جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

هوازی، چربی‌سوزی و انرژی


هوازی، چربی‌سوزی و انرژی
در دوره حجم، هفته‌ای ۳ جلسه تمرین هوازی انجام می‌دادم. فکر می‌کنم مقدار کمی از تمرین هوازی انجام می‌دادم. فکر می‌کنم مقدار کمی از تمرین هوازی روی دوچرخه ثابت یا دستگاه پله و یا به‌عنوان مثال پیاده‌روی سریع واقعاً به ریکاوری بدن بین جلسات تمرین کمک می‌کند. چرا که با تمرین هوازی شما مصرف اکسیژن توسط بدن را افزایش می‌دهید و این کمک می‌کند تا فرآورده‌های متابولیکی زائد از بدن دفع شوند و جریان خون بیشتر هم به ریکاوری کمک می‌کند. تمرین هوازی هم‌چنین به حفظ چربی بدن در سطح کمتر کمک می‌کند. زمانی که درصد چربی بدن پائین است. بدن رشد عضلانی بهتری خواهد داشت.
تمرینات هوازی بدن را برای چربی‌سوزی مؤثرتر یاری می‌کنند. چنانچه در حال حاضر هیچ نوع تمرین هوازی انجام نمی‌دهید و بخواهید بعد از آغاز یک رژیم غذائی همزمان اگر تمرین هوازی را ناگهان به برنامه کاری خود اضافه کنید بدن نمی‌تواند به‌شکل مؤثری از چربی‌ها جهت تأمین انرژی استفاده کند و در نتیجه کربوهیدرات‌ها بیشتر از چربی‌ها خواهند سوخت. به هرحال اگر تمرینات هوازی را در یک روال منظم اجراء می‌کنید. بدن از چربی‌ها برای انرژی استفاده خواهد کرد. زمانی که تصمیم می‌گیرند برای مسابقه‌ای آماده شوید یا به هر دلیل دیگری رژیم بگیرید بدن به استفاده از چربی‌ها برای تأمین انرژی مورد نیاز خود ادامه می‌دهد و پروتئین‌ها را برای حفظ حجم عضلانی به‌کار می‌برد چرا که به مصرف چربی‌ها به‌عنوان انرژی عادت دارد.
بهترین زمان‌بندی تمرینات ایروبیک برای من ۳ جلسه در هفته و هر بار ۲۰ الی ۲۵ دقیقه است. میزان ضربان قلب در تمرین اپزوپیک اهمیت زیادی دارد. برای یافتن ضربان قلب مورد نظر جهت اجرای تمرین هوازی. رقم سن خود را از عدد ۲۲۰ کم کنید و سپس حاصل را یک بار در ۶۵ درصد و یک بار هم در ۷۵ درصد ضرب کنید. دو عدد حاصل می‌شوند محدوده ضربان قلب شما در دقیقه که باید در تمرین هوازی در آن محدوده قرار بگیرید.
در طول جلسه تمرین هوازی باید ضربان قلب شما در محدوده مذکور باقی بماند. چنانچه بدن‌تان از فرم خارج است حاصل تفریق سن از عدد ۲۲۰ را در ۶۰ درصد ضرب کنید کافی است. اما چنانچه وضعیت و شکل بدنی خوبی دارید بهترین درصد ۷۵ درصد است. افرادی که ناراحتی‌ەای خاصی دارند ابتدا با پزشک خود مشورت کنند. اعداد پیشنهادی پذیرفته شده و معقول هستند اما حدودی هستند و شاید نیاز باشد با محدودیت‌های فردی شما هماهنگ گردند.
حواس‌تان که بیش از حد تمرین هوازی انجام ندهید، چرا که باعث کاهش منابع انرژی شده و به قابلیت‌های ریکاوری بدن لطمه خواهند زد.
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید