جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


افغانستان و فاجعه ای که ادامه دارد...


افغانستان و فاجعه ای که ادامه دارد...
جوانان افغان روز به روز رنگ پریده تر می شوند.خرید و فروش مواد مخدر پس از حضور اشغالگران آمریکایی و انگلیسی در کابل و دیگر شهرها رونق تاسف باری داشته است.به راستی چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟کشت خشخاش در مزارع افغانستان چندین برابر شده است.نکته جالب توجه اینکه نیروهای اشغالگر نه تنها با این مسئله مبارزه نمی کنند،بلکه در جهت تقویت این روند شوم گام بر می دارند.مواد مخدر موجود در افغانستان باعث افزایش فعالیت سوداگران مرگ در کشورهای دیگر منطقه شده است.این سوداگران واسطه ای هستند که مواد مخدر را از مزارع خشخاش به دست مصرف کنندگان می رسانند و در این میان پول کلانی به جیب می زنند.
دفتر سخنگوی نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یونیما) در گزارشی اعلام کرده است که مجموع ارزش اقتصادی تریاک صادر شده از این کشور در سال۲۰۰۷میلادی به چهار میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال قبل ۲۹درصد افزایش دارد. در این گزارش آمده است هم‌اکنون اقتصاد مواد مخدر ۵۳ درصد عواید ناخالص افغانستان را تشکیل می‌دهد. در سال جاری میلادی از ۱۹۳هزار هکتار مزارع خشخاش این کشور، هشت هزار و ۲۰۰تن تریاک برداشت شد که از نظر سطح زیرکشت ۱۷درصد و از نظر تولید۳۴ درصد نسبت به سال۲۰۰۶میلادی افزایش دارد.
اهمیت این صادرات مهلک بنابر خطرات ناشی از قاچاق در مرزها زمانی مشخص می‌شود، که ارزش صادرات تریاک افغانستان از محل تولید هروئین پس از رسیدن به خیابان‌های مسکو، لندن و پاریس به چند برابر می‌رسد. در حالی که تریاک عوایدی را برای افغانستان به بار می‌آورد، اما بیش از ۹۰درصد آن نصیب گروه‌های جنایتکار بین‌المللی و شبکه‌های تروریستی می‌شود.
دفتر یونیما در افغانستان اعلام کرد که۲۴ درصد تریاک افغانستان در سطح جهانی کشف می‌شود که این رقم در برابر۴۸درصد کوکائین کلمبیا که ضبط می‌شود بخش کوچکی از مواد مخدر افغانستان را تشکیل می‌دهد. در آسیای میانه رقم جلوگیری از مواد مخدر کمتر از چهار درصد است که عمدتا در تاجیکستان توقیف می‌شود. از سال ۲۰۰۵میلادی بدین سو، مسیرهای جدید قاچاق هروئین از طریق پاکستان و آسیای میانه به چین و هندوستان بوده است.
به راستی چه کسانی پاسخگوی فاجعه افغانستان هستند؟افغانستان علاوه بر اینکه پس از حضور اشغالگران به کانون تولید مواد مخدر در آسیا تبدیل شده است،بلکه به عنوان کشوری رابط میان شرق و غرب آسیا در جابه جایی،توزیع و فروش مواد مخدر نقش مستقیمی ایفا می کند.سکوت سازمانهای بین المللی در این راستا جای بسی سوال دارد.البته همان گونه که اشاره شد گروههای جنایتکار بین المللی و شبکه های تروریستی از جابجایی مواد مخدر آسیا سود کلانی می برند.
ارتباط این گروهها با واشنگتن و لندن نیز بلا انکار است.حمایت اشغالگران آمریکایی و انگلیسی از شبکه های تولید و توزیع مواد مخدر در افغانستان بر هیچ کس پوشیده نیست.در این میان انگلستان نقش پررنگ تری نسبت به آمریکا ایفا می کند.لندن سعی دارد خود را در سود معاملات ناشی از فروش قاچاق خشخاش میان افغانستان و شبکه‌های قاچاق بین المللی سهیم سازد.در این خصوص آمریکا نیز به همپیمان خود چراغ سبز نشان داده است.
در این میان مشخص است که جوانان افغانی چه وضعیتی دارند.اشغالگران آمریکایی و بریتانیایی سعی دارند به هر نحو ممکن از پویایی و نشاط این جوانان جلوگیری نمایند.نشاط و سرزندگی جوانان افغانی موجب زمینگیر شدن نیروهای اشغالگر خواهد شد.
از این رو لندن و واشنگتن سرمایه گذاری زیادی بر روی تقویت تولید مواد مخدر در افغانستان انجام داده اند.آنها با این کار دو هدف عمده را دنبال می کنند:
۱) یکی اینکه مانع از بروز پویایی ،نشاط و خلاقیت جوانهای افغان شده و به این وسیله حضور دراز مدت خود در افغانستان را تضمین می نمایند.
۲) دوم اینکه در معاملات پنهانی مواد مخدر خود را یک طرف حساب می دانند.
سالیان درازی است که وجود مواد مخدر در افغانستان به یک معضل تبدیل شده است.این معضل پس از حمله آمریکا به افغانستان و اشغال این کشور تقویت شد.حال مسئله اصلی اینجاست که این معضل باید چگونه و توسط چه کسانی حل شود؟پاسخ این سوال را باید از لابه لای حقایق موجود در افغانستان جستجو نمود.مسلما نیروهای اشغالگر آمریکایی قادر به حل این مسئله نخواهند بود!آمریکا و انگلستان از اصلی ترین حامیان توسعه مواد مخدر در آسیا و افغانستان محسوب می شوند.در چنین شرایطی چگونه و بر اساس کدام مکانیسم حامیان تولید مواد مخدر در مقابل گسترش مرگبار این مواد جلوگیری می کنند؟
سازمانهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد نیز به علت نفوذ آمریکا و انگلستان در شورای امنیت نتوانسته است معضل تولید مواد مخدر در افغانستان را بهبود بخشیده یا از وسعت و دامنه تشدید آن بکاهد.
در چنین شرایطی پاکسازی افغانستان از مواد مخدر و جلوگیری از پخش این مواد در آسیا و دیگر نقاط جهان باید توسط دولتها و ملتهای آگاه و فعال صورت گیرد.در این میان همسایگان افغانستان از جمله جمهوری اسلامی ایران و چین نقش مهمی بر عهده دارند.نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بارها با سوداگران مرگ در مرزهای شرقی کشور مبارزه نموده و عده ای از آنها را نیز به هلاکت رسانده است.نباید فراموش کرد که خطر توسعه مزارع خشخاش و مراکز تولید مواد مخدر در افغانستان باید به هر نحو ممکن مهار شود.مسئله ای که احقاق آن اراده عمومی و بین المللی کشورهای آگاه را می طلبد.
سید رضا حسینی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید