جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ماکارونی غذای محبوب بچه ها یا بزرگتر ها


ماکارونی غذای محبوب بچه ها یا بزرگتر ها
ماکارونی به گروهی از محصولات خمیری آماده پخت که از سمولینا و آرد یا مخلوطی از آن ها و آب ، بدون استراحت اولیه خمیر حاصل می شود (تخمیر در آن انجام نمی شود) .
● انواع ماکارونی:
اسپاگتی: به نوعی ماکارونی که به صورت رشته های بلند، باریک و تو پر گفته می شود به طول حداقل cm ۲۰
▪ ورمشیل:
به نوعی ماکارونی که به صورت رشته های باریک و تو پر (باریکتر از اسپاگتی ) و پیچ خورده ویا به صورت رشته های کوتاه باشد گفته می شود.
▪ لازانیا:
به نوعی ماکارونی که به صورت ورقه های نازک و پهن باشد گفته می شود.
▪ سمولنیا:
آرد حاصل از گندم دورم است ، بهترین سمولینا برای تهیه ماکارونی از گندم دورم سخت زمستانه تهیه می شود و سمولینای حاصل از این گندم حدود ۱۳ الی ۵/۱۳ درصد پروتین خواهد داشت و کیفیت گلوتن مناسب تر و دارای نشاسته کمتر است بنابراین ماکارونی حاصله در هنگام پخت به خوبی متورم شده قوام خود را حفظ می کند و ذرات آن در آب پخت وارد نمی شود و هنگام آب کشی لغزنده تر است .
● مواد اولیه :
▪ مواد اصلی عبارتند از سمولینا یا آرد و آب.
▪ سایر مواد: علاوه بر مواد اولیه می توان از مواد زیر در تهیه ماکارونی استفاده نمود،نمک، تخم مرغ، گلوتن، شیر خشک، سبزی ها، گوجه فرنگی، آرد سویا، ریبوفلاوین بتا کاروتن، اسید اسکوربیک، لیسیتین، استرها منوودی گلیسرید دی استیل تارتاریک اسید، پودر پیاز، پودر سیر، صمغ ها، پودر اسفناج و کرفس، آرد بادام زمینی
● نکات قابل توجه هنگام خرید ماکارونی
بسته بندی ماکارونی. مواد بسته بندی ماکارونی باید به نحوی باشد که آن را از تبادل رطوبت ، نفوذ آلودگی و شکستگی حفظ نماید. بسته بندی کاملاً سالم بوده و قسمت هایی پرس شده یکنواخت و بدون پاره شدگی و سوراخ باشد.
برای بسته بندی ماکارونی می توان از موادی نظیر پلی اتیلن ، انواع پلی پروپیلن ، آلومینیوم فویل و مقوا با رعایت ضوابط استاندارد استفاده نمود . ماکارونی باید عاری از هرنوع مواد خارجی نظیر شن ،خاک،قطعات فلزی و غیره باشد.
ماکارونی موجود در بسته باید فاقد ترک خوردگی، قطعات شکسته، لک باشد و دارای صافی یکنواختی باشد.
● نگهداری ماکارونی درمنزل: بسته های ماکارونی در جای خشک و خنک نگهداری شود. بسته بندی ماکارونی سالم و بدون آسیب باشد. و در صورتی که مقداری از ماکارونی خشک استفاده نشد بقیه ماکارونی را از لفاف خارج کرده و درون ظرف دربسته نگهداری کنید.
محل نگهداری بایداز تهویه مناسب برخوردار باشد و ماکارونی در معرض مستقیم حرارت و نور و هوای مرطوب و آلوده قرار نگیرد. از سطح زمین حدوداً ۵۰ سانتی متر بالاتر و با کف زمین در تماس نباشد و محل نفوذ حشرات و جوندگان نبوده و کنار مواد شوینده و مواد شیمیایی نباشد.
رعایت نکردن موارد فوق باعث آلودگی میکروبی، کپک، ترک خوردگی، خردشدگی ماکارونی شده و ماکارونی را برای مصرف غیرقابل استفاده می نماید.
ماکارونی زرد کهربایی و یا زرد روشن بوده و بوی طبیعی مخصوص به خود داشته باشد و دارای بوی ماندگی و غیرطبیعی نباشد ماکارونی باید عاری از حبابهای هوا، لکه های سیاه و برجستگی های تیره، لکه های قهوه ای و لکه های سفید باشد.
● در هنگام پخت ماکارونی به این نکات توجه نمائید.
۱) ماکارونی مورد استفاده نباید بوی کهنگی و ماندگی بدهد.
۲) ماکارونی نباید دارای ترک و خردشدگی باشد.
۳) هنگام پخت، ماکارونی ها نباید بهم چسبیده و یا خرد شوند.
۴) ماکارونی پخته نباید لعاب بیش از اندازه داشته باشد.
۵) ماکارونی پخته شده باید بو، مزه و طعم ماکارونی را داشته باشد.
۶) براحتی جویده و قابل هضم باشند
منبع : ایرانیان انگلستان


همچنین مشاهده کنید