شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

رأی حق ماست


رأی حق ماست
زنان یکی از عوامل تاثیرگذار بر امر انتخابات هستند چرا که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، به فراخور نقشی که آنها در خانواده و اجتماع دارند می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز اثرگذار واقع شوند.
رسیدن زنان به یک خودآگاهی و تکیه بر توانایی‌های فردی و اجتماعی خود منجر به نوعی انگیزه برای مشارکت‌های سیاسی در آنها شد، البته تغییر و تحولات پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر نوع نگرش نسبت به زنان و در کنار آن گسترش آموزش عمومی و عالی به دور افتاده‌ترین نقاط کشور هم در میزان آگاهی بخشی به زنان تاثیرگذار بود و همین باعث شد که زنان در کنار مردان بسیاری از کارهای فکری و مدیریتی را انجام دهند.
انتخابات مجلس هشتم در شرایطی برگزار می‌شود که زنان هم در برگزاری پرشور آن سهیم هستند و هم تعداد منتخبان زن مجلس در این دوره از اهمیت دو چندانی برخوردار است.
زنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دوشادوش مردان و همپای آنان در تمامی عرصه‌ها فعال بودند و مشارکت آنها به گونه‌ای پیشگامانه بود، اهمیت حضور زنان در انتخابات مجلس هشتم ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، توجه به نقش و کارکرد زنان در ادوار گذشته مجلس گویای این حقیقت است، سابقه حضور زنان در مجلس به اولین دوره مجلس خبرگان قانون اساسی برمی‌گردد که در این مجلس منیره گرجی‌فرد به عنوان اولین زن به این مجلس راه یافت، زنان در اولین دوره مجلس شورای اسلامی توانستند ۴ کرسی را از آن خود کنند، البته در دوره‌های دوم و سوم مجلس سهم زنان همان ۴ کرسی نمایندگی مجلس بود ولی در دوره چهارم مجلس این تعداد به ۹ نفر افزایش یافت و نکته جالب این بود که برای نخستین‌بار نمایندگانی از شهرهای تبریز، کرمانشاه، اصفهان و مشهد به مجلس راه یافتند.
در دوره مجلس پنجم تعداد زنان به ۱۴ نفر رسید که اینها عمدتا از حوزه انتخابیه تهران بودند، در دوره ششم مجلس ۱۳ زن به این مجلس راه پیدا کردند. در مجلس هفتم هم تعداد زنان مانند دوره قبل بود، حال با این سابقه حضور، سهم زنان در مجلس هشتم چند کرسی خواهد بود، این مهم بستگی به شور و نشاط زنان در انتخاب بانوان آگاه به مسائل و امور زنان دارد که در تصویب قوانین و پیگیری حقوق زنان نقش‌آفرینند.
منیره نوبخت، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و نماینده دوره چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی حضور زنان در پای صندوق‌های رای را به خاطر اعتقاد و التزام آنان به نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: انگیزه زنان به مشارکت در انتخابات به خاطر نقشی که مجلس در حیات نظام دارد و نیز تحولاتی که بعد از انقلاب در وضعیت آنان ایجاد شد و این تحولات منجر به انگیزه در مشارکت آنها شده است.
وی با بیان این نکته که زنان جمهوری اسلامی را استمرار تحولات می‌دانند که این تحولات موجب رضایتمندی آنان است، خاطرنشان کرد: زنان با مشارکت سیاسی و حضور در انتخابات خواهان ادامه تحولات در بهبود وضعیت خود هستند.
با نگاهی به وضعیت زنان در جهان در می‌یابیم که موتور توسعه جوامع بدون حضور زنان به حرکت در نمی‌آید چرا که آنها نیمی از نیروی انسانی را به خود اختصاص داده‌اند، بالا رفتن آگاهی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زنان و نقش آنها در توسعه کشور حقیقتی است که بر همگان آشکار است.
نگاهی به آمار دختران و پسران مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ها و وضعیت اشتغال در کشور نشان می‌دهد که زنان در جایگاه حساسی قرار دارند ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌اند با این همه شناخت و آگاهی آنها در انتخاب زنان اصلح و آگاه به قوانین و مقررات کشور برای بهبود وضعیت زنان در آینده آنها تاثیرگذار خواهد بود.
دکتر فاطمه راکعی، استاد دانشگاه الزهرا و نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی، زنان را نیمی از جامعه دانست که در امر توسعه اثر گذارند و تاکید کرد: همانطور که حضرت امام (ره) فرمودند زنان باید در مقدرات کشور شرکت کنند، بنابراین زنان باید در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور گسترده داشته باشند.
این استاد دانشگاه الزهرا با بیان اینکه خوشبختانه آگاهی در قشر زنان نواندیش و مسلمان ایران بالا است، گفت: زنان مسلمان و نواندیش ایران اسلامی صرف‌نظر از مسائل سیاسی و حزبی تمام تلاششان این است که در انتخابات حضور پررنگی داشته باشند.
بی‌گمان نقش تربیتی زنان در تربیت فرزندان و استحکام بنیاد خانواده حقیقتی انکارناپذیر است؛ فردای کشور را زنان امروز می‌سازند زنانی که یا به عنوان مادر در خانواده وظیفه تربیتی را عهده دارند و یا در بیرون از خانه عهده‌دار مسوولیت‌های اجتماعی هستند، رویکرد آنها به مسائل سیاسی و نوع نگرش آنان به سرنوشت جامعه در تحقق ایده‌آل‌های فرزندان آنها در آینده اثرگذار است، پس امروز مشارکت در امور سیاسی می‌تواند تضمینی برای بهتر زیستن فرزندانمان در آینده باشد.
فاطمه آجرلو، نماینده کرج در مجلس هفتم حضور زنان را در انتخابات مجلس هشتم تاثیرگذار و سازنده عنوان کرد و گفت: در محاسبات کلی نظام، زنان سرمایه‌هایی هستند که کل جامعه را هدایت می‌کنند و ندیدن زنان در جایگاه واقعی آسیب جدی به نظام می‌زند.
نماینده کرج در مجلس هفتم با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند که برای تربیت نیم دیگر حضورشان در انتخابات الزامی است، گفت: اگر واقع بینانه به این قشر نگاه شود، زنان کل جامعه را تشکیل می‌دهند.
وی با بیان اینکه اگر پشتیبانی زنان نبود آرامش خاطر مردان در جنگ تامین نمی‌شد، یاد آور شد: در دوران دفاع مقدس زنان بودند که رزمندگانی شجاع و دلیر تربیت کردند و به جنگ فرستادند و همسرانشان را هم راهی نبرد با دشمن کردند.
۲۴ اسفند فرصتی را پیش روی زنان قرار داده است تا با حضور تاثیرگذار خود در انتخاب کاندیداهای شایسته و اثرگذار بر طرح و تصویب قوانین متناسب با وضعیت زنان تحولی در خور جامعه ایرانی اسلامی ایجاد کنند که الگوی سایر کشورهای اسلامی در نوع نگاهشان و وضع قوانین به سود زنان باشد.
لیلا ضامنی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید