازه‌ای از جنایات بی‌رحمانه رژیم اشغالگر صهیونیستی در لبنان طی پیامی، روز جمعه آخر ماه مبارك رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» تعیین كردند و عموم مسلمین جهان را به همبستگی اسلامی در این روز بزرگ فراخواندند.
متن پیام امام خمینی (ره) به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
من در طی سالیان دراز،‌خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، كه اكنون این روزها به حملات وحشیانهٔ خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است، و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و كاشانهٔ ایشان را بمباران می‌كند.
من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می‌خواهم كه برای كوتاه كردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌كنم آخرین جمعهٔ ماه مبارك رمضان را كه از ایام قدر است، و می‌تواند تعیین كنندهٔ سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل كفر خواستارم. والسلام علیكم و رحمهٔ‌الله و بركاته.
▪روح‌الله الموسوی الخمینی
امام خمینی چند روز پس از صدور این پیام در جمع اقشار مختلف مردم به تشریح ویژگی‌های روز جهانی قدس پرداختند. امام در این سخنرانی كه روز ۲۵ مرداد ۱۳۵۸ در شهر قم بیان كردند، فرمودند:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
«روز قدس» یك روز جهانی است. روزی نیست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابلهٔ مستضعفین با مستكبرین است. روز مقابلهٔ ملتهایی است كه در زیر فشار ظلم ‌آمریكا و غیر امریكا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزی است كه باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستكبرین، و دماغ مستكبرین را به خاك بمالند. روزی است كه بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس می‌دانند، و عمل می‌كنند به آنچه باید بكنند. و منافقین ـ آنهایی كه با ابرقدرتها در زیر پرده آشنایی دارند و با اسرائیل دوستی ـ در این روز بی‌تفاوت هستند، یا ملتها را نمی‌گذارند كه تظاهر كنند. روز قدس روزی است كه باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود، باید ملتهای مستضعف اعلام وجود بكنند در مقابل مستكبرین. باید همانطور كه ایران قیام كرد و دماغ مستكبرین را به خاك مالید و خواهد مالید،‌ تمام ملتها قیام كنند و این جرثومه‌های فساد را به زباله‌دانها بریزند. روز قدس روزی است كه باید این دنباله‌روهای رژیم سابق در ایران، و آن توطئه‌چینهای رژیم فاسد و ابرقدرتها در سایر جاها خصوصاً در لبنان، تكلیف خودشان را بدانند. روزی است كه باید همت كنید و همت كنیم كه قدس را نجات بدهیم؛ و برادران لبنانی را از این فشارها نجات بدهیم. روزی است كه باید تمام مستضعفین را از چنگال مستكبرین بیرون بیاوریم. روزی است كه باید جامعهٔ مسلمین همه اظهار وجود بكنند و هشدار بدهند به ابرقدرتها و به این تفاله‌هایی كه مانده است از آنها ـ چه در ایران و چه در سایر جاها.
روز قدس، روزی است كه باید به این روشنفكرانی كه در زیر پرده با آمریكا و عمال امریكا روابط دارند هشدار داد. هشدار به اینكه اگر از فضولی دست برندارید، سركوب خواهید شد! ما به آنها مهلت دادیم و با ‌آنها با ملایمت رفتار كردیم كه شاید دست از شیطنت بردارند و اگر دست برندارند، كلمهٔ آخر را خواهیم گفت و خواهیم به آنها فهماند كه دیگر رژیم سابق قابل برگشتن نیست و دیگر امریكا نمی‌تواند به اینجا حكومت كند، و دیگر سایر ابرقدرتها نمی‌توانند در این مملكت حكومت كنند. روز قدس روزی است كه باید به همهٔ ابرقدرتها هشدار داد كه باید دست خود را از روی مستضعفین بردارید و سر جای خود بنشینید.
اسرائیل دشمن بشریت، دشمن انسان، كه هر روز غائله ایجاد می‌كند و برادرهای ما را در جنوب لبنان به آتش می‌كشد، باید بداند كه دیگر اربابهای او رنگی ندارند در دنیا، و باید انزوا اختیار كنند؛ طمعها را از ایران باید قطع كنند، دستهای آنها باید از همهٔ ممالك اسلامی قطع شود؛ عمال آن در همهٔ ممالك اسلامی باید كنار بروند. روز قدس روز اعلام یك چنین مطلبی است. اعلام این است به شیاطینی كه ملتهای اسلام را می‌خواهند كنار بگذارند، و ابرقدرتها را به میدان بیاورند. روز قدس روزی است كه قطع آمال آنها را بكند؛ و به آنها هشدار بدهد كه گذشت آن زمانها.
روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزی است كه اسلام را باید احیا كرد و احیا بكنیم، و قوانین اسلام در ممالك اسلامی اجرا بشود. روز قدس روزی است كه باید به همهٔ ابرقدرتها هشدار بدهیم كه اسلام دیگر تحت سیطرهٔ شما، به واسطهٔ عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است. باید مسلمین بهوش بیایند، باید بفهمند قدرتی را كه مسلمین دارند؛ قدرتهای مادی، قدرتهای معنوی. مسلمین كه یك میلیارد جمعیت هستند و پشتوانهٔ خدایی دارند و اسلام پشتوانهٔ آنهاست و ایمان پشتوانهٔ آنهاست از چه باید بترسند؟ ما با یك جمعیت كمی در مقابل دشمنهای زیاد، دشمنهای بسیار، قیام كردیم و ابرقدرتها را شكست دادیم. و كسی گمان نكند كه دیگر بعضی از این قشرهای فاسد، بعضی از این چپ‌روهای امریكایی یا غیر امریكایی، بتوانند در این مملكت اظهار وجود كنند. آن روز كه ما بخواهیم و ملت ما بخواهند، در ظرف چند ساعت تمام آنها به زباله‌دانهای فنا خواهند ریخته شد. ملت بزرگ ما دیگر از این حركات مذبوحانه نخواهد ترسید. حركات اسرائیل در جنوب لبنان و نسبت به فلسطین همین حركات مذبوحانه است. حركاتی است كه اواخر عمر، اشخاص فاسد می‌كنندـ چنانچه شاه ما، شاه مخلوع ایران این حركات را كرد، و منتهی به فنا شد.
دولتهای عالَم بدانند كه اسلام شكست بردار نیست. اسلام و تعالیم قرآن بر همهٔ ممالك باید غلبه كند. دین باید دین الهی باشد، اسلام دین خداست؛ و باید در همهٔ اقطار اسلام پیشروی كند. روز قدس، اعلام یك چنین مطلبی است،‌اعلام به این است كه مسلمین به پیش! برای پیشرفت در همهٔ اقطار عالَم. روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حكومت اسلامی است. روزی است كه باید جمهوری اسلامی در سراسر كشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است كه باید به ابرقدرتها فهماند كه دیگر آنها نمی‌توانند در ممالك اسلامی پیشروی كنند.
من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اكرم می‌دانم، و روزی است كه باید ما تمام قوای خودمان را مجهز كنیم؛ و مسلمین از آن انزوایی كه آنها را كشانده بودند خارج شوند، و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند و ما در مقابل اجانب با تمام قوا ایستاده‌ایم، و نخواهیم اجازه داد كسان دیگر در مملكت ما دخالت كنند، و مسلمین نباید اجازه بدهند كه كسان دیگر در ممالكشان دخالت كنند. در روز قدس، ملتها باید به حكومتهایی كه خائن هستند هشدار دهند. روز قدس روزی است كه ما خواهیم فهمید چه اشخاصی و چه رژیمهایی با توطئه‌گرهای بین‌المللی موافقت دارند و با اسلام مخالفت. آنهایی كه شركت ندارند مخالف با اسلام هستند، و موافق با اسرائیل، و آنهائی كه شركت كردند متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام ـ كه در رأس آنها امریكا و اسرائیل است. روز قدس روز امتیاز حق از باطل است، روز جدایی حق و باطل است.
من از خداوند تبارك و تعالی خواهانم كه غلبه بدهد اسلام را بر همهٔ قشرهای عالَم؛ بر همهٔ مستكبرین، مستضعفین را غلبه بدهد. و از خدای تبارك و تعالی خواهانم كه برادرهای ما را در فلسطین، در جنوب لبنان و در هر جایی از عالَم كه هستند، از دست مستكبرین و از دست چپاولگران نجات بدهد. والسلام علی رسول الله و علی أئمهٔ المسلمین
با استفاده از صحیفه امام، ج ۹
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید