چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ / Wednesday, 17 January, 2018

ارزش وقت در قرآن و سیره پیشوایان


ارزش وقت در قرآن و سیره پیشوایان
● سرمایه گرانبها
بی شک وقت و فرصت بزرگترین سرمایه گرانبها و بی‏نظیر برای بشر است، که می‏توان در استفاده بهینه از آن، در همه عرصه‏ها به پیش رفت و به عالی‏ترین درجات مادی و معنوی نایل گشت.
وقت یعنی فرصت‏ها، ساعت‏ها، روزها و ماه‏ها و سال‏ها بلکه دقیقه‏ها و ثانیه‏ها و لحظه‏ها، بهره‏گیری از وقت بزرگترین توفیقی است که نصیب بشر می‏شود، و او می‏تواند در پرتو آن به اهداف عالیه برسد، و به پیروزی در همه ابعاد دست یابد، وقت گوهر ناب و گران سنجی است که ارزش هیچ‏چیز را نمی‏توان با آن مقایسه کرد، این که می‏گویند وقت طلاست، تعریف صحیحی نیست، چرا که:
وقت گذشته را نتوانی خرید باز
مفردش خیره کاین گهر پاک بی‏بهاست
سعدی چیزی را برای سنجش ارزش وقت نیافته جز شب قدر را که مطابق قرآن بهتر از هزار ماه است آنجا که گوید:
قضا روزگاری زمن در ربود
که هر روزش از پی شب قدر بود
مکن عمر ضایع به افسوس و حیف
که فرصت عزیز است و الوقت ضیف
وقت همان عمر انسان است که سرمایه‏ای بالاتر از آن نیست، مشروط بر این که از آن برای رشد و ترقی ظاهر و باطن استفاده شود، یعنی وقت نردبان ترقی گردد، و گرنه نه تنها سرمایه نیست بلکه شرمایه، و وسیله شرّ و تیره بختی است. بر همین اساس امام سجّاد(علیه‌السلام) در فرازی از دعای خود به خداوند عرض می‏کند: «وَ عَمِّرنِی ماکانَ عُمرِی بِذلَةً فِی طاعَتِکَ، فَاِذا کانَ عُمرِی مَرتَعاً لِلشَّیطانِ فاقبِضنِی اِلَیکَ؛ عمر طولانی تا هنگامی که عمرم در راه اطاعت تو صرف شود به من عطا کن، و هرگاه عمرم چراگاه شیطان گردد، جانم را قبل از پیشی گرفتن عذابت بگیر.»(۱)
و در فراز دیگر عرض می‏کند: «وَ نبّهِنی لِذِکرِکَ فِی اَوقات الغَفلَةِ، وَ استَعمِلنِی بِطاعَتِکَ فِی اَیامِ المُهلَةِ؛
خدایا مرا در وقت‏های غفلت و بی‏خبری، برای یاد خودت هوشیار و بیدار کن، و در روزگار فرصت و فراغت، به عبادت و بندگی بگمار.»(۲)
انسان‏ها معمولاً وقت را فدای مال و ثروت می‏کنند، و آن را وسیله ترقی مادی قرار می‏دهند، در صورتی که باید مال و ثروت در خدمت وقت باشد، و آنها را وسیله بهره‏مندی برتر از وقت قرار داد. بر همین اساس پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) فرمود: «کُن عَلی عُمرِکَ اَشَحُّ مِنک عَلی دِرهَمِکَ وَ دِینارِک؛ در مورد حفظ عمر خود بخیل‏تر از پول و ثروت خود باش.»(۳)
به طور کلی هرکس برای وقت ارزش قایل شد، و از آن با آگاهی و جدّیت استفاده صحیح نمود، به جایی رسید، و هرکس آن را عاطل و باطل نمود، قطعاً خود را تیره بخت نموده و درچاه هلاکت انداخته است. از این رو حضرت علی(علیه‌السلام) فرمود: «وقت‏های زندگی تو جزء جزء عمر تو است، پس بکوش که هیچ وقتی از عمر تو جز در موارد اموری که عامل نجاتت است تلف نشود.»(۴)
انسان با ایمان ساعت‏های زندگیش را به سه بخش تقسیم می‏کند،
۱) بخشی را به مناجات با خدا و برقراری ارتباط با آفریدگار جهان می‏پردازد.
۲) و بخشی را در طریق تأمین هزینه زندگی و سامان دادن به معاش(مانند غذا، لباس، مسکن و مرکب) به کار می‏گیرد
۳) و بخش دیگر را برای استراحت و بهره‏گیری از لذّت‏های حلال و آرامش بخش روح و روان برمی‏گزیند،
و برای خردمند صحیح نیست که حرکتش جز در یکی از این سه مورد باشد، یعنی تأمین معاش، و عبادت و آباد نمودن آخرت یا بهره‏گیری از لذّت و آسایش غیر حرام
● چگونگی استفاده از وقت
چگونگی استفاده بهینه از وقت به این است که انسان با برنامه ریزی صحیح، کارهای مثبت خود را با تنظیم خاصی بین ساعات شبانه روز تقسیم کند، و هر ساعت یا هر چند ساعت را برای انجام کاری قرار داده، و به این برنامه و نظم ادامه دهد، به گونه‏ای که اگر روزی در نظم و برنامه‏اش خللی وارد شد احساس چالش و کمبود نموده و به جبران آن بپردازد، مثلاً در امور معنوی و خودسازی، چنان که علمای اخلاق گفته‏اند وقتی که صبح فرا رسید تا شب هنگام خواب پنج مرحله را با ترتیب و برنامه خاص بپیماید که عبارتند از: مشارطه، مراقبه، محاسبه، معاتبه و مکافئه. یعنی در مرحله نخست با خدا و خود شرط و عهد کند که گناه نکند و دچار لغزش نگردد. در مرحله دوم، مراقب و متوجه باشد که به عهد خود وفا نماید، و با مراقبت و نگهبانی جدّی به ترک گناه ادامه دهد، و با اراده نیرومند از ورود گناه بر زندگیش جلوگیری نماید، و در مرحله سوم در پایان کار، خود را محاسبه کند، و اعمال و گفتارش راحساب‏رسی نماید، و با کنترل دقیق ریز و درشت کارهای خود را تجزیه و تحلیل نماید، در مرحله چهارم هرگاه دریافت که در حساب‏رسی خود دچار گناه و لغزشی شده است توبه کند، و با عتاب و سرزنش خود، نفس سرکش خویش را رام نموده و طغیان آن را سرکوب نماید. و در مرحله پنجم توجه داشته باشد که گناه موجب چالش شده، با انجام کارهای نیک آن را جبران نماید، و خلأ به وجود آمده را پُر کند.
این برنامه ریزی پنج مرحله‏ای یک نوع وقت‏شناسی، و بهره‏مندی از فرصت طلایی وقت است، که قطعاً باعث رشد و تعالی شده و موجب نجات و پیروزی در دو جهان خواهد شد. امیرمؤمنان علی(علیه‌السلام) برای استفاده از ساعات شبانه روز و چگونگی بهره‏مندی از آن ساعت‏ها در سخنی می‏فرماید:«انسان با ایمان ساعت‏های زندگیش را به سه بخش تقسیم می‏کند،
۱) بخشی را به مناجات با خدا و برقراری ارتباط با آفریدگار جهان می‏پردازد.
۲) و بخشی را در طریق تأمین هزینه زندگی و سامان دادن به معاش(مانند غذا، لباس، مسکن و مرکب) به کار می‏گیرد
۳) و بخش دیگر را برای استراحت و بهره‏گیری از لذّت‏های حلال و آرامش بخش روح و روان برمی‏گزیند، و برای خردمند صحیح نیست که حرکتش جز در یکی از این سه مورد باشد، یعنی تأمین معاش، و عبادت و آباد نمودن آخرت یا بهره‏گیری از لذّت و آسایش غیر حرام.»(۵)
● ارزش وقت از دیدگاه قرآن
در قرآن به قدری به وقت احترام شده که گویی در اوج ارزش‏ها و مادر فضایل است، تا آنجا که خداوند به آن سوگند یاد نموده و می‏فرماید: «والعصر؛ سوگند به وقت»(۶)
زیرا عصر به معنی زمان و روزگار است، که در تفسیر این آیه به عنوان یکی از تفاسیر ذکر شده، و زمان همان وقت است.
در قرآن آنچه را که موجب اتلاف وقت می‏شود به عنوان لغو، باطل، افراط و به طور کلّی بیهوده گرایی و پوچی، از آن سرزنش شده است، چرا که موجب نابودی عالی‏ترین سرمایه زندگی، و آفت زیست سالم می‏گردد، خداوند در تعریف انسان با ایمان می‏فرماید: «و الّذین هم عن اللّغو معرضون؛ مؤمنان از کارهای بیهوده روی‏گردان هستند.»(۷)
نیز در چندین آیه، خسارت و آه و افسوس آنان را که به وقت اهمّیت ندادند، در قیامت متذکر شده در یک‏جا می‏فرماید: «و خسر هنا لک المبطلون؛ در قیامت اهل باطل و اتلاف‏گران وقت زیان خواهند دید.»(۸)
و در مورد دیگر می‏فرماید: «ان تقول نفسٌ یا حسرتی علی ما فرّطت فی جنب اللّه؛ باید ترسید از آن روزی(قیامت) که انسان بیهوده گرا بگوید افسوس بر من از افراط کاری و کوتاهی‏هایی که در راه اطاعت خدا نمودم.»(۹)
تا آنجا که با ناله و فریاد می‏گویند به دنیا باز گردیم و از وقت استفاده کنیم، ولی به آنها گفته می‏شود، ما عمر و وقت وسیعی در اختیار شما گذاشتیم، چرا استفاده نکردید؟ «و هم یصطرخون فیها ربّنا اخرجنا...؛ دوزخیان فریاد می‏زنند پروردگارا! ما را از دوزخ خارج کن تا عمل صالحی انجام دهیم، غیر از آنچه انجام دادیم(در پاسخ به آنان گفته می‏شود) آیا شما را به اندازه‏ای وقت وسیع ندادیم به طوری که هر کس پندپذیر است، پندها را بپذیرد و آیا انذار کننده الهی به سراغ شما نیامد؟ اکنون عذاب الهی را بچشید که برای ظالمان هیچ یاوری نیست.»(۱۰)
چنان که ملاحظه می‏کنید قرآن با تعبیرات گوناگون و هشدارهای شدید، ما را به بهره‏گیری صحیح از وقت فراخوانده، و اتلاف‏گران وقت را به عذاب‏های سخت تهدید نموده است، بنابراین آنان که وقت خود را به بطالت می‏گذرانند در حقیقت بر ضد قرآن گام برداشته، و در راه گمراهی افتاده‏اند، چرا که قرآن قدردانی از وقت را از ارکان اصلی ایمان، و وسیله نجات و پیروزی قرار داده است. آخرین سخن این که به فرموده قرآن یکی از پرسش‏هایی که کافران از پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نمودند در مورد فواید ماه‏ها بود، خداوند به پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) وحی کرد: «قل هی مواقیتٌ للنّاس...؛بگو این ماه‏ها نشان دهنده وقت‏ها برای نظام زندگی مردم است.»(۱۱)
از این عبارت می‏توان این نتیجه را گرفت که: زندگی فردی و اجتماعی، هیچ کس بدون وقت‏شناسی و ایجاد نظم و برنامه به سامان نمی‏رسد، نظم در تقسیم صحیح وقت، نظم در برنامه ریزی، نظم در مدیریت و اجرا، ما با یک نگاه به جهان هستی می‏فهمیم که همه چیز بر اساس نظم دقیق است، بنابراین بیهوده گرایی، درست گام نهادن بر خلاف نظم است، همان گونه که گردش ماه وسیله‏ای برای نظام زمان بندی شده است، ما نیز باید همسو با این نظام، با برنامه ریزی صحیح حرکت کنیم، و زندگی معنوی و مادی خود را با آن هماهنگ سازیم، و این هماهنگی همان استفاده مطلوب از وقت‏ها، فرصت‏ها و لحظه‏ها است.

۱. صحیفه سجادیه، دعای بیستم، بند ۶.
۲. همان، بند ۲۹.
۳. بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۷۸.
۴. غررالحکم، ج۱، ص ۲۵۲.
۵. نهج البلاغه، حکمت ۳۹.
۶. سوره عصر، آیه ۱.
۷. سوره مؤمنون، آیه ۳.
۸. همان، آیه ۷۸.
۹. سوره زمر، آیه ۵۶.
۱۰. سوره فاطر، آیه ۳۷.
۱۱. سوره بقره، آیه ۱۸۹.
حجة‏الاسلام و المسلمین محمد محمدی اشتهاردی

منبع : تبیان

مطالب مرتبط

دعوت عمومی


دعوت عمومی
(قل انما اعظکم بواحدةٍ ... ان تقوموا لله مثنی و فرادی ، ثم تتفکروا.ما بصاحبکم من جنةٍ . ان هو الا نذیر لکم بین یدی عذابٍ شدیدٍ)
بگو: من شما را تنهایک نصیحت می کنم ، وآن این است که: خالصانه برای خدا، دونفر دونفر، برخیزید(و اندیشه های خفته را زنده کنید) . سپس (درباره محمد که سالها با او بسر برده اید فکر خود را به کار گیریدو) بیندیشید (تا پاکی و امانتداری و سلامت جسمانی و روحانی او ، در خاطره ها مجسم شود... این) همدم و همنشین (دیرینه) شما ، جن زده و دیوانه نیست .بلکه او بیم دهنده شما از عذاب سختی است که در پیش است .
این دعوت جهت به پاخاستن برای خداست . برای خدا دور از هوا وهوس ، دور از مصلحت شخصی ، دور از شرایط و ظروف زمین ، دور از انگیزه ها وخاطره هایی که در دل جایی می گیرند و دل را از خدا دور می کنند ، و دور از متاثر شدن از امواج حاکم بر محیط ، وتاثیراتی که در میان مردمان شایع و پراکنده است .
دعوت برای همزیستی با واقعیت سهل و ساده است ، نه دعوت برای همراهی با مسائل و ادعاهای رائج و شائع ، و پیروی از عبارتهای شاعرانه و جذاب خوشایندی که دل و عقل را از روبروشدن با حقیقت ساده وبدون شیله وپیله دور می دارند.
دعوت به سوی منطق آرام و صاف وصوف فطرت است ، دعوتی دور از فریاد و غوغا و سروصدا و اختلاط واشتباه ، و دور از دیدار پریشان و نابسامان، و دور از تاریکی و ظلمتی که صفای حقیقت را بپوشاند ونهان گرداند.
این دعوت در عین حال برنامه ای در جستجوی حقیقت است . برنامه ساده ای است که برزدودن دوری گزیدن از رسوبات و ته نشتها و فروپوشندگان و تاثیر و انگیزه ها ، و بر مراقبت خدا و ترس از او تکیه می کند .
این دعوت ((واحدة)) یعنی یک چیز است ... گر این یک چیز تحقق پیدا کند،برنامه صحیح می شود، و راه درست می گردد ، وآن خیزش و پویش و جهش وکوشش برای خدا است و بس... نه برای هدف و مقصودی ... و نه برای هوا و هوسی ... و نه برای مصلحتی ... و نه برای نتیجه ای ، جز رضای یزدان سبحان... آن گاه اندیشیدن و بررسی و وارسی است بدون انگیزه ای بیرون از واقعیتی که برخاستگان مخلص یزدان با آن رویارویی می گردند.
(ان تقوموا لله مثنی و فرادی)
این که خالصانه برای خدا ، دونفر دونفر،و یا یک نفر یک نفر، برخیزید(و اندیشه های خفته را زنده کنید)
دو نفر دونفر ،تایکی با دیگری رایزنی کند و به بررسی و وارسی بپردازد، و از او استفاده نماید، و بدو استفاده برساند، بدون این که از خرد و شعور همگان و عامه مردمان متاثر گردد، مردمانی که از انگیزه مؤقت و تاثیرگذار پیروی می کنند ، و درکمال آرامش حجت و برهان را پیگیری نمی نمایند... یک نفر یک نفر ، تابا خویشتن خلوت کنند، و با خود رو در رو شوند ، و آرام وژرف به بررسی و وارسی بنشینند.
(ثم تتفکرو . ماصاحبکم من جنة
سپس (درباره محمد که سالها با او بسر برده اید فکر خود را بکارگیریدو) بیندیشید(تا پاکیو امانتداری و سلامت جسمانی و روحانی او ،در خاطره ها مجسم شود...این) همدم و همنشین (دیرینه) شما ، جن زده و دیوانه نیست .
شما که از او جز خرد و اندیه و سنگینی و متانت ندیده اید. او که چیزی نمی گوید انسان را به شک وگمان درباره عقل وخرد و راهیابی و راهگشایی او بیندازد.آنچه می گوید استوار و نیرومندو روشن و روشنگر است .
(ان هو الا نذیر لکم بین یدی عذابٍ شدیدٍ)
بلکه او بیم دهنده شما از عذاب سختی است که در پیش است .
این پسوده ای است که عذاب شدید را به تصویر می کشد، عذابی که چه بسا هرچه زودتر فرا رسد.گامی جلوتر از آن عذاب ،بیم دهنده ای پیشی گرفته است ، تا نجات دهد هرکه را که بشنود و بپذیرد. بسان کسی که فریاد برآورد و دیگران را برحذر دارداز آتشی که دارد فرو می گیرد هرکه را که از آن آتش نگریزد. این هم تصویری است-گذشته از این که راست و درست است- والا و برجسته و الهامگر و برانگیزنده است.
امام احمد فرموده است : ابونعیم بشیر پسر مهاجر برایمان روایت کرده است که گفته است که گفته است ، عبدالله پسر بربره از پدرش (رض) برای من نقل نموده است و گفته است : پیغمبر خدا (ص) روزی بیرون آمد و سه بار فریاد زد و فرمود :
((ایها الناس اتدرون ما مثلی و مثلکم))
ای مردمان می دانید داستان من و شما چگونه است ؟
مردمان گفتند خدا وفرستاده اش بهتر می دانند . فرمود :
((انما مثلی و مثلکم مثل قوم خافوا عدواً یاتیهم . فبعثوا رجلاً یتراءی’ لهم ،فینا هو کذلک ابصرالعدو ، فاقبل لینذرهم ، و خشی ان یدرکه العدو قبل ان ینذر قومه ، فاهوی بثوبه . ایهاالناس اتیتم. ایهاالناس اتیتم))
داستان من و شما بسان داستان قومی است که ترسیدند دشمنان به سویشان بیایند(وبرسرشان بتازند). مردی را فرستادند تا برایشان بنگردو دیده بانی کند. در آن هنگام که او می نگریست و دیده بانی می کرد دشمنان را دید .به سوی قوم خود برگشت تا آنان را بیم دهد و برحذرشان دارد. ترسیدکه دشمنان به او برسند و او را بگیرند پیش از آن که قوم خود رابیم دهد و برحذر دارد. جامه خود را بالای سرش تکان داد و اشاره کرد که ای مردم دشمنان به سویتان آمدند. ای مردم دشمنان به سویتان آمدند.
با همین سند روایت شده است که گفته است : پیغمبر خدا (ص) فرموده است :
((بعثت انا والساعة جمیعاً . ان کادت لتسبقی ))
من و قیامت با یکدیگر هستیم . نزدیک است که قیامت بر من پیشی بگیرد.
این آهنگ مؤثر و الهام بخش نخستین بود . به دنبال آن آهنگ دوم می آید :
((قل : ما سالتکم من اجرٍ فهو لکم . ان اجری الا علی الله . وهو علی کل شیٍ شهید))
بگو : هر مزدی که(در قبال دعوت آسمانی) از شما خواسته باشم ، برای خودتان .(من پاداش مادی چشم نمی دارم ،وبلکه) اجر و مزد من بر خداست و بس . او آگاه از هرچیزی و حاضر و ناظر بر هر امری است .
بار اول ایشان را دعوت کرد که آهسته و آرام و دور از هر چیزی بنشینند و بیندیشند... همدم و همنشین آنان جن زده ودیوانه نیست ... در اینجا ایشان را فرا می خواند که بیندیشند و از خویشتن بپرسند درباره چیزی که آنان را از آن می ترساندو می گوید عذاب سختی در پیش است. بیندیشید در این کار او چه مصلحتی باید داشته باشد ؟ انگیزه او در این کار چیست ؟ چه چیز عائد او می گردد؟ خدا به پیغمبر (ص) دستور می فرماید که منطق ایشان را لمس کند و بپساید و وجدانشان را بیدار کند و به صورت الهام بخشی متوجه این حقیقت نماید :
((قل ما سالتکم من اجرٍ فهو لکم))
بگو :هر مزدی که‌(درقبال تبلیغ دعوت آسمانی) از شما خواسته باشم ، برای خودتان .
شما مزدی را بگیرید که من از شما خواسته ام !... این هم شیوه ریشخند آمیزی است . در آن رهنمون و رهنمود و هوشیارباش و بیدارباش است .
((ان اجری الا علی الله))
اجر و مزد من برخداست و بش .
خدا است که مرا وادار فرموده است و برعهده من انداخته است . او است که به من اجر و مزد می دهد . اجر و مزد او است که بدان چشم می دوزم . کسی که به چیزی چشم می دوزد که در نزد خداست همه چیزهایی که درنزد مردمان است به نظر او هیچ و ناچیز و کم واندک است و سزاوار این نیست که بدان اندیشیده شود .
((و هو علی کل شیءٍ شهید))
او آگاه از هر چیزی و حاظر وناظر بر هر امری است .
خدا می داند و می بیند و چیزی بر او مخفی و پنهان نمی شود . او بر من حاضر و ناظر است . می داند و می بیند چه چیز می کنم و چه چیز به دل می گیرم و چه چیز می گویم .
آهنگ سوم شدت می گیرد و گامهایش کوتاه می گردد:
((قل :ان ربی یقذف بالحق علام الغیوب ))
بگو: پروردگار من ، حق را آشکارا بیان می دارد(و با آن باطل را ازمیان بر می دارد...او) دانای نهانیها و کاملاً آگاه از پنهانیها است .
آنچه برایتان آورده ام حق است . حق نیرومندی است که خدا آن را القاء و ارسال می کند. چه کسی می تواند در برابر حقی ایستادگی کند که خدا آن را القاء و ارسال می فرماید، تعبیری است مصور و مجسم و متحرک . انگار حق گداخته پرتابی است که می شکافد و سوراخ و پاره می کند و کسی برسر راه آن نمی تواند بایستد... خدا آن را القاء و ارسال می فرماید ، خدایی که :
((علام الغیوب))
دانای نهانیها و آگاه از پنهانیهااست .
او این گداخته را از روی علم و اطلاع القا و ارسال می دارد. این گداخته را از روی علم و اطلاع جهت می دهد و رهنمود می کند ، و هدف ونشانه ای بر او مخفی و نهان نمی ماند ،و مقصد ومنظوری از او غائب و پنهان نمی شود . حقی را که خدا القاء و ارسال می دارد هیچ معترضی در برابرش پایداری ندارد ، وهیچ سد و مانعی آن را باز نمی دارد . چه راه پیش پای آن پیدا و هویدا است ، و جای نهانی و پنهانی در آن نیست .
آهنگ چهارم با همان شدت وسرعت به دنبال آن می آید :
(قل : جاءالحق ،و ما یبدی الباطل و ما یعید)
بگو : حق به میان آمد و باطل (در پرتو نور حق، اثری از آن نماندو مرد، ولذا) نه کار تازه ای را می تواند انجام دهد، ونه کار گذشته ای را می تواند از سرگیرد.
این حق به شکلی از اشکال خود در رسالت ، ودر قرآن رسالت ، و در برنامه راست و درست رسالت ، آمده است. بگو حق آمده است . این اعلان را اعلام کن . این واقعه را بیان دار . این خبر را آکشار ساز. حق آمده است . حق با قوت و قدرت خود آمده است. حق با جهش و پرش خود آمده است . حق با والایی و سیطره و سلطه خود آمده است.
( وما یبدی الباطل و ما یعید)
باطل نه کار تازه ای را می تواند انجام دهد ، ونه کار گذشته ای را می تواند از سر گیرد .
کار باطل به پایان آمده است و دیگر زندگی برای او نمانده است . جولانگاهی و فرصتی ندارد . سرنوشت باطل مقرر و معین گردیده است . باطل دانسته است که او به سوی زوال و نابودی می رود .
آهنگ تکان دهنده ای است ، آهنگی که هرکس آن رابشنود پی می بردکه مرگ حتمی در رسیده است ، و دیگر مجال قابل ذکری برای چیز دیگری نیست . بلی این چنین است.چه از آن زمان که قرآن آمده است برنامه حق استقرار پذیرفته است و روشن و آشکار گردیده است . برای باطل چیزی نمانده است مگر اینکه در برابر حق روشن و آشکار و قاطع و برنده ، به دشمنی و ستیز ومکر ونیرنگ بپردازد . هرچند که دربرخی از اوضاع و احوال و شرایط و ظروف ، غلبه مادی با باطل باشد و باطل به ظاهر پیروز شود، ولی این غلبه و چیرگی ، غلبه و چیرگی برخود حق نخواهد بود .بلکه غلبه و چیرگی بر کسانی خواهد بود که خویشتن را به حق نسبت می دهند . این غلبه و چیرگی ، غلبه و چیرگی مردمان است ، نه غلبه و چیرگی ارکان و اصول . این هم موقت و گذرا است وچیزی نمی گذرد که زوال می پذیرد و از میان می رود. اما حق، روشن وآشکار و پیدا و هویدا است .
واپسین آهنگ اینچنین در می رسد
(قل : ان ضللت فانما اضل علی نفسی . و انِ اهْتَدَیْت فبما یوحی الی ربی . انه سمیع قریب)
(به مشرکان بت پرست) بگو : اگر من(با ترک بتها و دوری از آیین شما) گمراه شده باشم ، به زیان خود گمراه شده ام (و کیفر آن را می بینم) و اگر راهیاب بوده باشم ، در پرتو چیزهایی است که پروردگارم به من وحی می فرماید . او شنوا و نزدیک است (و اقوال و افعال ما براو پنهان نمی ماند)
اگر گمراه شده باشم برشما گناهی نیست. بلکه این من هستم که خود را سرگشته کرده ام . واگر راهیاب باشم خداست که مرا در پرتو وحی خود هدایت داده است و راهیاب فرموده است . من چیزی برای خویشتن نمی توانم بکنم مگر با اجازه او ، ومن بنا به مشیت واراده خدا اسیر فضل و لطف او هستم .
(انه سمیع قریب)
او شنوا و دانا است .
پیغمبر (ص) و یارانش خدا را اینچنین می یافتند و می دیدند . صفات او را در درونهایشان اینچنین می یافتندو می دیدند . صفات او را در زندگی حقیقی ، شاداب می یافتند و می دیدند .آنان احساس می کردند که خدا سخنانشان را می شنود و او بدیشان نزدیک است . او به کار وبارشان توجه و عنایت مستقیم دارد . ناله وشکوه و راز ونیازشان بدون واسطه بدو می رسد، و خدا آنها را مهمل نمی انگارد و به دیگران حوالت نمی دارد .بدین جهت در انس و الفت با پروردگار شان می زیند ، و در کنف حمایت او بسر می برند، و در جوا آفریدگارشان می مانند ، ومورد مهر و عطوفت او قرار می گیرند و رعایت و عنایت خداوند جهان شاملشان می شود .همه این چیزها را در درونهایشان زنده و واقعی و سهل وساده می یابند. این چیزها تنها معنی و اندیشه و تنها مثال زدن وبه ذهن نزدیک کردن نیست .
(انه سمیع قریب)
او شنوا و داناست .

وبگردی
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز - این اتفاق بیشتر از هر موضوع دیگری سبب شد تا مردم یاد خاطرات سال ۸۸ بیفتند؛ آن زمانی که یک فرد با به زبان آوردن سخنانی ناشایست و بدون تفکر، مردمی را که برای بیان خواسته‌های‌شان به خیابان‌ها آمده‌ بودند، خس و خاشاک خواند و سبب شعله‌ور شدن آتش شد.
عدالت با  6 دلار در سال!
عدالت با 6 دلار در سال! - فیلم - رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید با کنایه به واریز سود سهام عدالت گفت: به خارجی ها نگوییم این سود سهام عدالت ماست، بگوییم ما روز شش دلاری مزگان داریم.
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما - اگر از همه این ابهامات در خصوص مالکیت این کشتی که بگذریم، مهم‌ترین سوالی که این روز‌ها مطرح است، به آتشی باز می‌گردد که ظاهرا قرار نیست خاموش شود و یک هفته است که می‌سوزد. حریقی که اگر نبود حادثه پلاسکو، ممکن بود آن را ناشی از بزرگ بودن سانچی و حجم زیاد بارش بدانیم یا برعکس، از ناتوانی اطفاکنندگان در این ماجرا گلایه سردهیم، اما حالا به شکل گیری ابهامی بزرگ‌تر منجر شده...
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است - خانم مسئول انتظامات جلوی درمانگاه بیمارستان بقیه‌الله ایستاده، جلوی زنان مانتویی را می‌گیرد و با گرفتن کارت شناسایی به آنها چادر می‌دهد. خیلی از زنان اینجا قبل از ورود به بیمارستان مانتویی هستند اما با گذشتن از در ورودی چادری می‌شوند.
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد - ممکن است دود وارد محیط ایزوله ای شود که احتمالا دریانوردان در آنجا حضور دارند، پرسیده ایم چرا نجاتشان تا این حد طولانی شده است؟ گفته می شود چینی ها کم کاری می کنند ناراحتم از اینکه وقتی کشتی چینی تصادف کرد همه سرنشینان آن سالم هستند اما کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس)
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس) - سرانجام بعد از مدت ها سکوت درباره این که آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی برای درمان به کدام کشور رفته است، خبرگزاری اهل بیت(ع) از درمان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آلمان خبر داد و نوشت:
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها