جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

میوه، سبزی و دیگر هیچ


میوه، سبزی و دیگر هیچ
كسانی كه حداقل سه عدد میوه و دو بشقاب سبزی در روز می‌خورند، ۳۰ درصد كمتر از دیگران به بیماری‌های قلبی عروقی و ۲۰ درصد كمتر به سرطان مبتلا می‌شوند ‌
مصرف روزانه ۵ تا ۹ واحد سبزی و میوه از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌كند
‌ تمامی دانشمندان بر این عقیده‌اند كه خوردن میوه و سبزی‌ها برای سلامت مفید است. به دلیل مقدار كم‌كالری گرفته تا انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آنها و فیبر كه حتما نام آن را شنیده اید. بیایید از زاویه‌ای تازه‌تر رابطه اندام‌های مختلف بدن را با ریزمغذی‌های این دو گروه اصلی غذایی نگاه كنیم. شاید قبول كنیم كه این گروه‌ها خوردنی‌تر از آنچه تا به حال خورده‌ایم هستند.
میوه‌ها و سبزی‌ها خواص ویژه‌ای دارند. از جمله مهم‌ترین خصوصیت آنها كم‌كالری بودن‌شان است. كالری یك بشقاب سبزی و میوه با میزان كالری یك قاشق سوپ‌خوری روغن برابر است.
در واقع می‌توان گفت كه سبزی‌ها و میوه‌ها نه تنها مانع چاقی می‌شوند بلكه حافظ سلامت نیز هستند. كاملا واضح است كه چاقی خود سر منشأ دیابت و بسیاری امراض قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها از جمله پستان، رحم و كولون- به‌ویژه در مردان- است. از سوی دیگر، میوه‌ها و سبزی‌ها، روند پیری را كند می‌كنند. آنها سرشار از ویتامین، پلی‌فنول‌ها، مواد مغذی و عناصر لازم برای فعالیت یك عنصر زنده‌اند. این عناصر نقش آنتی‌اكسیدان را در بدن بازی می‌كنند.
آنتی‌اكسیدان‌ها ملكول‌هایی هستند كه تركیبات آزاد را می‌بلعند و مانع اكسید شدن می‌شوند. لازم به توضیح است كه بدن موجودات زنده نیز همانند آهن اكسید می‌شود. اكسید شدن سبب تولید موادی می‌شود كه در اصطلاح به آن تركیبات آزاد می‌گویند. این تركیبات سلول‌های بدن را از بین می‌برند و همین امر بدن را در برابر سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی، چشمی و عصبی همچون آلزایمر آسیب‌پذیر می‌كند.
طبق تحقیقات دانشمندان، میوه و سبزی‌خورهای حرفه‌ای یعنی كسانی كه حداقل سه عدد میوه و دو بشقاب سبزی در روز می‌خورند، ۳۰ درصد كمتر از دیگران به بیماری‌های قلبی عروقی و ۲۰ درصد كمتر به سرطان مبتلا می‌شوند. طبق نظر محققان، هر نقطه از بدن به مواد موجود در سبزی‌ها و میوه‌های خاصی نیازمند است.
▪ چشم
تمامی میوه‌ها و سبزی‌های سبز، زرد و قرمز رنگ برای چشم‌ها مفیدند. این مواد حاوی كاروتن، ویتامین C، اسیدهای آمینه و تركیبات گوگردی‌اند كه از زجاجیه چشم محافظت می‌كنند و از خطر مبتلا شدن به آب مروارید می‌كاهند.
▪ دستگاه قلبی عروقی
تمامی میوه‌ها و سبزی‌ها به ویژه سیر، پیاز و سبزی‌های خشك از آنجا كه مملو از مواد معدنی، اسیدفولیك، ویتامین ‌C و پلی‌فنول هستند برای دستگاه قلب و عروق مفیدند. این مواد به دلیل فعالیت آنتی‌اكسیدانی خود روی جداره سرخرگ‌ها و مجراهای خونی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۳۰ درصد كاهش می‌دهند. به علاوه پتاسیم مستقیما روی فشار سرخرگ تاثیر می‌گذارد و منیزیم نیز باعث شل شدن جداره قلب و عروق می‌شود.
▪ حلق، حنجره، مری
میوه و سبزی‌هایی كه برگ‌های صلیب شكل دارند ‌(گل كلم، بروكلی و...) به دلیل غنی بودن از مواد معدنی (پتاسیم، منیزیم و...)، ویتامین‌ها و پلی‌فنول‌ها، خطر ابتلا به سرطان دستگاه تنفسی گوارشی را تا ۵۰درصد كاهش می‌دهند.
▪ مغز
توت‌فرنگی، طالبی، میوه‌های قرمز رنگ، مركبات (پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت و لیموترش)، میوه‌های روغنی (گردو، فندوق و...)، میوه‌های خشك، سبزی‌های سبز (به ویژه شاهی آبی، اسفناج، كلم و كاهو) به دلیل داشتن ویتامین‌های K، B، E و همچنین به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌اكسیدانی، خطر ابتلا به اختلالات مغزی و بیماری آلزایمر را از بین می‌برند.
▪ شكم
میوه و سبزی‌های برگ صلیبی (شلغم، گل‌كلم، بروكلی و...)، سبزی‌های پیازی (پیاز، سیر، ترب و...)، سبزی‌های برگدار‌(كاهو، اسفناج و ...) و گیاهان چتری (هویج، جعفری و...) به دلیل داشتن تركیبات گوگردی و ویتامین، برای شكم بسیار مفیدند.
▪ رحم، كولون و راست روده
میوه‌ها به ویژه سیب، گلابی، آلو، گیلاس، توت فرنگی، میوه‌های قرمز رنگ، مركبات، میوه‌های خشك، سبزی‌های پیازی، گیاهان نیام‌دار (لوبیا سبز، نخودفرنگی و...)، ذرت، تره، گیاهان برگ صلیبی و گیاهان چتری برای این اندام‌ها مفیدند.
▪ پوست
میوه و سبزی‌های خشك (عدس، لوبیا قرمز و...)، گیاهان چتری (هویج، جعفری و...)، انگور، گیاهان برگ صلیبی، گوجه، بادمجان، بیشتر سبزی‌های سبز، بیشتر میوه‌ها و به ویژه سیب، گلابی، طالبی، توت‌فرنگی، میوه‌های قرمز رنگ و میوه‌های روغنی سرشار از كاروتن، پلی‌فنول‌ها، ویتامین‌ C و مواد معدنی هستند كه از پیری پوست جلوگیری می‌كنند و در برابر اشعه فرابنفش خورشید نقشی حفاظتی دارند. در ضمن این مواد حاوی فیبرند كه خطر ابتلا به سرطان كولون، راست روده و رحم (در صورتی كه از حبوبات نیز در كنار آنها استفاده شود) را تا حد ۴۰ درصد كاهش می‌دهند.
▪ دهان
تمامی میوه‌های زردرنگ و قرمز، سبزی‌های سبز، گوجه، بادمجان، فلفل‌ فرنگی و سبزی‌های پیازدار به دلیل داشتن ویتامین‌ A خطر ایجاد زخم‌های ماقبل سرطانی حفره دهانی را از بین می‌برند.
▪ شش‌ها
تمامی سبزی‌ها و میوه‌ها چون سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند، خطر ابتلا به سرطان شش را تا ۱۰ درصد كاهش می‌دهند.
▪ روده
میوه‌‌ها به ویژه سیب و مركبات به دلیل داشتن پكتین برای روده مفیدند. پكتین به سوخت ‌و ساز قند و چربی در روده نظم بخشیده و عبور روده‌ای را آسان می‌كند.
▪ دستگاه گردش خون
سیب به دلیل داشتن پكتین و پلی‌فنول‌ها كه گلیسمی و كلسترول خون را كاهش، می‌دهند، برای دستگاه گردش خون مفید است.
▪ استخوان‌ها
اغلب میوه‌ها به ویژه سیب و مركبات، گلابی، آلو، گیلاس، توت فرنگی و میوه‌های خشك، گیاهان برگ صلیبی، تره و گیاهان چتری به دلیل داشتن مواد معدنی سبب تجزیه و جذب كامل كلسیم از سوی دستگاه گوارش می‌شوند. همین امر استخوان‌ها را محكم می‌كند و خطر پوكی را از بین می‌برد.
▪ پروستات
گوجه‌فرنگی حاوی پكتین است و از سرطان پروستات جلوگیری می‌كند.‌
رقیه پور محسنی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید