جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


رونق خانه‌ها در مرکز شهر


رونق خانه‌ها در مرکز شهر
در كشوری كه بخش قابل توجهی از درآمدش را پول حاصل از فروش نفت تشكیل می‌دهد، اعتقاد به فروش بنزین به قیمت ارزان‌تر از خرید آن شاید اعتقاد درستی نباشد.
شاید از این بابت كه ممكن است عده‌ای تصور كنند چون نفت داریم باید از آن استفاده كنیم و به قول معروف فرقی باید بین هزینه مصرف سوخت در ایران به عنوان یك كشور نفتی با كشورهایی كه نفت از ما می‌خرند وجود داشته باشد.
اما اگر دریابیم كه می‌توانیم به جای صادرات نفت‌خام بخشی از آن را با احداث پالایشگاه به سوخت تبدیل كنیم تا مجبور نباشیم بنزین را گران‌تر از نفت‌خام صادراتی وارد كنیم، معتقد خواهیم شد كه اجبار به مصرف صحیح بنزین به نفع كشور است. در چنین وضعیتی لازم است قبل از هرگونه اقدام، تاثیر نوع روشی كه برای مصرف صحیح بنزین قرار است اجرا شود را بر كلیه بازارهای اقتصادی بررسی كرد. بازار مسكن در میان بازارهای ارز و طلا، سهام و خودرو در حال حاضر رونق بیشتری دارد. به عبارت دیگر جنب‌وجوش یا همان تقاضا در این بازار به نسبت بازارهای دیگر بیشتر است.
با اعلام خبر ناگهانی سهمیه‌بندی بنزین در شرایطی كه مسوولان از توزیع بنزین به صورت سهمیه‌بندی در مردادماه خبر داده بودند، به نظر می‌رسد كه بازار مسكن تحت تاثیر قرار گیرد، به‌طوری كه تاثیر آن در مناطق مختلف با توجه به میزان مسافت احتمالی با مراكز تجاری و اداری شهر متفاوت خواهد بود و از سوی دیگر متقاضیان سكونت در شهر تهران را نسبت به شهرها و شهرك‌های اطراف شهر افزایش دهد.
● برای ابراز عقیده زود است
افزایش قیمت بنزین تاثیر زیادی بر روند افزایش اقلام دیگر می‌گذارد و از این رو می‌توان به افزایش قیمت اجاره‌بها اشاره كرد.
كمال‌الدین ترابی، مدیر آژانس املاك رایزن با بیان این مطلب گفت: ابراز عقیده در مورد میزان تاثیر سهمیه‌بندی بنزین بر افزایش اجاره‌بها را باید حداقل بعد از گذشت چندهفته اعلام كرد، زیرا هنوز معامله‌ای انجام نشده است و مالكان از افزایش قیمت خبری نداده‌اند.
وی افزود: به عقیده من سهمیه‌بندی بنزین همچون اقلام دیگر، شوكی را در بازار مسكن ایجاد می‌كند، اما پس از یك توقف و ركود نسبی روند افزایش قیمت ادامه می‌یابد.
ترابی تصریح كرد: بیشترین تاثیر این تصمیم‌گیری بر افزایش میزان اجاره‌بها است. وی گفت: سهمیه‌بندی بنزین و افزایش میزان هزینه رفت و آمد افراد به تنهایی موضوع نگران‌كننده‌ای نیست، بلكه تاثیر آن بر افزایش اقلام مصرفی خانوارها و افزایش هزینه معیشتی زندگی مردم بسیار زیاد است، از این رو اگر میزان مصرف روزانه سوخت خودرو در طرح سهمیه‌بندی بنزین افزایش یابد، كالاهایی كه در این چند روز قیمت آن افزایش یافته، كاهشی نخواهد داشت.
● تاثیر شایعات، بیشتر از تصمیمات
اجرای طرح سهمیه‌بندی شدن بنزین مانند افزایش قیمت بنزین بر میزان قیمت تمام اقلام مصرفی تاثیرگذار خواهد بود، اما تاثیر شایعات در این بازار به مراتب بیشتر از اتفاقات دیگر خواهد بود. محسن دهقان، مدیر آژانس املاك ایساتیس با بیان این مطلب گفت: بخش زیادی از التهاب بازار مسكن مربوط به شایعات است، اظهارنظرهای غیركارشناسانه كه صاحبنظران مختلف در مورد بازار مسكن می‌كنند خود عاملی بر گرانی در این بازار است، گاهی اوقات تبصره ۶ بودجه و اكنون سهمیه‌بندی بنزین بهانه آن است. وی افزود: سهم این اظهارنظرها در گرانی بازار به مراتب بیشتر از سهم سهمیه‌بندی شدن بنزین است.
افزایش قیمت مسكن در مناطق مركزی قابل پیش‌بینی است
با گذشت چند روز از اعلام سهمیه‌بندی، نمی‌توان تاثیر آن بر بازار مسكن را تحلیل كرد. وهابی،‌ مدیر آژانس مسكن دهخدا، با بیان این مطلب گفت: پس از اعلام سهمیه‌بندی بنزین میزان معاملات برای خرید و فروش كاهش یافته است و صاحبان آپارتمان‌ها افزایش قیمتی را به ما اعلام نكرده‌اند.
وی افزود: سهمیه‌بندی بنزین تاثیری متفاوت با افزایش قیمت آن بر بازار مسكن خواهد داشت و احتمال دارد شاهد افزایش قیمت‌ها فقط در مناطق مركزی تهران باشیم.
سمیه فراهانی
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید