جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جداسازی و شناسایی قارچهای بیماریزا و ساپروفیت از ضایعات آبشش کپورماهیان پرورشی (کپور معمولی؛ کپور نقره ای؛ کپور علفخوار)


جداسازی و شناسایی قارچهای بیماریزا و ساپروفیت از ضایعات آبشش کپورماهیان پرورشی (کپور معمولی؛ کپور نقره ای؛ کپور علفخوار)
● هدف:
جداسازی و شناسایی قارچ‌ها از ضایعات آبشش کپورماهیان پرورشی استان مازندران.
● نمونه ها:
نمونه های آبشش از کپور معمولی (Cyprinus carpio)، کپور نقره ای (Hypophthalmichthys molitrix) و کپور علفخوار (Ctenopharingodon idella)
● روش:
ابتدا سطح آبشش توسط آب مقطر استریل شستشو داده شد. سپس قطعاتی از آبشش به روش استریل جدا و پس از نگهداری در لوله های استریل، به آزمایشگاه منتقل شدند. پس از آن در محیطهای سابوروگلوکزآگارو کورن میل آگار کشت داده شدند.
● تجزیه و تحلیل آماری:
آزمون مربع کای و آزمون تی.
● نتایج:
در مجموع ۳۹ گونه قارچ از ضایعات آبشش ماهیان جدا و شناسایی گردید. مهمترین قارچهای بیماریزای جدا شده شامل برانکیومایسس، ساپرولگنیاها، گونه های فوزاریوم، فوما و اگزوفیالا بودند. گونه های فوزاریم (۴۶.۴۰ درصد) و ساپرولگنیا ( ۲۵ درصد) بیشترین فراوانی را داشتند در حالی که اگزوفیالا (۳.۶ درصد) کمترین فراوانی را در بین قارچهای بیماریزای جدا شده نشان دادند.
● نتیجه گیری:
در این مطالعه قارچهای برانکیومایسس، فوما و اگزوفیالا برای اولین بار در ایران از ماهیان جدا شده است. چنین استنباط می شود که قارچهای جدا شده در این مطالعه نقش مهمی را در بیماریزایی ماهی داشته باشند. بنابراین برای بررسی این موضوع به مطالعات بیشتری در آینده نیاز است.
فرید فیروزبخش
حسین علی ابراهیم زاده موسوی
علیرضا خسروی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید