جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

یانگ تاوو همان کیوی است ‌


یانگ تاوو همان کیوی است ‌
‌ با آمدن فصل سرما میوه‌ها جای خود را به یكدیگر می‌دهند. هلو می‌رود و جای آن‌را خرمالو می‌گیرد و گلابی می‌رود و جای خود را به كیوی می دهد. اگر از كسی بپرسید پرتقال چه خاصیتی دارد، به بالا بودن ویتامین C موجود درآن پیش از همه اشاره می‌كند، در حالی كه میوه‌هایی با مقادیر بالا تری از این ماده مغذی نیز وجود دارد.
جالب است بدانید كه در فصل زمستان و با شیوع و افزایش سرماخوردگی و انواع بیماری‌های عفونی، بر تعداد میوه و سبزیجاتی كه سرشار از این ماده مغذی هستند، افزوده می‌شود. یكی از میوه‌هایی كه اغلب از چشم ما دور می‌افتد كیوی است. كمی فكر كنید و ببینید درباره این میوه و خواص آن چه می‌دانید.
● كیوی در چین
ظاهر منحصر به فرد كیوی همراه طعم خاصی كه دارد آن را برای همه جالب توجه كرده است. شاید باور نكنید كه اصل این میوه متعلق به كشور چین است و مردمش به آن یانگ تاوو می‌گفته‌اند تا آنكه تخم این میوه به وسیله مسافران نیوزلندی كه به چین آمده بودند، اوایل قرن بیستم خریداری شد و آنها نام این میوه را گوس بری گذاشتند تا آنكه این میوه در سال ۱۹۶۱ وارد رستوران‌های آمریكایی شد و به عنوان یك دسر گران قیمت به فروش رسید و نهایتا مردم این كشور نام آنرا به كیوی تغییر دادند و با این نام به مردم تمام دنیا معرفی شد.
به این ترتیب مردم سراسر دنیا این میوه را می‌شناسند و از آن در میهمانی‌هایشان استفاده می‌كنند. امروزه، كشورهایی نظیرایتالیا، نیوزلند، چین، فرانسه و ژاپن جزو بزرگ ترین تولیدكنندگان این میوه‌ به حساب می‌آیند.
● هشدار به سنگ كلیه‌ای‌ها
این میوه اگر چه كمتر از آن گفته می‌شود اما دارای خواص تغذیه‌ای فراوانی‌ست. با وجود تمامی فوایدی كه یك به یك آنها را بر خواهیم شمرد، این میوه از میوه‌هایی محسوب می‌شود كه دارای اگزالات هستند. اگزالات تركیبی است كه وقتی وارد بدن می‌شود ، در مایعات بدن باقی می‌ماند و موجب بروز عارضه در اعضایی نظیر كلیه‌ها و كیسه صفرا می شود.
به این منظور این میوه برای افرادی كه مستعد سنگ كلیه و سنگ كیسه صفرا هستند باید با احتیاط میل شود. به علاوه، اگزالات موجود در این میوه، مانع جذب كلسیم می‌شود. به این دلیل نباید حداقل ۲ تا ۳ ساعت قبل و بعد از مصرف لبنیات و حتی قرص‌های كلسیم این میوه را تناول كرد تا مانع جذب این ماده مغذی نشود.
● محافظ ژن‌ها
كیوی از میوه‌هایی است كه محافظت كننده بدن در برابر بیماری‌های عفونی و آسیب‌رساننده به ساختار DNA به حساب می‌آید. تحقیقات نشان داده‌اند كه در این میوه مقادیر بالایی فلاونویید و انواع كاروتنویید وجود دارد كه در مجموع به آنها فیتونوترینت گفته می‌شود. این تركیبات ساختار DNA سلول‌ها را در برابر رادیكال های آزاد محافظت كرده و فعالیت آنتی‌اكسیدانی تركیباتی نظیر ویتامین C و E را چندین برابر می كند .
به این دلیل مصرف این میوه به سیگاری‌ها، كسانی كه در هوای آلوده بیشتر تردد دارند و حتی افرادی كه در آنها به طور ارثی سابقه یا استعداد بیماریهای ژنتیكی شایع است، توصیه می‌شود.
● رقیق كننده خون
كیوی مانند قرص آسپیرین موجب رقیق شدن خون شده، از ایجاد پلاك در خون جلوگیری می‌كند .این میوه به دلیل خاصیت كاهندگی كه بر سطح تری گلیسیرید دارد، از غلظت خون می‌كاهد و از تنگ شدن عروق و نهایتا بروز انواع سكته‌ها جلوگیری می‌كند.
آسپیرین از داروهایی است كه به رغم عوارض جانبی آن همواره باید از سوی افراد مبتلا و حتی مستعد به مصرف برسد و عوارضی نظیر التهاب، زخم و حتی خونریزی روده را ایجاد می‌كند، در حالی كه مصرف روزانه دو عدد كیوی می‌تواند همان اثر را داشته باشد.
بر خلاف آسپیرین این میوه دارای تركیباتی نظیر ویتامین C ،E ، پلی فنول‌ها، پتاسیم، مس و منیزیم است كه همه آنها در حفظ سلامت قلب و عروق ضروری به نظر می‌رسند. در مطالعه‌ای كه در سال ۲۰۰۴ روی تعدادی داوطلب به انجام رسید، دیده شد كه در این افراد با مصرف روزانه ۲ تا ۳ عدد كیوی در مدت ۲۸ روز، به میزان ۱۸ درصد از میزان عوامل ایجاد كننده بیماری‌های قلبی و ۱۵ درصد از سطح تری گلیسیرید كاسته شده است. از این رو متخصصان علم تغذیه این میوه را به بیماران قلبی توصیه می‌كنند و آن را برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی مهم می‌دانند.
● اگر آسم دارید...
جالب است بدانید، ویتامین C در كاهش علائم بیماری آسم بسیار موثر است و متخصصان تغذیه تمامی مواد غذایی غنی از این ماده مغذی را به بیماران مبتلا توصیه می‌كنند. مطالعه‌ای كه روی ۱۸ هزار و ۷۳۷ كودك ساكن مركز و جنوب ایتالیا به انجام رسیده، نشان می‌دهد كودكانی كه در هفته ۵ تا ۷ عدد از این میوه میل می‌كنند، دارای علائم تنفسی كمتری نسبت به كودكانی هستند كه فقط یك عدد از این میوه مصرف می‌كنند.
آنها كمتر به سرفه خصوصا سرفه‌های شبانه و مزمن مبتلا شده، شمار سرفه‌هایشان كاهش چشمگیری پیدا می‌كند، به طوری كه سرفه های شدید به میزان ۴۱ درصد و تمامی علائم به میزان ۳۲ درصد كاهش می‌یابد. به این دلیل محققان مصرف انواع مواد غذایی غنی از این ماده مغذی نظیر كیوی را توصیه می‌كنند.
● تقویت كننده بینایی
حتما خود شنیده‌اید كه مصرف هویج می‌تواند از ضعیف شدن بینایی جلوگیری می‌كند. جالب است بدانید، محققان دریافته‌اند، مصرف روزانه ۲ تا ۳ عدد كیوی نیز دارای چنین خاصیتی است و از ضعف بینایی كه اغلب با افزایش سن بروز می‌كند، جلوگیری می‌كند. مطالعه‌ای كه روی ۷۷ هزار و ۶۵۲ زن و ۴۰ هزار و ۳۲۳ مرد به انجام رسیده، نشان می‌دهد افرادی كه در روز بیش از ۳ واحد میوه، مصرف كرده‌اند، كمتر دچار ضعف بینایی شده‌اند. محققان دریافته‌اند كه مواد مغذی نظیر ویتامین C وE در كنار بتاكاروتن از تركیباتی هستند كه به دلیل خاصیت آنتی اكسیدانی موجب حفظ سلول‌های دستگاه بینایی می‌شوند و كیوی به دلیل داشتن مقادیر مناسبی از همه این مواد، بهترین میوه با چنین خاصیتی به شمار می‌رود.
● بهترین روش ذخیره و نگهداری
هنگام خرید این میوه نمونه‌ای از آن را در میان انگشتان خود قرار دهید و درصورتی كه بر اثر فشار جزئی، نرمی زیر دستان خود احساس كردید از خریدن آن صرف‌نظر كنید. این میوه را می‌توانید در دمای اتاق نگهداری كرده، آن‌را به مدت چند روز ذخیره كنید.
هرگز این میوه را كنار سیب، گلابی و سیب زمینی قرار ندهید، زیرا از این میوه‌ها گازی متصاعد می‌شود كه موجب رسیدن بیش از اندازه این میوه می‌شود. به علاوه، توصیه می‌شود هیچ‌گاه كیوی بسیار نرم یا لك دار نخرید؛ اما در صورتی كه میوه شما نارس است می‌توانید آن را در كاغذ همراه میوه‌هایی نظیر سیب، گلابی یا موز قرار دهید تا فرآیند رسیدن تسریع شود. هرگز به اندازه میوه توجه نداشته باشید، زیرا در میزان مواد مغذی موجود در آن تاثیری ندارد. تصور نكنید میوه درشت‌تر دارای مقدار بیشتری ماده مغذی است و ارزش تغذیه ای بیشتری دارد.
سارا حسنلو
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید