جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


فقط چند قدم تا خود شکوفایی


فقط چند قدم تا خود شکوفایی
● چرا لازم است من مهارت های زندگی را بدانم؟
▪ مهارت های زندگی یعنی:
ـ توانایی هایی كه با تمرین پیگیر و دائمی در ما پرورش می یابند و ما را برای روبه رو شدن با كشمكش ها و مسایل روزانه زندگی آماده می كنند.
ـ افزایش توانایی های روانی- اجتماعی و بالا بردن قدرت سازگاری پایداری در مقابل مشكلات.
ـ پیشگیری از به وجود آمدن عادت ها و رفتارهایی كه در بهداشت جسم و روان ما آسیب می رساند.
● انواع مهارت های زندگی
▪ مهارت اول، توانایی تصمیم گیری:
پرورش این توانایی به ما كمك می كند تا بتوانیم به طور فعال و توانا در مورد رفتار و اعمال خود تصمیم بگیریم و برای انتخاب های خود به ذهن مان مهلت سنجیدن بدهیم و پس از ارزیابی صحیح نتیجه هر انتخاب به دور از هر گونه شتابزدگی یا تردید تصمیم بگیریم.
▪ مهارت دوم، توانایی خودآگاهی:
خود را بشناسیم یعنی با فكر كردن و مطالعه و بررسی دقیق آگاه شویم كه نقاط قدرت و توانایی و نقاط ضعف و خواسته ها و ترس ها و بیزاری ما چیست. با رشد و پرورش خود آگاهی می توانیم بفهمیم كه تا چه اندازه تحت فشارهای بیرونی و درونی هستیم و چگونه با آن ها كنار بیائیم.
▪ مهارت سوم، توانایی حل مساله و مساله گشایی:
مسایل مهم زندگی موضوع هایی كه روزانه به عنوان مشكل یا مساله برای هر یك از ما مطرح می شود اگر چنانچه حل نشده باقی بماند فشار روانی ایجاد می كند كه هم به بدن ما آسیب می رساند و هم به روان و سلامت روان. بنابراین لازم است روبه رو شدن با مسایل زندگی و حل مناسب و منطقی آن ها را یاد بگیریم و با افراد مطمئن و توانا مشورت كنیم.
▪ مهارت چهارم، توانایی تفكر خلاق:
یاد بگیریم كه تسلیم محض نباشیم و با افكار و ایده های نو و جالب محیط زندگی خود را پویا و فعال كنیم. توانایی تفكر خلاق می تواند علاوه بر این كه در برخورد با مسایل و مشكلات ما را یاری كند، بلكه حتی هنگامی كه مشكل خاصی هم وجود ندارد انسان با سازگاری بیشتر به زندگی روزمره و فعالیت های خود بپردازد.
▪ مهارت پنجم، توانایی تفكر انتقادی:
با آموزش این مهارت یاد می گیریم در برخورد با ارزش های نامناسب و ناسالم فشار گروه و افراد و اطرافیان و تاثیرات رسانه های گروهی مقاومت و پایداری داشته باشیم و از صدمه و آسیب های مختلف درامان باشیم.
▪ مهارت ششم، توانایی روابط سالم با دیگران:
این مهارت و پرورش آن در برقراری روابط سالم با دیگران ما را توانا می سازد یعنی می توان با آگاهی و شناخت از حد و حدود متعادل نه زیاده روی و نه از انزواطلبی و گوشه گیری با افراد خانواده و محله و همسایه ها و همكلاسان و همسالان ارتباط برقرار كرد. روابط سالم و متعادل باعث رشد فردی و اجتماعی هر دو می شود.
▪ مهارت هفتم، توانایی روبه رو شدن با هیجان ها:
این توانایی و مهارت را اگر در خود پرورش دهیم سبب می شود تا هیجان های خود و دیگران را بشناسیم و اگربا حالات هیجانی مثل غم و خشم و شادی یا ترس روبه رو شدیم بتوانیم با ابزار هیجان به روش مناسب رفتار كنیم.
▪ مهارت هشتم، توانایی همدلی:
این مهارت كمك می كند كه بتوان انسان های دیگر را حتی وقتی با آن ها بسیار تفاوت داریم بپذیریم و به ارزش انسانی آن ها احترام بگذاریم و رفتارهای پذیرنده و حمایت كننده متعادل و مناسب داشته باشیم.
▪ مهارت نهم، توانایی مقابله با فشارهای روزانه:
همه ما در زندگی روزانه با فشارها و تنیدگی ها مواجه ایم كه با شناختن آن ها می توانیم با روش های درست آسیب های آن ها را به خودمان كم كنیم.
▪ آخرین مهارت، توانایی خود نظم بخشی:
مهارتی كه با خودشناسی و برنامه ریزی مناسب در تمام كارها و فعالیت های روزانه پرورش می یابد.
از جمله نظم در ساعات خواب و بیداری، نظم در انجام كارهای روزانه و تربیت بدنی مناسب و متعادل آن ها و نظم در غذا خوردن و استراحت كردن و انجام فعالیت های ورزشی و تفریحی كه سبب تقویت و پرورش توانایی ها و بروز استعدادهای ما می شود. اكنون كمی بیندیشیم؛ چرا لازم است مهارت های زندگی را بشناسیم و آن ها را یاد بگیریم و در زندگی روزانه به كار بگیریم؟!
نسرین نجاتی دانش
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید