شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


اعتیاد، غده سرطانی


اعتیاد، غده سرطانی
بر اساس گزارشی که سازمان ملل در سال ۲۰۰۵ درمورد اعتیاد تهیه کرده است، میزان اعتیاد به هروئین در ایران از تمام دیگر کشورهای دنیا بیشتر است. تخمین زده می‌شود که بین ۳ تا ۵ میلیون معتاد در ایران وجود داشته باشد، و رنج و عذابی که این پدیده بر جای می‌گذارد باورنکردنی است.
● تعریف اعتیاد:
از نظر فارماكولوژی اعتیاد عبارت است از حالت مقاومت اكتسابی كه در نتیجه استعمال متمادی دارو در بدن حاصل می‌شود به قسمی كه استعمال مكرر دارو موجب كاسته شدن اثرات تدریجی می‌گردد و پس از مدتی شخص می‌تواند مقادیر سمی دارو را در بدن بدون ناراحتی تحمل كند و در صورتی كه دارو به بدن نرسد اختلالات جسمی و روانی موسوم به سندروم محرومیت بروز می‌كند.
● عوامل زمینه ساز:
روزنامه انگلیسی گاردین می نویسد بر اساس نتایج یک بررسی علت اصلی ۶۰ درصد طلاق ها در ایران مواد مخدر است.به نوشته گاردین آمار رسمی دولت ایران برآورد می کند که مواد مخدر غیرقانونی در سال ۲۰۰۴ مبلغ ۶۳۰ میلیون پوند به اقتصاد ایران ضرر زد. از سال ۱۹۷۹ بیش از ۳۲۰۰ مامور اجرای قانون در درگیری قاچاقچیان کشته شده اند. ماموران در سال ۲۰۰۳ دویست و بیست تن مواد مخدر کشف کردند که ۵۴ درصد بیشتر از سال قبل از آن بود. (تاریخ انتشار ۲۸ اکتبر ۲۰۰۵). این روزنامه می نویسد حدود ۵۰۰ هزار دلال مواد مخدر در ایران هستند که مواد مخدر به ارزش خیابانی ۱.۷ میلیارد تا ۲.۸۳ میلیارد پوند را توزیع می کنند.
در همین رابطه دو ارگان بین المللی UNO و UN آخرین آمار خود از اعتیاد و موقعیت ترانزیتی ایران برای مواد مخدر اعلام داشتند. به موجب این آمار در سال ۲۰۰۲ ایران دو میلیون معتاد داشته است و رشد اعتیاد در سالهای پس از آن به گونه ایست که تا ۱۵ سال آینده ایران ۹ میلیون معتاد به مواد مخدر خواهد داشت. این درحالی است که در انگلستان که جمعیتی مشابه ایران دارد، تنها ۲۰ هزار نفر معتاد به مواد مخدر سنگنین مانند هروئین هستند.
همین آمار نشان میدهد که ۷۶ در صد مواد مخدر جهان توسط بزرگترین مافیای مواد مخدر و شبکه گسترده ترانزیتی مواد مخدر از ایران عبور می‌کند. این حجم عظیم مواد مخدر، ۱۹ در صد هروئین و تریاک، مرفین و ۵ درصد حشیش جهان را شامل می‌شود.
همین گزارش می‌گوید که در تهران می‌توان در کمتر از ده دقیقه سنگین ترین و خطرناک ترین مواد مخدر( هروئین) را تهیه کرد و آمپول حاوی مرفین ارزان تر از یک لیتر شیر و یا یک پاکت از ارزان ترین نوع سیگار داخلی است.
● عواقب و صدمات وارده:
در رابطه با عواقب و صدمات وارده شاید بارها و بارها از طریق رسانه های گروهی شنیده و دیده باشیم که بگونه ای که بعضا مفهوم خود را از دست داده و دیگر هیچ تاثیری در زندگی ندارد. اما یک چیز هنوز نباید نادیده گرفت این است که عدم روبروی با این مسئله بمنزله از دست دادن عزیزان ماست و حتی باید گفت که انتقال آن به نسل آینده می باشد. این موضوع بدین معنی است که مقادیر سمی مواد مخدر در کوتاه مدت می توانند باعث نابینایی، مرگ و اختلالات جمسی دیگر گردد و همچنین در دراز مدت می توانند باعث اختلالات جسمی و روانی موسوم به سندروم محرومیت گردد. این تحفه نه تنها زندگی فرد را بلکه اطرافیان و حتی نسل بعدی را نیز تحت تاثیر خود نگه دارد.
● شروعی دیگر:
آشنایی با کتاب مقدس بعنوان کلام زنده خالقی که عاشقانه مایل است تا ما را در زندگی امداد نماید. همانطور که عیسی مسیح می گوید: آرامش برای شما بجا می گذارم، من آرامش خود را به شما می دهم. جهان نمی تواند آن آرامشی که من به شما می دهم بدهد. دلهای شما مضطرب نشود و ترسان نباشید. انجیل یوحنا فصل ۱۴ آیه ۲۷
شناخت امید زنده و درک قابلیت ها و توانایی های خود بهترین و مهم ترین راه حل برای درمان و کمک به ود می باشد. امروز شما در هر وضعیتی که باشید و در هر چقدر که در قهقرا زندگی به پایین کشیده شده باشید برای شما امید هست و شما می توانید زخم کهنه خود را مرحم بگذارید و شفا یابید. یکی از قربانیان هیتلر که کوره های آدم سوزی او جان سالم بدر برده بود اینگونه می گوید که همیشه یک چیز را مد نظر داشتم و همین در انتها باعث نجات و آزادی من شد. ابتدا باور به خالقی که مرا با تمام وجود دوست می داشت و حاضر شد تا برای من برروی زمین بیایید و همچون یک انسان زیست کند و حتی برای گناهان من بمیرد. دوم، شجاعت و ایستادن که همچون تکیه گاهی از او برای فائق آمدن بر سختی ها بهره می بردم.
اگر برای یک فرد که قربانی باورهای شده و تمام دارایی و حتی هویت خود را از دست داده است و تنها او را با شماره مورد خطاب قرار می دهند چقدر بیشتر برای هر یک از ما که می توانینم از ان بهره بریم .
تهیه و تنظیم از دانیال خرسند
منبع : مجله الکترونیکی بهار ایران


همچنین مشاهده کنید