جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اگر رئیس‌جمهور شوم...


اگر رئیس‌جمهور شوم...
مدت‌ها است که بحثی صادقانه و جدی در مورد عواقب استراتژیک حضور بلندمدت ما در عراق در نگرفته است.این جنگ مانع سر و کله زدن ما با هر تهدید جدی‌ای شده که در طول این سال‌ها با آن روبه‌رو شده‌ایم: از گسترش طغیان طالبان و القاعده در پاکستان گرفته تا بلندپروازی‌های اتمی ایران یا پخش ایدئولوژی‌های بنیادگرا در سراسر دنیا.من به جای تداوم رویکرد کنونی تلا‌ش خواهم کرد همه عناصر قدرت آمریکا را کنار هم جمع کنم و افسار بزنم تا بتوانم بر همه چالش‌های واقعی پیش رو غلبه کنم. اولین دستور من به عنوان فرمانده کل قوا پایان بخشیدن به جنگ عراق و تمرکز بر افغانستان و منافع گسترده‌تر امنیتی ایالا‌ت متحده خواهد بود.
صریح بگویم؛ طرح من به معنای نادیده گرفتن عراق نیست. منفعت ملی ما ایجاب می‌کند که شماری از نیروهای آمریکایی را در عراق باقی بگذارم تا نیروهای امنیتی عراقی را آموزش دهند، شبه‌نظامیان القاعده را تعقیب کنند و از منافع ما در آن کشور محافظت کنند. اما ما باید بدانیم که جبهه مرکزی جنگ ما علیه تروریسم کشور عراق نیست و هیچ وقت هم نبوده است. جبهه مرکزی افغانستان است و پاکستان. این غیر قابل قبول است که ۷ سال پس از حملا‌ت یازدهم سپتامبر، مسوولا‌ن حادثه همچنان آزاد هستند. اگر خاک ایالا‌ت متحده مورد حمله‌ای دیگر قرار گیرد، احتمالا‌ از همان جایی برنامه‌ریزی شده است که نقشه توطئه قبلی ریخته شده بود. شمار نیروهای آمریکایی حاضر در عراق پنج برابر تعداد سربازان ما در افغانستان است.
سناتور مک‌کین همین چند ماه پیش گفت <به خاطر حضور ما در عراق اوضاع افغانستان آنقدرها هم بد نیست.> من نمی‌توانم با او موافق باشم.
من حتما دو تیپ اضافی از سربازان‌مان را به افغانستان اعزام خواهم کرد تا با محدودیت‌های کمتری با نیروهای ناتو در افغانستان همکاری کنیم. من روی آموزش نیروهای امنیتی افغان تمرکز بیشتری می‌کنم و از قدرت گرفتن یک سیستم قضایی مستقل در این کشور حمایت خواهم کرد. من یک بار برای همیشه القاعده و طالبان را در افغانستان شکست می‌دهم. چاره افغانستان نه‌فقط نظامی که سیاسی و اقتصادی است. به همین خاطر من یک میلیارد دلا‌ر به کمک‌های غیرنظامی‌مان به این کشور اضافه خواهم کرد. بخشی از این پول باید در سطوح محلی خرج شود تا قبیله‌ها به سمت افراط‌گرایان گرایش پیدا نکنند و کشت خشخاش کاهش پیدا کند. ما باید خواستار بهبود عملکرد دولت افغان شویم و بر آنها فشار بیشتری بیاوریم.
در پایان ما نیازمند یک همکاری قوی‌تر و پرثبات‌تر میان افغانستان، پاکستان و ناتو برای تامین امنیت مرزها و نابودی اردوگاه‌های تروریستی خواهیم بود. ما باید به دولت پاکستان کمک کنیم که با تروریست‌ها قدرتمندتر بجنگند و نگذارند آنها از مرز بگذرند. اگر موقعیت افراد بلندپایه فراری القاعده در خاک پاکستان را شناسایی کنیم، اگر دولت پاکستان نخواهد یا نتواند که آنها را شکار کند، خود وارد عمل خواهیم شد. ‌
هر آمریکایی‌ سزاوار رئیس‌جمهوری است که تهدیدات واقعی را درک کند و برای مواجهه با آنها استراتژی داشته باشد. ما چهار سال دیگر کج‌فهمی سیاسی را تاب نمی‌آوریم. ‌
منبع: تایم
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید