شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

کمتر بخورید و بیشتر ورزش کنید


کمتر بخورید و بیشتر ورزش کنید
ایام نوروز معمولاً همراه با دید و بازدید و میهمانی رفتن و پذیرفتن میهمان است. خواهی نخواهی در جریان دید و بازدیدهای متعدد، به خصوص برای شیرین كامی و میهمان نوازی كامل، سفره های متنوعی گسترده می شود و بازار خوردوخوراك گرم و گرم تر از همیشه خواهد بود.
در این ایام برای حفظ سلامت و تندرستی خود، بیش از هر زمان دیگری باید مراقب خوردوخوراك و تغذیه خود باشیم. تفاوتی نمی كند، آقایان، خانمها و كودكان، هیچكدام از این امر مستثنی نیستند. اما در كنار رعایت نحوه خورد و خوراك برای جلوگیری از چاقی و چه بسا انواع بیماریها، كارشناسان ورزش، توصیه هایی را مطرح می كنند كه می تواند از بروز بیماریهای ناخواسته بكاهد و ضرر و زیانهای پرخوری را كاهش دهد. در این گزارش توصیه های كارشناس ورزشی مجله را در مورد خوراك و ورزش در ایام نوروز ملاحظه می كنید.
تعطیلات سال نو، موقعیت مناسبی را فراهم می آورد، تا بتوانیم از فرصت بدست آمده برای حفظ سلامت و تندرستی خود بیشتر ورزش كنیم. البته در این ایام میهمانی ها و دید و بازدیدها شرایطی را فراهم می آورد كه نظام غذایی افراد و خانواده ها دچار دگرگونی ناخواسته می شود و مصرف انواع خوراكی ها و تنقلات و شیرینی به شكل بارزی حتی سلامت روزمره را به خطر می اندازد.
در چنین شرایطی به نوعی كنترل فردی نیاز داریم كه از پرخوری و مصرف بسیاری از خوراكی های چرب و اشتها آور صرف نظر كنیم، در غیر این صورت عوارض عدم كنترل در خورد و خوراك دیر یا زود نتایج منفی خود را نشان خواهد داد.
● نسخه نوروزی
در مورد كنترل انسان برخوردوخوراك خود، كارشناسان تغذیه راهكارهای مناسبی را ارایه می كنند و در كنار آن كارشناسان ورزش نیز توصیه هایی دارند كه می تواند از عوارض پرخوری بكاهد.
در مجموع می توان برای ایام نوروز نسخه ای با این مضمون پیچید كه غذای اندك و متناسب همراه با ورزش متنوع و مستمر شما را در برابر بسیاری از آسیب ها و بیماریها مصون می دارد.
علاوه بر مواردی كه گفته شد، به جز كم خوری و ورزش توصیه هایی وجود دارد كه در عمل باعث كاهش كالری های اضافه در بدن می شود، بدون اینكه عملاً ورزشی را به اجرا درآوریم.
● ورزش های نوروزی
آنچه در اینجا با عنوان ورزش های نوروزی مطرح می شود، دلیل بر آن نیست كه این ورزش ها را نباید در سایر ایام سال انجام داد. بلكه منظور این است كه با توجه به فرصت بدست آمده در تعطیلات نوروز، برخی از ورزش ها را می توان بهتر و منظم تر انجام داد. این ورزش ها عبارتند از: پیاده روی، كوهنوردی، دوچرخه سواری، اسكیت، تمرین های آیروبیكی (هوازی) و تمرین های كششی.
در كنار این ورزش ها كه هر كدام باید براساس سن و سال و چگونگی قدرت جسمی و احیاناً با توجه به بیماری هایی كه به آن مبتلا هستیم انجام شود، ورزش های مفرحی چون شنا، اسكی، فوتبال، والیبال و غیره را می توان نام برد.
در ایام عید فرصت بیشتری دارید تا در كنار خانواده، همسر و فرزندان باشید. یك توصیه مهم این است كه ورزش گروهی می تواند توأم با شادابی و اثربخشی خوب باشد. بنابراین سعی كنید با انجام ورزش هایی مثل پیاده روی، كوهپیمایی و یا تمرین های آیروبیك همراه با اعضای خانواده به فعالیت جسمی بپردازید.
● بدون ورزش، ورزش كنید!
شاید عنوان بالا، برای شما بسیار تعجب انگیز باشد، ولی برای متخصصان ورزشی چنین نیست. همه می دانیم برای پیشگیری و كاستن از عارضه چاقی راهی به جز ورزش وجود ندارد. در مورد عارضه چاقی توصیه هایی شده كه ورزش نیست. یعنی شما با انجام كارهایی ساده
می توانید كالری های زاید موجود در بدنتان را كاهش داده و یا از بین ببرید، بدون اینكه ورزش كنید. ضمن اینكه توصیه می شود افراد چاق برنامه ورزشی منظم داشته باشند.
برخی از روش های مناسب برای سوزاندن كالری های اضافی بدن از این قرارند:
▪ وقتی در داروخانه، مطب پزشك، ایستگاه اتوبوس، یا انواع صف ها منتظر هستید، به جای اینكه به جایی تكیه كنید، صاف بایستید. هر ساعت ایستادن، باعث سوختن۳۶ كالری انرژی بیشتر از موقعی می شود كه نشسته اید.
▪ خانم های خانه دار و حتی آقایان (در ایام تعطیل) برای تی كشیدن كف منزل یا تمیز كردن به جای استفاده از جارو برقی از جاروی دستی استفاده كنید. همین طور روی زمین بنشینید و با كمك دست تی بكشید، این كارها مقدار زیادی از كالری بدن شما را می سوزاند.
▪ به جای بردن اتومبیل به كارواش، آن را خودتان بشویید. هر ساعت كار۲۸۰ كالری اضافی را می سوزاند.
▪ با كودكان، نوه ها و حتی فرزندان بزرگسال خود بازی كنید، در پارك و محوطه های باز، درهر۱۰ دقیقه بازی۸۰ تا۱۳۰ كالری انرژی سوخته می شود.
● خورد و خوراك
خورد و خوراك خود را در همه روزهای سال به خصوص ایام تعطیل و نوروز كنترل كنید. در صورت عدم منع پزشك، از هر غذایی می توانید میل كنید اما به مقدار اندك. به طور مشخص موارد زیر را بخاطر داشته باشید.
▪ به خوردن صبحانه مناسب عادت كنید.
▪ پرهیز از خوردن تنقلات جدی است.
▪ روزی۸ تا۱۰ لیوان آب بنوشید.
▪ حداكثر تا ساعت۷ بعدازظهر شام بسیار سبكی میل كنید.
▪ بیش از۲بار در هفته، گوشت قرمز نخورید.
▪ به جای غذای سرخ شده از روش بخارپز و كباب پز استفاده كنید.
▪ خوردن میوه و سبزی تازه و نخوردن چای بعد از غذا ضروریست.
▪ نمك اندكی مصرف كنید و در میان وعده های غذایی شیر و ماست را فراموش نكنید.
▪ با افزودن۳۰ دقیقه ورزش روزانه با برنامه غذایی گفته شده نه تنها در ایام نوروز بلكه در همه روزهای سال، سلامت و شاداب باشید.
منبع : ماهنامه نفت پارس


همچنین مشاهده کنید