سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


روابط عمومی ، هنرهشتم


روابط عمومی ، هنرهشتم
برای ایجاد و گسترش تفاهم و اعتماد سازی بین سازمان متبوعه و مخاطبان درون و برون آن فعالیت می كند. روابط عمومی آمیخته ای است از علم، فن و هنر و برای توفیق در آن می بایست از تلاش ها و اقدامات آگاهانه، برنامه ریزی شده و سنجیده همراه با توجه ویژه به امر تحقیق و پژوهش برای استقرار و كسب تفاهم متقابل غافل نبود. از این رو لازم است هر روابط عمومی در حوزه فعالیت خود با تحلیل وضعیت موجود، نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و محدودیت ها را بررسی و ترسیم كرده و برای رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده خود تلاش كند.
روابط عمومی فعالیتی است ممتد ، مداوم و طرح‌ریزی شده كه از طریق آن ، افراد و سازمانها می‌كوشند تا تفاهم و پشتیبانی كسانی را كه با آنها سروكار دارند به دست آورند و در حقیقت بخشی از مدیریت است و در اغلب موارد نقش مغز متفكر ، قلب تپنده ، دست اجراء ، پای پیشرفت ، گوش شنوا ، چشم بینا و زبان گویای سازمان مدیریت آن را ایفا می‌كند. فعالیتی كه روابط عمومی انجام می‌دهد در یك كلمه «ارتباط» از دیدگاه نظری «علم» از جنبه عملی و اجرایی خود «فن» و از جنبه خلاقانه و زیبایی شناختی «هنر» است و آیینه تمام نمای سازمان و جایگاه دریافت و انتقال اطلاعات است. روابط عمومی در حقیقت شبكه هوشیار ، بانك اطلاعات ، مغز متفكر سازمان و پل ارتباطی آن با افكار عمومی و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمایلات و عادات و سلایق متفاوت است و باید خصلتهایی چون قانون مداری ، نظم ، شجاعت ، ابراز عقیده ، تحمل شنیدن آرای مخالفان ، احترام به حقوق فردی و اجتماعی دیگران و صداقت رشد و توسعه نماید.و روابط عمومی یك رفتار مدیریتی است برای كسب تفاهم با گروههای مخاطب برای ایجاد نگرش مشترك، اعتماد سازی وتحقق روابط حسنه كه عالی ترین تجلی زندگی اجتماعی هم هست.
در روابط عمومی ما دست به یك كار ارتباطی می زنیم و سعی می كنیم با استفاده از این ارتباط پیامی را منتقل كنیم، یا ایده ای را گسترش دهیم و این كار را با استفاده از فنون و تكنیك های روابط عمومی انجام می دهیم كه از جمله این تكنیك ها می توان به فعالیت های انتشاراتی و یا ارتباطات رسانه ای با جراید و صداو سیما، تولید خبر و اطلاع رسانی و یا انجام تبلیغات محیطی مثل استفاده از تابلو های تبلیغاتی داخل شهر، نمایشگاه و غیره اشاره كرد.
● مهمترین وظایف روابط عمومی
مهم ترین وظیفه و رسالت هر روابط عمومی آن است كه با مدیریت نظام ارتباطی سازمان متبوعه اش، امر اطلاع رسانی و اطلاع یابی را تحقق بخشد به این معنا كه با برقراری ارتباط دو سویه و تعاملی هدفمند و مستمر، در حوزه فعالیت خویش، اقدام به انجام تازه ترین پژوهش ها در خصوص مخاطب شناسی، نیازسنجی و نظرسنجی كرده و با برنامه ریزی های سنجیده در جهت نفوذ و اقناع افكار عمومی و نهادینه كردن مشتری مداری در آن سازمان حركت كند.
روابط عمومی می بایست با مشتری صادقانه تبادل اطلاعات كرده و به او بگوید توانایی سازمان متبوعه اش در این حد است و نه بیشتر و در عین حال تمام توان خود را در جهت بهبود ارایه خدمات به كار گرفته است و این موضوع را با توجه به گذشت زمان در آینده اثبات كند تا جریان اعتماد سازی اتفاق بیفتد.
روابط عمومی ها با افكار عمومی، یعنی نماینده بخش بزرگی از جامعه روبه رو هستند كه باید تلاش كنند تا از طریق كاربرد روش های علمی و رعایت اصول اخلاقی در آن نفوذ كنند. پس لازم است گرایش ها، نگرش ها، فرهنگ، سطح تحصیلات، مشاغل، روحیات، هنجارها و ارزش های محلی و منطقه ای را بررسی و شناسایی كرده و برای چگونگی ارتباط و تعامل دوسویه برای رسیدن به نفع طرفین برنامه ریزی و اقدام كنند.
▪ و مهمترین وظایف هر روابط عمومی عبارت است از جمع‌آوری و تمركز اطلاعات و اخبار مربوط به فعالیتها ، اقدامات ، طرحها و برنامه‌های سازمان به‌منظور تنظیم گزارش ، خبر و سیاستهای خبری و تبلیغاتی و اجرای طرحهای ارتباطی و انتشاراتی و آماده نمودن اذهان عمومی با توجه به خط مشی كلی سازمان از طریق :
ـ شركت در جلسات مهم هیأت امنا
ـ شورای معاونان و جلسات سیاستگذاری در سطح مدیران و معاونان رده اول سازمان
ـ ارتباط مستقیم و مستمر با مسؤلان
ـ شركت در گردهمایی ها
ـ حضور در سفرهای داخلی و خارجی
ـ دریافت گزارش فعالیتها ، طرحها و برنامه‌های واحدهای مختلف سازمان ، صورتجلسات شوراها و مكاتباتی كه ارزش اطلاع‌رسانی دارند.
ـ جمع‌آوری هر گونه اخبار اطلاعات مورد نیاز به روشهای تلفنی ، شفاهی ، مكاتبه‌ای یارانه‌ای
ـ ارتباط مستقیم با مردم ، جراید ، خبرگزاریها ، رسانه‌های گروهی داخلی و خارجی .
- بررسی مطالب مطروح در رسانه‌های گروهی و مجامع عمومی در ارتباط با فعالیتهای مستقیم و غیرمستقیم سازمان به‌منظور اطلاع‌رسانی ، انعكاس و پاسخگویی در صورت لزوم
- برقراری ارتباط با روابط عمومی سازمانهای دیگر و نهادهای دولتی برحسب ضرورت از طریق به‌كارگیری ابزار ارتباطی مناسب
- حضور در مراكز قانون گذاری و سیاست گذاری در سطوح ملی و ارتباط با نمایندگان مردم و سیاستگذاران پیرامون وظایف و عملكرد سازمان
- بررسی دیدگاهها و سنجش افكار عمومی مردم ، مخاطبان و خدمات گیرندگان در چهارچوب وظایف و در قالب طرحهای تحقیقاتی و ارائه نتایج حاصل به مسئولان سازمان به‌منظور اتخاذ روشهای اجرایی مطلوب و تدوین طرحها و برنامه‌های اجرایی و ارتباطی مناسب
- دریافت یا خرید كتب نشریات ، نوارهای صوتی و تصویری و اطلاعات و لوح ها و نرم‌افزارهای رایانه‌ای و دیگر اطلاعات ، اسناد و مدارك مورد نیاز ایجاد و اداره كتابخانه و آرشیو اطلاعاتی ، مطبوعاتی ، سمعی و بصری و رایانه‌ای مرجع در ارتباط با فعالیتهای سازمان و روابط عمومی با روشهای پیشرفته به‌منظور كاربردهای ارتباطی و استفاده همكاران سازمان
ـ پیگیری انجام به موقع وعده های مسؤولان سازمان به‌منظور انعكاس نتایج حاصل
ـ فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل میان مردم و مسئولان سازمان از طریق برگزاری ملاقات عمومی ، مصاحبه با رسانه‌های گروهی ، برپایی سخنرانیها - ترتیب سفرها ، بازدیدها و ملاقاتها
ـپشتیبانی ، تحلیل و توجیه ارتباطی طرحها و برنامه‌های اجرایی سازمان به‌منظور روشن شدن اذهان عمومی.
ـ انعكاس فعالیتها ، برنامه‌ها و طرحهای سازمان به مردم ، دولت و نهادها و سازمانهای داخل و خارج كشور از طریق :
۱) سخنگوی سازمان
۲) تهیه و تدوین اخبار بیانیه‌ها اطلاعیه‌ها آگهی‌ها و پیامهای سازمان
۳) ترتیب نشر و انعكاس آن در رسانه‌های گروهی
۴)انتشار نشریه ادواری داخلی و چهارچوب قوانین مصوب
۵)انتشار نشریات ادواری و غیر ادواری برای عموم مخاطبان
۶) تهیه عكس اسلاید فیلم تیزر گزارش ، گزارش آگهی نوارهای صوتی و دیگر فعالیتهای سمعی و بصری و نوشتاری و رایانه‌ای از فعالیتهای سازمان آرشیو آنها و انعكاس و پخش آنها از طریق رسانه‌های گروهی .
۷) انتشار عملكرد سازمان و واحدهای مختلف آن در چارچوب قوانین مصوب
۸) برپایی نمایشگاههای گوناگون و شركت در نمایشگاههای مرتبط
۹) طراحی و اجرای فعالیتهای ارتباطی و تبلیغی كلان سازمان
ـ ایجاد حسن رابطه و جلب مشاركت بین كاركنان و مسئولان سازمان در ستاد ، واحدهای تحت پوشش و مراكز استانها از طریق :
۱)برقراری جلسات داخلی و ایجاد نظام پیشنهادها و انتقادها و انعكاس پیشنهادها و انتقادهای كاركنان به مسئولان
۲) ایجاد وحدت رویه و نظارت بر حسن اجرای امور انتشاراتی ، تبلیغاتی و ارتباطی سازمان
۳) طراحی سازمان و شرح وظایف روابط عمومی برای بخشها و مؤسسات و واحدهای مختلف تحت پوشش سازمان و اصلاح و ارتقای سطح روابط عمومی های موجود
۴) اجرای امور نگارشی و هنری در زمینه‌های تبلیغاتی و انتشاراتی ستاد و سازمان مركزی
۵) اجرا و ارائه خدمات و برنامه‌های فرهنگی تبلیغی و هنری در قالبهای گوناگون به همكاران
۶) مطالعه ، بررسی - ارزیابی برنامه‌ریزی و تجهیز مستمر روابط عمومی و فعالیتهای آن به‌منظور ارتقای كیفیت و بهینه سازی فعالیتهای تبلیغاتی ، انتشاراتی و ارتباطی براساس روشهای پیشرفته و به روز آموزش مستمر همكاران روابط عمومی و نیز تشكیل دوره‌هایا نشستهای توجیهی كوتاه مدت برای مدیران و كاركنان سازمان در زمینه روابط عمومی و ارتباطات و ارائه مشاوره و ارشاد واحدهای سازمان در این زمینه‌ها.
۷) مشاركت و برنامه‌ریزی جهت برگزاری سمینارها ، كنفرانسها، نمایشگاهها و كمیته‌های بازرگانی ، صنعتی ، تبلیغاتی ، فرهنگی ، هنری و فنی سازمان
۸)عقد قرارداد ، مجریان طرحهای روابط عمومی كه به بیرون از سازمان سفارش داده می‌شوند.
۹) تهیه ، تنظیم و پیشنهادهای برنامه و بودجه سالانه روابط عمومی
۱۰) اجرای سایر امور مربوط كه برحسب ضرورت از طریق بالاترین مقام سازمان برای اقدام ابلاغ می‌گردد.
منابع :
۱-روزنامه همشهری -گفتگو با فرداد محمدی كارشناس روابط عمومی
www.irantelecom.ir۲-سایت شركت مخابرات -
www.hemami.persianblog.com۳-وبلاگ روابط عمومی
منبع : هفته نامه فصل نو


همچنین مشاهده کنید