جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی سرو اپی دمیولوژی توکسوپلاسموز با روش IFA در دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز


بررسی سرو اپی دمیولوژی توکسوپلاسموز با روش IFA در دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز
● هدف:
بررسی سرواپی دمیولوژی توکسوپلاسموز در دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز با استفاده از روش ایمونوفلوئورسانس غیرمستقیم.
● طرح:
مطالعه مقطعی.
● نمونه ها:
سرم خون هشتاد و هفت دانشجوی داوطلب.
● روش:
خونگیری از هشتاد و هفت دانشجوی داوطلب با محدوده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال شامل ۵۵ زن و ۳۲ مرد، تهیه سرم و گروه بندی بر اساس فاکتورهای سن، جنس، سال ورود به دانشگاه و سابقه نگهداری از گربه، انجام آزمایش ایمونوفلوئورسانس غیرمستقیم IFA و اندازه گیری تیتر پادتن ضد توکسوپلاسما در رقتهای۱.۱۶ تا ۱.۲۵۶.
● تجزیه و تحلیل آماری:
انجام آزمون مربع کای و فیشر اگزکت تست به منظور تعیین رابطه بین عفونت و فاکتورهای مورد مطالعه.
● نتایج:
از ۸۷ نمونه سرمی مورد آزمایش، ۲۴ نمونه (۲۷.۶ درصد) دارای تیتر آنتی بادی ۱.۱۶ یا بیشتر بودند. میزان شیوع آلودگی در دانشجویان پسر ۱۸.۷ درصد و در دانشجویان دختر ۳۲.۷ درصد بود. میزان شیوع آلودگی در دانشجویان ۲۲ سال یا بیشتر ۳۴.۹درصد و در دانشجویان زیر ۲۲ سال ۲۰.۴ درصد بود. متغیرهای میزان شیوع آلودگی و سابقه نگهداری از گربه از یکدیگر مستقل بودند. متغیر میزان شیوع آلودگی با متغیرهای جنس، سن و سال ورود به دانشگاه مرتبط بود.
● نتیجه گیری:
با توجه به نتایج تحقیق حاضر می توان اظهار داشت که میزان آلودگی با افزایش سن افزایش می یابد که احتمالا به دلیل مواجهه بیشتر با انگل است. از طرفی، بین میزان آلودگی و سابقه نگهداری از گربه (میزبان قطعی) ارتباطی به دست نیامد و این نشان می دهد که سایر راههای انتقال از جمله آلودگی از طریق مصرف گوشت و سبزیجات اهمیت بیشتری داشته است.
سیدمصطفی رضوی
حمیدرضا اثنی عشری
حمیدرضا قیصری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید