جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مسئله سال


مسئله سال
کمتر از یک ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است و مردم، مسئولان امر، احزاب و گروههای سیاسی به همراه کاندیداهای مورد نظرشان، خود را برای برگزاری انتخاباتی شکوهمند آماده می کنند.۲۲بهمن امسال و حضور میلیونی مردم که خود را پاک باخته انقلاب و آرمانهای آن می دانند، نشانه ای روشن و پیامی آشکار برای کسانی بود که در پندار باطلشان خورشید انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی(ره) در پشت دیوار فراموشی رو به افول نهاده است.
جوانان پرشور و مردان و زنانی که جوشش درونشان عشق به اسلام و آرمانهای انقلاب اسلامی است به خوبی نشان دادند که انقلاب و شعارهای آن، امروز در میان آنان زنده تر از گذشته است و کسانی که به شعارهای انقلاب اسلامی توجه بیشتری نشان می دهند، بیشتر مورد وثوق و علاقه مردم قرار می گیرند.
مقام معظم رهبری انتخابات مجلس هشتم را مهمترین مسئله امسال عنوان کرده و آن را میدان بزرگی برای نشان دادن عزم و استقامت، رشد ملی و دانایی و بصیرت ملت ایران دانسته و تاکید می نمایند که تلاش برای شناسایی و انتخاب نامزدهای اصلح و مراعات رفتار صحیح انتخاباتی و پرهیز از تخریب نامزدها، باید مدنظر مردم و گروه های سیاسی قرار گیرد.
به راستی با وجود همه مسایل و مناسبات داخلی و خارجی خصوصاً فشارها، تهدیدها، تحریم ها و توطئه هایی که از سوی دشمن در سال جاری علیه ملت ایران صورت گرفت و در مواقعی کشور را در آستانه یک برخورد و چالش جدی با دشمن قرار داد، چرا انتخابات مجلس مهمترین مسئله سال می شود؟ این یادداشت و نکاتی که در پی خواهد آمد درصدد تبیین این موضوع است؛
۱) یکی از دلایل عمده تعبیر «امتحان الهی» برای انتخابات پیش رو، رفتار و عملکرد برخی از گروه ها و جناحهای سیاسی کشور است که با بداخلاقی های سیاسی و انتخاباتی، پای خود را از حریم شأنیت و شایستگی مردم و نظام اسلامی فرا می گذارند. نگاهی گذرا به چگونگی رفتار آنان نشان می دهد که متأسفانه پیروزی خود را در عرصه انتخابات الزاماً در گرو طرد و حذف رقیب به هر قیمت می دانند. نقدهایی که کارکرد تخریب دارند و تضعیف هایی که بوی حذف از آن به مشام می رسد با ادبیات و لحن سیاسی که گاه مرز بی انصافی و بدگویی را درمی نوردد، حاصل آن چیزی است که این روزها کم و بیش دیده می شود. در این میان بعضی برای نیل به مقصود، حتی اصل کارآمدی نظام و انقلاب را نیز زیر سؤال می برند تا رقیب خود را مورد بازخواست قرار دهند و متأسفانه آنچه مورد غفلت قرار می گیرد مصلحت عمومی و منافع ملی کشور است که در میان دعواهای جناحی به سادگی قربانی می شود.
حقیقت آن است که پایه های حکومت و نظام اسلامی بر دوش مردم مسلمان و انقلابی ایران استوار است و حضور همه جانبه و هوشمندانه آنان در تمامی صحنه های دفاع از آرمانهای انقلاب- بویژه در انتخابات- ضامن بقاء و تداوم آن شده و می شود. هیچ قدرت و سلاحی نیز قادر به شکست اراده ملتی که مصمم و معتقد به حفظ انقلاب است، نمی باشد. انتخابات پشتوانه و ذخیره تسخیرناپذیری برای نظام و میدانی بزرگ برای تجلی و ظهور این اراده پولادین است.
۲) نکته مهمی که نباید آن را از نظر دور داشت، طمع دشمن است. به خوبی پیداست که مخالفان نظام جمهوری اسلامی و در راس آنان آمریکا روی انتخابات آتی حساب ویژه ای باز کرده اند. در جریان انتخابات مجلس هفتم، محافل آمریکایی از هدررفت سالها کار اطلاعاتی و فرهنگی خود در ایران خبر دادند. آنان می خواهند آب را به جوی سابق برگردانند، لذا سعی دارند از یک سو با پیش کشیدن بحث تشدید تحریم ها و قطعنامه سوم، فضای موجود را حاصل وفاداری نیروهای اصولگرا به آرمانهای انقلاب معرفی کنند و از سوی دیگر با حمایت صریح از گروه های اصلاح طلب و برجسته سازی ندای صلح طلبی آنان، فضای لازم را برای جایگزینی آنان در مجلس و دولت آینده فراهم نمایند.
البته تجربه ۲۹ سال انقلاب اسلامی به وضوح نشان داده است که مردم فهیم ایران دست دشمن را به خوبی خوانده و اتفاقاً با فشار دشمن منسجم تر شده و اعتماد بیشتری به نظام و مسئولان می نمایند. هر چند برخی از گروه های سیاسی که پایگاه اجتماعی و مردمی ندارند، برای موفقیت چشم به همین فشارهای خارجی دوخته و بارها چنین تمنایی را بروز داده اند. بهر حال دشمن درصدد است تا ضمن آنکه انتخابات مجلس هشتم را کم رونق نماید، امکانی هم برای عبور دادن هواداران و عناصر داخلی خود از صافی نظارت و ورود به مجلس مهیا سازد.
اکنون دشمن در خارج از مرزها و در مقابل نفوذ و اقتدار منطقه ای و فرامنطقه ای ایران زمین گیر شده است. خیلی دور از ذهن نیست اگر تصور کنیم که دشمن سعی خواهد کرد آنچه را که در بیرون مرزها از انجام آن ناتوان شده، در داخل کشور و لابه لای کشمکش های جناحی و سیاسی جلو ببرد.
مقام معظم رهبری می فرمایند: «انتخابات یکی از عرصه های مهم ملت ایران است. این جا بایستی ملت ایران هوشیاری به خرج دهد و بداند این یکی از همان امتحان ها، یکی از همان عرصه های کارآمدی، یکی از همان پیچ هایی است که از غفلت ما در آنجا ممکن است دشمن استفاده کند و به ما ضربه بزند.»
۳) تجربه ۲۹ ساله انقلاب نشان می دهد آنگاه که در مسیری که معمار کبیر انقلاب اسلامی و رهبری فرزانه ترسیم نموده اند، به شعارهای انقلاب عمل کردیم، گوهر ناب «پیروزی» را صاحب شده ایم. پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی های چشمگیر سالهای دفاع مقدس از جمله آثار پربرکتی است که حاصل پایبندی و عمل به شعارها و آرمانهای انقلاب است.
هرگاه در دایره نظام و در چارچوب قوانین اسلامی، عملکرد و مشی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود را قالب زده ایم، بنای موفقیت و پیروزی را علم کرده ایم و آنگاه که شعارهای انقلاب و عمل به آن در عملکردها و مرامنامه ها و اساسنامه ها و مشی فردی و گروهی مان رنگ باخت به جای کعبه مقصود، ره ترکستان پیش گرفتیم، شکاف طبقاتی و ازهم گسیختگی فرهنگی آثار نامیمونی است که حاصل آن لاقیدی هاست.
رهبر معظم انقلاب انتخاب نمایندگان را یکی از مسایل مهم انتخابات دانسته و می فرمایند: «مهمترین شاخص برای انتخاب افراد این است که باید مسئولان و منتخبان روز به روز شعارهای انقلاب اسلامی را زنده تر کنند و این مساله ربطی به جناح بندیها و اسمها ندارد.» معظم له با تاکید بر اینکه راه حل مشکلات کشور و رسیدن به آرمانها، عمل به شعارهای انقلاب اسلامی است، خاطرنشان می نمایند «کسانی باید در مراکز تصمیم گیری حضور یابند که معتقد به اسلام، شعارهای انقلاب اسلامی و توانایی های ملی باشند.»
۴) یکی از تاکیدات سکاندار انقلاب آن است که بایستی مراقب افراد دورو و دورنگ و کسانی که ظاهر و باطن آنان یکی نیست، بود. مردم ما امروز به نیکی دریافته اند که کم نیستند گندم نمایان جوفروشی که وقتی پای منافع فردی یا جناحی آنان در میان است و کرسی های قدرت را نه با نیت خدمت به مردم بلکه برای مقاصد گروه سیاسی اشان نشانه رفته اند، انقلابی دوآتشه می شوند و مدام دم از خط امام(ره)، شعارهای انقلاب و پیروی از رهبری می زنند!
آنان به خوبی آموخته اند در هنگامه ای چون انتخابات که سرنوشتشان به دست مردم رقم می خورد، چگونه با تظاهر به انقلابی گری و خرج کردن از امام راحل(ره) سوار بر موج فزاینده رویکرد و عشق مردم به امام و آرمانهای انقلاب شوند و اسب مراد خویش را برانند. همین ها هم وقتی که خرشان از پل گذشت، قصد کردند امام(ره) را به موزه تاریخ بسپارند! و رجوع به شعارهای انقلاب را ارتجاع معرفی کردند.
همین ها روز حادثه، دستهای خود را جلوی دشمن بالا برده و آنچه در توان داشتند در راه هدم شعارها و ارزشهای اسلامی و انقلابی به کار گرفتند. بدون شک «نفاق» و تظاهر به آنچه که با باطنشان یکی نیست، استراتژی تعریف شده برای برخی از گروههای سیاسی است که دیگر امروز دستشان برای مردم رو شده است؛ امتحان پس داده هایی که حنایشان در بازار انتخابات و نزد مردم رنگی ندارد.
۵) طبیعی است باید گروههای سیاسی که خود را عضوی از «خانواده انقلاب» می دانند، با رعایت اخلاق انتخاباتی، تکیه بر توانایی های خود و پرهیز از تخریب رقیب، فضایی همگون برای مشارکت حداکثری مردم فراهم آورند. جریانها و فعالان سیاسی بایستی در مسیر انقلاب و در راستای حفظ و تامین منافع و مصالح مردم، اختلاف سلایق را به حداقل برسانند و با ایجاد رقابتی سالم و شفاف زمینه ساز حضوری شکوهمند و انتخاباتی افتخارآمیز باشند.
یقین کنید که بگومگوهای بی اهمیت و بی حاصل، ذائقه مردم را تلخ خواهد کرد و ثمره ای جز دلزدگی جامعه به دنبال نخواهد داشت؛ چیزی که سم مهلک در سهیم شدن مردم در حکومت- خصوصا در ایام انتخابات- است.
این مقال را با کلام نورانی حضرت امام(ره) به پایان می برم؛ «انتخابات در انحصار هیچ کس نیست. نه در انحصار روحانیین است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروهها است. انتخابات مال همه مردم است.»
حمید امیدی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید