جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شوق دیدار مهدی


شوق دیدار مهدی
حضرت مهدی (ع) در نكاه شیعه , عصاره و خلاصه ی فضیلتهایی می باسد كه در بركزیدكان بشری و در ییامبران بزرك , از ان سراغ می كرفته اند. و این درخشش شخصیت و رهبری , و جامعیت و كمال خوبی و زیبایی در وجود مبارك حضرت حكایت می كند: جرا كه " بقیهٔ الله " است و بقیه ی ارمانها در دوران حاكمیت الهی و مردمی وی , قابل مشاهده است.
به سخن دیكر , انجه در نهضت ها و دعوتهای اخلاقی و انقلابی دیرین , امكان تحقق ان نبود , اینك به دست و زبان او , در جای جای زمین , جاری خواهد كشت . ییداست كه شوق دیدار و وصال ان محبوب حق و زمان , هر حق طلبی را بی قرار می كند و بر ان می دارد كه سر به كوی دوست كذارد و نشان اش را جویا شود و هر وقت و هر جا سراغش را بكیرد.
اویس قرنی ,آن جوان صحرا نشین , جكونه در شوق زیارت ییامبر می سوخت؟ و دایم بی تاب دیدار بود . یاران شناخته و ناشناخته ی حسین(ع) آتش كدامین عشق را درون خود مشتعل نكاه داشتند كه آنجنان در بیم موج و كردابی جنان هائل سر از یا نمی شناختند و از راه و بی راهه , خود را به امام زمان خویش رساندند و زیارت و شهادت را به هم آمیختند ؟ یا دوستداران ائمه اطهار (ع) كه در جهره ها و حرفه های نا شناس خود را به خانه ی وحی و كرامت نزدیك می ساخت و بهره هایی برای جان و ایمانشان می اندوختند. اینك جای شكفتی نیست كه برخی در فراق دوست می كرید و دیدار رخ خداییش را آرزو مینماید و جه بسا توفیق هم می یابند.
● آیا دیدار مهدی (عج) ممكن است؟
۱) دیدار یس از میلاد
ییش از آنكه یاسخ دهیم باید اشاره ای به غیبت صغری و یس از میلاد داشته باشیم . جنان كه كم و بیش می دانیم وضع خاصی هنكام ولادت آخرین حجت الهی وجود داشت, تا آنجا كه بر حكیمه ی خاتون _خواهر امام حسن عسكری_ این بانوی بزركوار نیز بی خبری حاكم بود و كسی نمی دانست كه مادر صاحب امر آبستن است و در آینده نزدیك , وارث همه ی انبیا و اولیای
حق , یای به عرصه ی وجود خواهد نهاد. كماشتكان و جاسوسان خلافت هم با دست خالی باز می كشتند. همان كونه كه خداوند درباره ی ابراهیم و موسی (ع) قدرت و حكمت خودرا ظاهر نمود.
یس از میلاد هم تنها از باب معرفی حجت و امام زمان- كه تكلیفی الهی است – یاره ای از بزركان شیعه , اجازه ی دیدار و كاه یرسش یافتند. و كرنه همجنان وضع ییشین ادامه داشت . با وفات امام یازدهم و شروع شدن غیبت صغری دیدارها به كفتكوها نیز به كمترین میزان خود كاهش یافت . و سیس جریان امور بوسیله ی سفیران حضرت صورت می كرفت.
۲) ناشناس بودن مهدی و یوسف
مساله ی دیدار امام زمان , در غیبت كبری نیازمند بحث و روشنكری است . یك نكته را نمیتوان از نظر دور داشت و آن حضور امام در میان مردم است . معتقد هستیم كه حجت و صاحب امر در مجلس ها و اجتماع مسلمانان , به خصوص ایام حج , حاضر است و خواه نا خواه سبب فیض بخشیدن به امت ییامبر می شود .
چنانچه در احوال یوسف ییامبر , در قرآن كریم می خوانیم مهدی (ع) همانند یوسف ناشناس است تا آنكه به فرمان خداوند , اظهار دارد كه من مهدی هستم . و آن هنكام ,هنكام ظهور و دكركونی در وضع جهان خواهد بود.
۳) دیدار مهدی از نظر عالمان شیعی
از كفتار عالمان شیعی جنین بر می آید كه برخی دیدار مهدی (ع) را نفی كرده و بر این باورند كه برای كسی امكان ارتباط با امام زمان وجود ندارد . از این رو , نبایستی به جستجوی حضرت یرداخت. البته اكر مقصود از دیدار ارتباط داشتن و اظهار راست و دروغ ییرامون این ارتباط و بهره برداری فرصت طلبان از جهل و تعصب مذهبی عوام باشد و با طرح جزیره ی فلان , امت را از تفكر و تحرك دینی و اجتماعی باز دارند .
به راستی جنین است: جرا كه برخلاف آرمان انتظار و آماده سازی مادی و معنوی امت بزرك اسلام درجهت حكومت عدل مهدی (ع) است . مكر نبود اشخاصی كه در صده های كذشته , مساله ی بابیت را مطرح نموده و با اقبال جاهلان مواجه و سیس , مدعی مهدویت و حتی بیش از آن شدند. نظر و احتیاط برخی از علمامانند عالم بزركوار شیخ مفید ناظر بر همین كج رو یهاست . فضای فرهنكی , مذهبی و اجتماعی را كه بر آن دوران را می بایستی در سكوت یا نفی امكان دیدار مورد نظر قرار داد. و كرنه لازم است عالمان و یارسایانی كه خبر از دیدار دادند یا طرف عنایت خاص مهدی (ع) قرار كرفته اند را متهم به معصیت و دروغ كویی كنیم. برخی از علمای كذشته مثل شیخ طوسی , اعتقادشان بر این بود كه نمی توان منكر دیدار و ملاقات امام زمان كشت كه در اینجا سخن وی را ذكر می كنیم: " یقین نداریم كه مهدی (ع) از دید همه ی دوستان خود ینهان باشد . بلكه رواست كه برای بسیاری از آنان آشكارشود.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید