جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مثل ماتادورها نتیجه می گیریم


مثل ماتادورها نتیجه می گیریم
تیم ملی فوتبال امید كشورمان موفق شد با شكست تیم قدرتمند چین به مرحله نیمه نهایی مسابقات فوتبال بازی های آسیایی دوحه قطر صعود كند. اكنون ایران همانند دوره گذشته بازی های آسیایی باید در نیمه نهایی با میزبان مسابقات پیكار كند كه بی شك كار بسیار سخت و دشواری خواهد بود.
حالا شاگردان سیموئز جدی ترین دیدار خود را باید برگزار كنند و هر چند كه به انتقاد اكثر كارشناسان تیم امید ایران خیلی نتیجه گرا بازی می كند اما بعد از شكست چین و روحیه مضاعفی كه آنها كسب كرده اند، این برزیلی و شاگردانش فقط به پیروزی می اندیشند.در زیر گفت وگو با رنه سیموئز پس از پیروزی مقابل چین را می خوانید:
● در خصوص بازی مقابل چین و شكست این تیم صحبت كنید.
▪ این مسابقه فقط یك پیروز داشت و آن هم تماشاگرانش بودند. معتقدم كه بیش از همه، این تماشاگران بودند كه در این مسابقه سهم داشتند و مطمئنا بازی بسیار زیبایی را مشاهده كردند. به عنوان یك حرفه ای و فردی كه سالهاست در این رشته كار می كنم معتقدم كه فوتبال در آسیا پله های ترقی را طی كرده و پیشرفت در آن كاملا مشهود است.
● پس قطعا از اینكه در ایران كار می كنید، احساس خوبی دارید، این طور نیست؟
▪ من از اینكه با تیم ایران كار می كنم و سرمربیگری این تیم را برعهده دارم.احساس خوشحالی می كنم؛ شاگردان من بسیار باهوش و تاكتیك پذیر هستند و فكر می كنم كه بزرگترین ویژگی آنها ارایه فوتبال برزیلی است.
● یعنی بازیكنان تیم امید ایران، فوتبال برزیلی بازی می كنند؟
▪ بی شك شاگردان من در تیم امیدایران فوتبالی كاملا شبیه برزیل را به نمایش می گذارند و همین موضوع كار من را آسان كرده است. من از كار كردن با ایرانی ها لذت می برم چون احساس آرامش خاصی در ایران دارم.
تیم چین بسیار با انگیزه و با نشاط فوتبال بازی می كرد. تمامی بازیكنان آنها با استعداد و آینده دار بودند كه در آینده می توان از آنها در آسیا بیشتر شنید. واقعا چین تیم بسیار خوبی بود و بازیكنانش با پاس های تك ضرب و سریع خیلی راحت و عالی یكدیگر را در زمین پیدا می كردند و این یك ویژگی مثبت برای آنها بود. من هم معتقدم كه چین یكی از تیم های قدرتمند این مرحله از مسابقات بود و نباید در اینجا حذف می شد، در واقع چین بدشانسی آورد.
● منظورتان از اینكه چین بدشانسی آورد چیست؟
▪ چین واقعا بدشانس بود كه در این مرحله از مسابقات به ایران برخورد كرد. این نكته را فراموش نكنید كه ما بحران های بسیار زیادی را پشت سر گذاشتیم و با وجود تمام مسایل تلخی كه برای ما به وجود آمد اما روحیه مان را از دست ندادیم و به همین خاطر باید به شاگردانم تبریك بگویم .
● چه بحران هایی را پشت سر گذاشتید؟
▪ بحث تعلیق فوتبال ایران همه چیز را به هم ریخت و تازه بازیكنان من در حال بازگشت به حالت طبیعی خود هستند. بازیكنان امید تمرینات سنگین را همراه با مسایل روحی روانی تحمل كردند و نتیجه اش این بود كه ما سرانجام به آن چیزی كه استحقاق آن را داشتیم دست پیدا كردیم و البته من از یكسری مسایل نیز بسیار متعجب هستم.
● چه مسایلی؟
▪ بیش از ۳۵ سال است كه سابقه كار در فوتبال دارم اما مشكلاتی كه در ۳۰ روز گذشته به همراه تیم امید داشته ام به شدت مرا متعجب كرده است و البته تحمل این سختی ها از سوی این بازیكنان برای من نیز قابل باور است.
ایرانی ها نیز مانند برزیلی ها همیشه انتظار بیشتری از آن چیزی كه اتفاق می افتد، دارند. ما با ۱۱ نفر باید مقابل تیم ۱۰ نفره چین بهتر بازی می كردیم و گل هم می زدیم، خودم نیز این موضوع را قبول دارم اما یك اصل نیز وجود دارد كه نباید آن را فراموش كرد. همیشه تیمی كه یك نفر از آن اخراج می شود، تلاش مضاعفی انجام می دهد و ۱۰ نفر باقی مانده سعی می كنند به نوعی كمبودها را پر كنند؛ در مقابل تیمی كه ۱۱ نفره بازی می كند دچار افت می شود چرا كه همه نفرات فكر می كنند چون یك نفر بیشتر دارند، احتیاجی به دوندگی بیشتر نیست. در مقابل چین نیز ما دچار چنین شرایطی شده بودیم و از موقعیت های به دست آمده استفاده نكردیم.
● یعنی می خواهید بگویید انتظارات از شما خیلی بالا است؟
▪ شما دیگر شاهد آن اتفاقات سنتی فوتبال نخواهید بود؛ تیم هایی كه در گذشته به راحتی ایران آنها را شكست می داد، توسط مربیان خوب و كار مداوم، پیشرفت محسوسی داشته اند و دیگر ضعیف نیستند. پس نباید خیلی انتظارات بالا باشد. مثلا ایران در مقابل چین مشكلی از لحاظ تاكتیكی نداشت، چون چینی ها فوتبال خوب و تاكتیكی را به نمایش می گذاشتند. اما در مقابل هند كه همگی در خط دفاع بازی می كردند، كار بسیار مشكلی داشتیم. به خاطرهمین موضوع، ما ۵۷۱ پاس كوتاه بین نفراتمان رد و بدل كردیم اما گلی به دنبال نداشت. من هم معتقدم كه باید بالای ۵ گل به هند می زدیم اما فراموش نكنید كه آنها ۱۱ نفره دفاع می كردند.
● نظرتان درخصوص خط دفاع و مجموع اشتباهات این خط و البته دروازه بان ایران چیست؟
▪ این امكان وجود ندارد كه بازیكنان شروع حركت خود را از عقب زمین آغاز نكنند چرا كه این موضوع به زیبایی مسابقات فوتبال كمك می كند.ما به غیر از كسب نتیجه به بازی زیبا نیز فكرمی كنیم و این گونه پاس های رو به عقب و آغاز بازی از دروازه بان به زیبایی مسابقه كمك می كند. این دقیقا مانند كاری است كه یك ماتادور انجام می دهد.
یك ماتادور می تواند با یك تیر گاو را از پای در بیاورد اما به خاطر لذت تماشاگران ریسك می كند و به آرامی گاو را از پا در می آورد، این یك ریسك بزرگ است اما بازی را زیبا می كند.بازی از عقب زمین دقیقا مانند این مساله است كه همه بهشت را دوست دارند اما كسی مردن را دوست ندارد. ما نیز بازی زیبا را دوست داریم اما بازی زیبا این خطرات را در پی دارد و باید آن را بپذیریم. كاپیتان تیم امید نیز بازیكن باهوشی است اما اشتباه در فوتبال امری عادی و غیر قابل انكار است. من از سبك پیروزی در این بازی راضی هستم اما یك نكته مهم را باید به فدراسیون فوتبال ایران گوشزد كنم كه ما اینجا تنها هستیم.
● منظورتان چیست؟
▪ تیم امید نیازمند حمایت مسؤولان است. آنها نباید نسبت به این تیم جوان و با انگیزه بی اهمیت باشند. فكر می كنم تیم نیازمند حمایت فیزیكی و حضور مسؤولان در كنارخود است و اگر این حمایت ها انجام نشود، تیم اتحاد ودوستی خود را از دست می دهد. من فقط برای بازیكنان می جنگم و فقط تیم برایم اهمیت دارد.
● خبرنگاران چینی می گفتند كه حركت آرش برهانی یك توهین بود، نظر شما در این باره چیست؟
▪ آرش برهانی قبلا به هیچ عنوان چنین كاری انجام نمی داد و البته در جشن های گل نیز شركت نمی كرد اما باور كنید كه او قصد بی احترامی نداشت؛ او فقط می خواست همه با هم جشن بگیرند؛نمی خواهم حركت آرش را تایید كنم؛ مخالف كار او هستم و از جانب وی عذرخواهی می كنم.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید