شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
عبادت و بعد معنوی
عبادت اسلام، انسان را به پاکی وصفای دورن وا میدارد، او را از الایشها پاکیزه نگاه می دارد، روح را ارامش می بخشد و رابطه انسان را با ملکوت اعلا مستحکم می سازد و این خود موجب تقویت روح انسان و پاکی و صفای او است. با تامل در اوراد و اذکار نماز و خلوص و توجه قلب به ساحت قدس الهی، و نیز مقاومت درونی که از روزه حاصل می گرددن هم چنین با دقت در دیگر ادعیه و عبادات واجب و مستحب، به ویژه به لحاظ انجام دادن انهادر اماکن مقدسه، تمامی اینها حاکی از یک برنامه حساب شده برای پاکسازی و طهارت درون انسان و رشد و تکامل اوست.
در سوره <شمس> می خوانیم: <قد افلح من زکاها> به یقین رستگار است کسی که درون خود را پاکیزه نماید> و هدف بعثت را همین <تزکیه> خوانده: <یتلو علیهم آیاتک و یعلمهم الکتاب و الحکمه و یزکیهم> پیامبری که نشانهها و آیات الهی را بر مردم بر می شمرد و تلاوت می کند، شریعت و احکام الهی را به آنان می اموزد. به آنان بینش می دهد و آنان را پاکیزه می گرداند.
انسان در درون خود احساس می کند که بر فزاز هستی نیروی برتری هست که تمامی هستیها را فرا گرفته و خود را ذره ای کوچک می بیند که بر روی امواج متلاطم هستی شناور است، آن نیروی برتر و قدرت مند است که او و دیگر ذرات هستی را نگاه داشته، به علاوه همین عجز و ناتوانی او را به سوی کمال و توانایی مطلق رانده، توجه درونی او را به سوی کمال مطلق معطوف داشته است. از این رو از درون خود می کوشد تا این میل و رغبت و عشق به کمال مطلق را در صورت کلمات و الفاظ (ادعیه و اذکار) ابزار دارد.
عبادتها و نیایشها ـ به شکل اهی گوناگون ـ صورت های تجسد یافته ابراز عواطف درونی او است که برملا می سازد هر دین و ایینی به شکلی قسمتی از نمایش های نیایش جوشان انسانی را سرلوحه عملی خود قرار داده است.
در آیین های کهن هندویی و زرتشتی نمونه هایی از این گونه نمایش های عبادی ـ نیایشی وجود داشته است اما به نظر می رسد که شکل های موسوم آمیخته با بسیاری از خرافات و بدعت های ناروا گردیده است.
این گونه ناهنجاریها در تعلیمات دینی اکم کم وسعت یافت و حجیم تر گردید تا آغاز قرن هفتم میلادی که پیامبر اسلام شریعتی پاک و منزه بر بشریت آن روز عرضه داشت. در این آیین عبادات و ادعیه و اذکار حاکی از توحیدی ناب و معنویتی پاک بود.
و انسانها که تشنه چنین آب زلال و گوارایی بودند، گمشده خود را در شریعت اسلام یافتند و از جان و دل آن را پذیرفتند.
بر پایه تعالیم قرآن کریم، دین نیامده که بر مردم دشواری تکلیف را تحمیل کند، بلکه آمده تا آنان را از بار سنگین تیرگی درون رهایی بخشد./
<ما یرید الله لیجعل علیکم من حرج و لکن یرید لیطهر کم و لیتم نعمته علیکم و لعلکم تشکرون. خداوند نمی خواهد بر شما تنگ بگیرد، بلکهمی خواهد شما را پاک و نعمت خود را بر شما کامل نمایدن باشد تا سپاس گذار باشید.>
<هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلو علیهم السلام آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین. او (خداوند) از میان مردم جاهل پیامبری از خودشان برگزید، تا آیات او را بر آنان بخواند و آنان را پاک سازد و کتاب (شریعت حق) را به آنان بیاموزد، و بینش حکمت را در دل آنان بیافروزد، گرچه پیش از این دل گم راهی اشکاری به سر می بردند>.
این آیه به سه مطلب اساسی اشاره دارد:
۱) تزکیه، پاک سازی درون و اراسته نمودن شخصیت والای انسانیت که در پس پرده کالبد جسمانی او نهفته است.
۲) تعلیم کتاب، یعنی شریعت که حاوی نبشته های تکلیفی و شریعی است.
۳) آموزش حکمت، یعنی بینش درونی که مایه اراسته شدن رفتار و کردار انسان می باشد و همین بینش درونی غایه الغایات است که ادمی را به اوج کرامت انسانی می رساند.
عبادات در اسلام به گونه پاک و خرد پسند و موافق فطرت اصیل انسانی عرضه شده است. در این عبادات نه فقط نیایش شایسته پروردگار و تقرب او به درگاه الهی لحاظ شده، بلکه پاک سازی درون و پالایش نفس نیز مورد عنایت واقع شده، برایند این دو گرایش موجب تعادل در ابعاد وجود انسان است.
<مخلصین له الدین حنفا و یقیموا الصلاه بندگان خالص خدا در پیشگاه حضرت حق با درونی پاک و اراسته و از هر گونه الایشی پیراسته، به نیایش بر می خیزند>
<ان الصلاه تنهی عن الفحشا و المنکر و لذکر الله اکبر نماز، ادمی را از ناهنجاری در کردار و رفتار باز می دارد و از آن بالاتر، یاد خدار را در دلها زنده نگه می دارد.>
<واستعینوا باصبر و الصلاه و انها لکبیره الا علی الخاشعین از خو گرفتن به مقاومت و نیایش به درگاه ربوبیت کمک بگیرد ـتا شما را همواره زنده دل و نشاط افزا نگاه دارد ـ همانا نیایش پاک و به دور از الایش باری سنگین است، جز بر کسانی که لذت خشوع و خضوع در پیشگاه الهی را دریافته اند>
البته این از ویژگی های عبادت در اسلام است که نخست درون و سپس برون را پاکیزه می گرداند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در اینباره می فرماید: <هر گاه در جلوی خانهای شما ابی روان باشد و پیوسته روزی پنج بار در آن آب شستشو کنید، آیا دیگر چرکی و الودگی بر بدن شما باقی می ماند؟>
فرمود: <نماز های پنج گانه همانند همان آب جاری است که هرگاه بنده خالص خدا نمازی به جا آورد، الودگی های حاصله برطرف می شود>
اصولا شریعیت به این گستردگی که تمام ابعاد حیات جامعه را زیر دیدگاه خود قرار داده باشد و در هر یک نظر داده باشد، همانند شریعت اسلام در دست نیست. یگانه دین الهی زنده جهان، اسلام است و بس.
<ان الدین عند الله الاسلام... اسلام تنها شریعتی است که نزد خدا پذیرفته شده...>
<و من یبتغ غیر الاسام دینا فلن منه و هو فی الاخره من الخاسرین، و هر که جز اسلام ایینی بجوید، هرگز از او پذیرفته نمی شود و در نهایت زیان برده است>
منبع : سایت قرآنی سحر سحر
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
حجاب دولت حماس ایران رئیس جمهور پاکستان رئیسی گشت ارشاد دولت سیزدهم کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور خانواده سردار رادان تهران سیل قم سازمان سنجش فضای مجازی اصفهان شهرداری تهران پلیس زنان
خودرو یارانه دلار قیمت خودرو آفریقا تورم قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو سایپا ایران خودرو ارز
پایتخت سریال پایتخت تلویزیون موسیقی سریال ترانه علیدوستی فیلم سینمای ایران مهران مدیری کتاب سحر دولتشاهی
هوش مصنوعی کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
غزه فلسطین رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا جنگ غزه روسیه طالبان ایالات متحده آمریکا اوکراین ترکیه طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال آلومینیوم اراک جام حذفی استقلال فوتسال بازی بارسلونا تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال تراکتور
همراه اول ناسا الماس تسلا سامسونگ فیلترینگ
مالاریا آلزایمر پیری کاهش وزن سلامت روان زوال عقل