سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


نمادی برای هویت تهران امروز


نمادی برای هویت تهران امروز
نویسنده کتاب برج ایفل در مقدمه ای که بر این کتاب نگاشته است با بیان اینکه تنها دوست دارد در رستوران این برج غذایش سرو شود، در توضیح این مسئله می گوید: این رستوران تنها جایی است که می توان از آن این برج بزرگ را ندید...
برج میلاد و حاشیه های آن امروز دیگر نه به مثابه یک سازه صرف که به عنوان هویتی برای شهری محسوب می شود که عنوان پایتختی ایران را یدک کشیده و در بسیاری از زمینه ها خود را پیشرو و مدرن محسوب می کند; شهری که با وجود مشکلات و مصائب گوناگون توانسته است جایی را برای خود در بین شهرهای مطرح دنیا باز کرده و در مقابل بسیاری از آنها عرض اندام نماید. برج میلاد اما با ۴۳۵ متر ارتفاع پس از برج سی ان تورنتو کانادا با ۵۵۳/۳ متر ارتفاع، برج مسکو با ۵۳۳/۳ متر ارتفاع و برج شانگ های چین با ۵۰۰ متر ارتفاع در مکان چهارم برجهای مخابراتی جهان قرار دارد. این برج از ۵ قسمت اصلی شامل شالوده، ساختمان پای برج (لابی)، بدنه اصلی برج، سازه راس و دکل تشکیل شده است و ساختمان راس آن یکی از بزرگترین ساختمانهای راس در برج های مخابراتی دنیاست. نخستین مرحله اجرای این برج در تاریخ ۱۲ دی ماه سال ۱۳۷۷ آغاز شد. پس از پایان این مرحله، آسانسور حمل پرسنل با ظرفیت ۲۵ نفر در بخش مرکزی بدنه نصب شد.
هنگام اجرای بدنه، در هر ۱۲ متر یک سقف دسترسی در بخش مرکزی ساخته می شد. برای حفاظت از برج در مقابل صاعقه، سیم های مسی در بدنه برج کار گذاشته شده که تا کف پی امتداد دارند و در نهایت به شبکه هم پتانسیل کف پی متصل می شوند. علاوه بر این به منظور بررسی عملکرد نیروها، در زیر پی و بدنه برج ابزار دقیق استاتیکی و دینامیکی در مکان های مختلف بدنه جای گذاری می شوند که از نتایج آنها برای کسب اطلاعات بیشتر، برای نگهداری برج و همچنین کارهای تحقیقاتی می توان استفاده کرد. به همین ترتیب و برای اطلاع از هرگونه حرکت احتمالی بدنه برج و محدوده اطراف آن یک شبکه میکروژئودزی در بدنه و اطراف برج ایجاد شده است، تا در هنگام لزوم توسط دوربین های دقیق نقشه برداری بتوان اطلاعات لازم را ثبت و ضبط کرد. سمت چهارم ساختمان سازه راس است که ساختمانی ۱۲ طبقه و از جنس اسکلت فلزی است و از تراز ۲۴۵+ تا ۳۱۵+ متری ساخته می شود. نمای بیرونی این ساختمان شیشه ای است و طبقات مختلف آن علاوه بر کاربردهای تاسیساتی، مخابراتی و تلویزیونی دارای جاذبه های تفریحی شامل رستوران گردان، سکوی دید روباز و گنبد آسمان در آخرین طبقه است. مساحت طبقات ساختمان راس برج در مجموع حدود ۱۲ هزار مترمربع است و بیشترین قطر آن ۶۰ متر است. وزن کل اسکلت فلزی این ساختمان ۲ هزار تن است که توسط تیرهای شعاعی و اتصالات صفحه فلزی به بدنه بتنی متصل می شوند.
اما آنچه برج میلاد را امروز به سوژه ای داغ برای مردم و رسانه ها تبدیل کرده است نه مشخصات فنی آن که تاخیرهای پی درپی ای است که برای زمان افتتاح نهایی آن اززبان مسوولین امر به اطلاع افکار عمومی می رسد تا جایی که یکبار محمد باقر قالیباف شهردار تهران از بابت همین تاخیرها از مردم تهران عذر خواهی نموده و جدیت مدیران درگیر با این پروژه عظیم را در پیشبرد کارها خواستار شده بود. این بار اما برخلاف دوره های گذشته به نظر می رسد که وعده مسوولین امر در خصوص اعلام زمان افتتاح نهایی این پروژه رنگی از واقعیت به خود گرفته است و مردم تهران به واقع در مهر ماه سال جاری شاهد راه اندازی این پروژه عظیم خواهند بود زیرا آن گونه که روابط عمومی شرکت یادمان سازه از قول رضا میرصادقی آورده است فاز اول پروژه مرکز ارتباطات بین المللی تهران، شامل برج میلاد، مرکز همایش های بین المللی، پست برق، موتورخانه مرکزی، تونل، فضای سبز، راه های دسترسی و تاسیسات زیربنایی می شود، در مهر سال جاری همزمان با عید سعید فطر با حضور مقامات کشوری و میهمانان خارجی طی مراسم باشکوهی به بهره برداری خواهد رسید.
وی دراین زمینه افزوده است: هم اکنون بخش هایی از فاز اول پروژه مرکز ارتباطات بین المللی تهران نظیر سالن همایش ها، مورد بهره برداری نهایی قرار گرفته و برج میلاد نیز انجام وظایف مخابراتی خود را آغاز کرده است.
مجری پروژه برج میلاد با اشاره به اینکه با تلاش بدون تعطیلی در ایام نوروز نصب کامل دو آسانسور سریع و نصب شیشه های شفت و نیمی از شیشه های سازه راس میسر شده، می گوید: تست آزمایشی رستوران گردان برج میلاد انجام شده و به طور کامل آماده بهره برداری است.
وی با اشاره به اینکه تا زمان برگزاری مراسم بهره برداری از برج گزارش کارهای انجام شده به اطلاع مردم خواهد رسید، افزود: افتتاح و بر مدار قرار گرفتن نخستین پست منحصر به فرد برق خصوصی و موتورخانه مرکزی، از جمله این اقدامات است که اطلاعات آن در فرصتی دیگر اعلام می شود. میرصادقی در خصوص علت تاخیرهای به وجود آمده در بهره برداری نهایی از فاز اول پروژه نیز می گوید: براساس گزارش تهیه شده ۸۷ درصد تاخیر در کار مربوط به عوامل بین المللی و فسخ یک طرفه قراردادهای طرف خارجی و ۱۳ درصد باقیمانده شامل شرایط خاص آب و هوایی زمستان سال گذشته و سایر عوامل بوده است که قبلا برای مردم عنوان شده است اما این امر باعث تعذیر و عذرخواهی دست اندرکاران ساخت این پروژه مهم از مردم شریف تهران نمی شود. میرصادقی در خصوص شروع به کار فاز دوم پروژه مرکز ارتباطات بین المللی تهران نیز اظهار می کند: کار ساخت فاز دوم این پروژه که شامل هتل ۵ ستاره، مرکز تجارت جهانی و مراکز اداری و عمومی است نیز به طور رسمی در سال جاری آغاز شده و مهندسان در حال تکمیل نقشه ها و تامین تجهیزات برای شروع کار ساخت هستند.
اما امروز افتتاح و بهره برداری از برج میلاد نه تنها برای مردمان تهران که برای مردم سراسر کشور به عنوان واقعه ای مهم و سرنوشت ساز تلقی می شود و اینان در انتظارند تا از سرنوشت این پروژه که در سال های اخیر به یکی از پر سرو صدا ترین پروژه های سازه ای کشور تبدیل شده است، اطلاعی تام و تمام یابند و در صورت امکان از جذابیت های مختلف آن بهره مند گردند. جذابیت هایی که بی شک تا زمانی چند همچنان برای مردم ایران بی بدیل خواهد ماند...
نویسنده : پژمان موسوی
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید